کدخبر: 6946

این زنان برای خروج از کشور احتیاج به اجازه همسر ندارند

یکی از دغدغه‌های بسیاری از زنان و دختران، بحث اجازه خروج از کشور است که با توجه به قانون کشورمان محدودیت‌هایی برای این قشر از جامعه ایجاد شده است.

زن برای خروج از کشور نیاز به اجازه همسرش دارد. مطابق با ماده ۱۸ قانون گذرنامه خانم‌های متاهل در هر سنی که باشند باید برای خروج از کشور از شوهر خود اجازه داشته باشند. شوهر در هر زمانی‌که از اجازه خود منصرف شد می‌تواند با مراجعه به پلیس گذرنامه نسبت به جلوگیری از خروج همسر خود اقدام کند که در این‌صورت گذرنامه زن ضبط می‌شود، اما چه زنانی برای خروج از کشور نیاز به اجازه همسر خود ندارند؟

شرایط اذن خروج از کشور برای زنان و دختران

 مطابق با ماده ۱۸ قانون صدور گذرنامه، تمامی دختران زیر ۱۸ سال برای خروج از کشور نیاز به اذن ولی قهری یعنی پدر و در صورت فوت، جد پدری دارند.

اگر زنی قبل از ازدواج با رعایت شرایط قانونی، موفق به اخذ گذرنامه شود، پس از ازدواج تا پایان مهلت اعتبار گذرنامه می‌تواند از کشور خارج شود. اما برای تمدید گذرنامه نیازمند اذن شوهر خواهد بود.

 اذن خروج از کشور صرفا، با وکالت رسمی و در دفتر اسناد رسمی قابل قبول خواهد بود.

 چنانچه مرد به زن اجازه خروج از کشور را بدهد، می‌تواند در شرایطی خاص (مثلا الزام به تمکین) و پس از صدور حکم قطعی، تقاضای ممنوع‌الخروج شدن همسر خود را داشته باشد.

چنانچه ثابت شود، که سفر زن یا دختر به خارج از کشور ضروری و به مصلحت وی است (مثلا برای درمان) در این شرایط زن می‌تواند با حکم دادگاه و بدون اذن پدر و یا همسر از کشور خارج شود.

در طلاق توافقی در صورتی‌که زوجین فرزند دختر داشته و حضانت به مادر سپرده شده، پیشنهاد می‌گردد که در هنگام اجرای صیغه طلاق، زوجه یک وکالت رسمی برای انجام امور گذرنامه و خارج کردن دختر به قصد سفر سیاحتی، زیارتی و غیره از همسر خود بگیرد.

    زنانی که با مرد خارجی ازدواج کرده‌ و به تابعیت ایرانی خود باقی مانده‌اند نیاز به اجازه همسر ندارند.

    به موجب نظریه شورای نگهبان، زنانی که عازم سفر حج تمتع هستند نیز از این قانون مستثنی شده‌اند.

    در موارد اضطراری نیز در صورت اجازه دادستان شهرستان امکان صدور گذرنامه وجود دارد، اما این شرایط ضروری در قانون تعریف نشده و تشخیص آن به اختیار دادستانی است.

 

ارسال نظر: