کدخبر: 17538

بیماری| بیماری جدید

هشدار جدی و مهم به مردم| بیماری جدید در کمین این افراد

دکتر فاطمه فتوحی رییس آزمایشگاه همکار مرجع کشوری آنفلوآنزا انستیتو پاستور ایران، از شیوع گونه H۳N۲ آنفلوآنزا در کشور خبر داد و گفت: از منابع مهم شیوع آنفلوآنزا مدارس هستند.

رییس آزمایشگاه همکار مرجع کشوری آنفلوآنزا انستیتو پاستور ایران ضمن تشریح جزئیات خدمات تشخیصی آزمایشگاه آنفلوانزای این مرکز، به افزایش موارد آنفلوآنزا در سال جاری اشاه کرد و گفت: در حال حاضر بیشتر آنفولانزای نوع A از زیرگونه H۳N۲ عامل ایجاد بیماری در کشور است و مواردی هم آنفلوانزای زیرگونه H۱N۱ گزارش می‌شود.

دکتر فاطمه فتوحی،‌ درباره شکل‌گیری آزمایشگاه تحقیقات آنفلوانزای انستیتو پاستور ایران، گفت: این آزمایشگاه در سال ۱۳۷۸ به منظور انجام تحقیقات بر روی ویروس آنفلوانزا آغاز به کار کرد و در سال ۱۳۹۳ به "بخش آنفلوانزا و ویروس‌های تنفسی شایع" ارتقا پیدا کرد. این آزمایشگاه از سال ۱۳۹۴ به دنبال پاندمی آنفلوانزا H۱N۱، به عنوان آزمایشگاه همکار مرجع کشوری در تشخیص آنفلوانزا انتخاب شد و مسئول پذیرش نمونه‌های بیماران مشکوک به آنفلوانزا و ارزیابی آنها در سه استان زنجان، سمنان و مرکزی شد.

وی افزود: بر اساس ضوابط تعریف شده، نمونه سواب حلق از بیماران مشکوک به آنفلوانزا، در محیط انتقال ویروس با حفظ زنجیره سرد به این آزمایشگاه منتقل می‌شود و به هر نمونه یک کد واحد در سامانه الکترونیکی نظام مراقبت بیماری آنفلوانزا داده می‌شود. نمونه‌های دریافت شده در آزمایشگاه با روش Real Time PCR با استفاده از پرایمر و پروب‌های توصیه شده از طرف سازمان جهانی بهداشت مورد بررسی قرار می‌گیرند. هر نمونه از نظر آنفلوانزای نوع A و B و زیرتایپ‌های H۱ و H۳ آزمایش می‌شود.

شکل‌گیری شبکه ملی تشخیص آنفلوانزا

این متخصص ویروس شناسی، ادامه داد: از سال ۱۳۸۸، تشخیص آنفلوانزا در انستیتو پاستور ایران وارد مرحله جدیدی شد و از آن سال با روش Real-time PCR تشخیص گونه‌های فرعی (ساب تایپ) آنفلوآنزا انجام می‌گیرد. از سال ۱۳۹۴، آزمایشگاه با کسب استانداردهای لازم به عنوان آزمایشگاه همکار مرجع شناخته شد که از طریق آزمایشگاه مرجع سلامت به طور منظم ارزیابی و ممیزی می‌شود. همزمان با پاندمی آنفلوانزا در سال ۱۳۸۸ تعداد نمونه‌هایی که باید در کشور مورد بررسی قرار می‌گرفت خیلی زیاد شد و با خریداری تجهیزات لازم، انستیتو پاستور ایران جزئی از شبکه ملی آنفلوانزا شد که ۱۳ آزمایشگاه در سراسر کشور عضو آن بودند.

وی با اشاره به اینکه با آغاز پاندمی کرونا، این شبکه آزمایشگاهی به عنوان بستر اصلی برای گسترش خدمات آزمایشگاهی کووید۱۹ هم مورد استفاده قرار گرفت، تصریح کرد: شبکه آزمایشگاهی آنفلوآنزا در جهان، سامانه‌ای دارد که اطلاعات ویروس‌های آنفلوانزای بررسی شده توسط کشورها در آن وارد می‌شود و مشخص می‌کند در هر نقطه از جهان چه گونه‌هایی از ویروس آنفلوانزا در حال گردش هستند. آزمایشگاه ملی آنفلوآنزا ایران در دانشگاه علوم پزشکی تهران مستقر است که نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران بوده و اطلاعات مربوط به ایران توسط آنها در سامانه جهانی آنفلوآنزا بارگذاری می‌شود.

ارسال نمونه‌های آنفلوانزای ۳ استان به انستیتو پاستور ایران

فتوحی ادامه داد: در بخش آنفلوانزا بیمار پذیرش نمی‌شود و کسانی که کسالتی مشکوک به ابتلا به آنفلوانزا دارند، برای نمونه‌گیری به آزمایشگاه مراجعه می‌کنند. در شبکه آزمایشگاهی آنفلوانزا، هر کدام از ۱۳ آزمایشگاه، مسئولیت بررسی نمونه‌های تعدادی از استان‌های کشور را به عهده دارند و نمونه‌های سه استان سمنان، زنجان و مرکزی، برای ارزیابی و تشخیص به انستیتو پاستور ایران ارسال می‌شود و در کمترین زمان ممکن جواب آزمایش و گونه و زیرگونه آن (تایپ و ساب تایپ) مشخص می‌شود.

 

ارسال نظر: