کدخبر: 7441

قیمت لوله مبلی و مقایسه آن با استیل ضد زنگ

لوله مبلی یا لوله سبک (thin wall pipe) به عنوان یکی از پرمصرف‌ترین محصولات عرضه شده در بازار لوله و پروفیل از استحکام و مقاومت بسیار بالایی برخوردار است و در صنایع مختلفی مانند تولید مبلمان،‌ خودروسازی، دوچرخه‌سازی، اگزوزسازی، کانکس، کانتینر، لوازم خانگی، صنعت هوایی، ساخت گلخانه و غیره کاربرد زیادی دارد. این محصول با استفاده از ورق روغنی و به وسیله نورد سرد ساخته می‌شود. ویژگی‌هایی مانند فرم‌پذیری بسیار مطلوب، کیفیت بالا، دقیق بودن ابعاد ساخت و مناسب بودن قیمت لوله مبلی و مقرون به صرفه بودنش آن را به یک محصول منحصربه‌فرد و پرکاربرد تبدیل کرده است. امروزه نیاز به استفاده از لوله‌های مبلی سبک و در عین حال مقاوم در صنایع مختلف روز به روز در حال افزایش است. در این مقاله قصد داریم درباره ویژگی‌ها عوامل تاثیرگذار در قیمت لوله مبلی صحبت کنیم.

لوله مبلی

لوله مبلی چیست و تفاوت آن با لوله استیل ضد زنگ ؟

لوله مبلی معروف به لوله روغنی نسبت به سایر لوله‌های ساخته شده از فولاد دارای ضخامت و وزن کمتری هستند و آن را با استفاده از ورق‌های روغنی می‌سازند‌. ضخامت و نازکی لوله مبلی بین 0.4 الی 1.5 میلی‌متر بوده و به سادگی خم می‌شود. این لوله برخلاف ضخامت و وزن کمی که دارد از استحکام و مقاومت بسیار زیادی در برابر حرارت و دمای بالا برخوردار است.‌ برای اینکه لوله‌های مبلی در برابر خوردگی مقاوم شوند، آن‌ها را با استفاده از نیکل و کروم آبکاری می‌کنند. یکی از ویژگی‌های مهم دیگر این لوله‌ها راحت جوش خوردن آن‌هاست. این ویژگی باعث شده که سرعت ساخت وسایل و تجهیزات به میزان زیادی افزایش یابد.‌

در مقابل لوله استیل ضد زنگ از ورق استیل 304 و ضخامت های پایین تولید میشود، با آنکه ظاهر بسیار زیبا و درخشنده ای دارد ولی اصلا فرایندپذیر نیست .

ظاهر براق و شفاف لوله مبلی آن را برای استفاده در ساخت وسایل تزئینی به یک محصول بسیار مناسب تبدیل کرده است. قیمت لوله مبلی در واحد وزن از قیمت لوله‌های سنگین بیشتر است؛ اما این لوله به دلیل وزن پایینش نسبت به لوله‌های دیگر ارزان‌تر است. در صنایعی که به لوله‌هایی با ضخامت پایین احتیاج دارند، از لوله مبلی استفاده می‌کنند. انواع لوله مبلی به دو گروه لوله بدون درز و لوله دارای درز با یک جوشش ممتد در طول تقسیم می‌شود. وزن لوله‌های بدون درز همواره سبک‌تر است و دیواره نازکی دارند. قیمت لوله مبلی بدون درز بسیار مناسب است. لوله‌های درزدار وزن بیشتری نسبت به انواع بدون درز دارند و ثبات آن‌ها نیز بیشتر است. به طور کلی لوله مبلی با توجه به وزن کم و استحکام بالا در صنایع ظریف کاربرد بیشتری دارد.

قیمت لوله مبلی را بر چه اساسی تعیین می‌کنند؟

وزن به عنوان یکی از اصلی‌ترین فاکتورهای تعیین‌کننده قیمت لوله مبلی به شمار می‌رود و براساس قیمت ورق روغنی محاسبه می‌شود. برای به دست آوردن وزن لوله مبلی ابتدا چگالی مواد به کار رفته برای ساخت آن را به دست می‌آورند و سپس اندازه سطح مقطع و طول لوله را به طور دقیق به دست می‌آورند. برای محاسبه اندازه سطح مقطع، ضخامت آن با واحد میلی‌متر و طول و عرض آن با واحد سانتی‌متر در نظر گرفته می‌شود. هزینه تولید لوله‌های مبلی به عنوان لوله‌های سبک نسبت به لوله‌های سنگین بالاتر است؛ اما ضخامت و وزن پایین این محصول، قیمت واحد طول آن‌ها را از لوله‌های سنگین کمتر کرده است.

 

با توجه به این که آبکاری این نوع لوله با استفاده از نیکل یا کروم انجام می‌شود، افزایش یا کاهش قیمت نیکل نیز به عنوان عامل دیگر در قیمت لوله مبلی تاثیرگذار است. در کارخانه‌های تولید لوله‌های سبک، تمام استانداردهای بین‌المللی به خوبی رعایت می‌شوند و لوله‌ها در بالاترین کیفیت با قابلیت خم‌کاری و قیمتی مناسب ساخته می‌شوند. ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد این محصول، آن را برای تولید آباژور، وسایل آشپزخانه و دکوری به متریالی بسیار مناسب و کاربردی تبدیل کرده است.

چه عواملی در افزایش یا کاهش قیمت لوله مبلی و لوله و پروفیل استیل ضد زنگ موثر هستند؟

  • نوسانات نرخ دلار

قیمت تمام محصولات بازار ازجمله قیمت لوله مبلی و استیل ضد زنگ با توجه به نوسانات نرخ دلار متغیر است. با توجه به افزایش ناگهانی قیمت دلار در سال‌های اخیر، تاثیر آن روی افزایش قیمت لوله‌های مبلی را نمی‌توان نادیده گرفت. هر چه نرخ دلار بالا می‌رود به همان نسبت قیمت محصولات موجود در بازار نیز افزایش می‌یابد.

  • برند تولیدکننده و کیفیت تولید لوله مبلی

اکثر برندها و کارخانه‌های تولیدکننده لوله‌های فولادی در ایران، تولیدکننده لوله مبلی نیز هستند. در بین کارخانه‌های مختلف برخی از برندها به دلیل کیفیت بالای محصولات از طرفداران بیشتری برخوردار هستند و در صادرات لوله مبلی نیز فعال هستند. بنابراین قیمت محصولات آن‌ها نیز نسبت به برندهای دیگر بیشتر است. برندهای وارداتی تحت تاثیر نرخ دلار همواره از برندهای ایرانی گران‌تر هستند؛ اما خوشبختانه بخش بسیار زیادی از نیاز کشور توسط برندهای داخلی تامین می‌شود.

  • قیمت روز ورق روغنی و استیل

یکی دیگر از عوامل موثر در قیمت‌ لوله‌ مبلی عرضه شده در بازار، قیمت روز ورق روغنی است. همان‌طور که در بخش‌های قبلی نیز اشاره کردیم، لوله‌های مبلی با استفاده از ورق‌های روغنی تولید می‌شوند‌. قیمت روز ورق روغنی نیز تحت تاثیر عواملی مانند نرخ ارز، فرآیند تولید، هزینه‌های حمل و نقل، قیمت ورق سیاه، میزان تقاضا در بازار و قیمت مواد اولیه تغییر می‌کند. همچنین قیمت لوله استیل ضد زنگ تابغ قیمت ورق استیل است .

  • هزینه‌های تولید و صرف انرژی در کارخانه

کارخانه‌ها برای تولید لوله‌ها از روش‌های مختلفی مانند نورد فشاری، نورد پیل‌گر، نورد پیوسته با مندرل و نورد سرد با مندرل استفاده می‌کنند. هر یک از این روش‌ها هزینه‌های مختلفی در پی دارد. در کارخانه‌های تولیدکننده لوله مبلی تمام استانداردهای لازم برای تولید این محصول رعایت می‌شود. کیفیت محصولات برخی از کارخانه‌ها به حدی بالاست که اقدام به صادرات لوله مبلی به کشورهای دیگر می‌کنند.

 

 

ارسال نظر: