کدخبر: 17866

هشدار مهم به پایتخت نشینان| خبر مهم

دکتر عباس شاهسونی رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت، به ماجرای «ابر متان» در جنوب تهران ورود کرد و گفت: درباره این موضوع در حال مطالعه هستیم.

 دکتر عباس شاهسونی،‌ با اشاره به اینکه اکنون مهم‌ترین آلاینده در هوای کلانشهر تهران ذرات معلق PM۲.۵ است، گفت: این ذرات اثرات زیادی بر سلامت انسان دارد و مهم‌ترین عامل خطرناک در هوا برای انسان‌ها است.

او با اشاره به اینکه مهم‌ترین عامل ایجاد آلودگی ذرات معلق PM۲.۵، وسایل نقلیه، خودروهای سنگین، دیزلی و فرسوده هستند،‌ تصریح کرد: در مورد معاینه فنی موتورسیکلت‌ها نیز اقدامی صورت نگرفته است؛ به شکلی که ما ۱۱.۵میلیون موتورسیکلت در کشور داریم که ۹۰ درصد این تعداد فرسوده هستند و عمدتا معاینه فنی آن‌ها انجام نمی‌شود. در مورد کامیون‌ها و خودروهای دیزلی هم می‌بایست این خودروها مجهز به فیلتر دوده شوند که این اقدام هم انجام نشده است.

وزارت بهداشت: گاز متان برای سلامت انسان خطرناک است

شاهسونی در خصوص اخبار اخیر منتشر شده درباره وجود ابر متان در جنوب تهران نیز به ایسنا اظهار کرد: در این زمینه وزارت بهداشت در حال مطالعه است و هنوز نتیجه قطعی به دست نیامده است، اما باید بدانیم که متان به عنوان مهم‌ترین گاز گلخانه‌ای در پدیده گرمایش جهانی شناخته می‌شود که اثر آن از سایر گازهای گلخانه‌ای مانند CO۲، نیتروژن اوکساید و بخار آب در پدیده گرمایش جهانی بیشتر است. البته به غیر از آثار متان بر گرمایش جهانی، این گاز برای سلامت انسان هم خطرناک است.

او در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان گفت بوی بدی که گاها در روزهای آلوده استشمام می‌شود به وجود گاز متان بازمی‌گردد یا خیر؟، توضیح داد: متان گازی بی‌بو، بی‌رنگ و سبک‌تر از هوا است؛ بنابراین وقتی تولید می‌شود به سرعت به بالا صعود می‌کند و تاثیری بر بوی هوا ندارد.

بارش باران در چه صورت منجر به کاهش آلودگی هوا می‌شود؟

وی در پاسخ به این سوال که آیا بارش باران طی روزهای اخیر در تهران تاثیری در کاهش آلودگی هوا داشته است یا خیر؟، بیان کرد: بارش باران در صورتی که بالاتر از ۷ میلی‌متر باشد می‌تواند تاثیر خوبی در کاهش آلودگی هوا داشته باشد.

 

ارسال نظر: