کدخبر: 7709

حادثه وحشتناک در کرمان| مرگ تلخ دو براد خردسال مقابل چشم همسایه ها

سیلاب، کولاک و برف گرفتگی همچنان در کشور قربانی می‌گیرد.

محمدحسین و حسام شهکی‌راد، دو پسربچه‌ای هستندکه دیروز  - دوشنبه- صبح غرق شدند. پدر و مادر بچه‌ها حال و روز خوشی ندارند. مات و مبهوت از مرگ فرزندان‌شان، هر دوکنار آب رودخانه ایستاده و زل زده‌اند به امدادگران هلال‌احمرکه دنبال اجساد فرزندان‌شان می‌گردند. نه مادر حال حرف‌زدن دارد و نه پدر. شده‌اند مثل دو روح. رنگ‌پریده و خسته. پدربزرگ بچه‌ها هم غم‌زده است و آشفته.

2 برادر خردسال در سیل غرق شدند

محمد برزنگ، پسرعموی مادر بچه‌ها در مورد حادثه به ما توضیح می‌دهد: این رودخانه چند سالی می‌شد وضعیت آبگیری‌اش به این شدت نبود. هیچ‌کس فکرش را هم نمی‌کرد این‌طور شود، اما متاسفانه اتفاق افتاد. خانه فرزندان دخترعمویم همجوار رودخانه بود. ساعت هفت و نیم، هشت صبح دوشنبه بود که بچه‌ها طبق معمول برای بازی‌کنار رودخانه رفتند.

برخی از همسایه‌ها وقتی صدای غرش شدید رودخانه را شنیدند، از خانه بیرون آمدند تا ببینند چه خبر است. یکی از همسایه‌ها که آنجا بود، یک لحظه متوجه محمدحسین و حسام شد که کنار رودخانه بودند و ناگهان هر دو به درون آب سقوط کردند. اگر او نمی‌دید، هیچ‌کس متوجه نمی‌شد چه بلایی سر بچه‌ها آمده است.

پس از حادثه، امدادگران هلال‌احمر و بسیاری از مردم بر اساس وظیفه انسانی وارد عمل شدند. هر کسی هرکاری از دستش برمی‌آمد، خودش را به اینجا رساند تا به ما و هلال‌احمر کمک کند. دخترعمویم و همسرش همین دو بچه را داشتند که این‌طور از دست دادند.

سینا شهنوازی، یکی دیگر از همشهری‌های دو کودک مفقود شده ریگانی است که او نیز همراه امدادگران هلال‌احمر و مردم شهر دنبال جسد محمدحسین و حسام می‌گردد. او در حالی‌که داخل آب است، به ما می‌گوید: یکی از همسایه‌های ما متوجه این حادثه شد. او در حال فیلمبرداری از حسام و محمدحسین بود که کنار رودخانه بودند، ناگهان زیرپای برادرکوچک خالی شد. برادر بزرگ‌تر برای نجات برادر کوچک‌ترش داخل آب پرید، اما هر دو با هم غرق شدند. حوالی ساعت ۱۸ دوشنبه بود که جسد محمدحسین پنج ساله پیدا شد و امیدواریم جسد حسام را هم پیدا کنیم.

 جست‌وجو برای یافتن جسد برادر بزرگ‌تر

ما در حالی با بهزاد عارف، رئیس جمعیت هلال‌احمر شهرستان ریگان‌کرمان مصاحبه‌کردیم که همراه با اعضای گروهش‌کنار آب گل‌آلود رودخانه راه می‌رفت تا شاید ردی از بچه‌ها پیدا کند. صدای شلپ‌شلپ آب رودخانه با نفس زدن‌های عارف درهم آمیخته شده است.

او در مورد عملیات جست‌وجوی بچه‌ها می‌گوید: ما در ریگان اصلا بارندگی نداشتیم و ارتفاعات پایین‌دست نزدیک ۷۰ کیلومتر با ریگان فاصله دارد. روز گذشته بارندگی شد و امروز آب به شهر ریگان رسید. پس از اعلام حادثه، با حدود ۴۰ نفر از امدادگران هلال‌احمر، نیروهای مردمی و بسیج به محل آمدیم. با وجود حجم آب فراوان و عریض بودن رودخانه هنوز از شدت آب کاسته نشده است. از صبح تا الان که با شما صحبت می‌کنم، در حال جست‌وجو هستیم.

او ادامه داد: بعضی نقاط یک تا یک و نیم متر عمق دارد. در برخی نقاط هم که عرض رودخانه بیشتر می‌شود، حجم آب کاهش پیدا می‌کند که امدادگران هلال‌احمر با بستن طناب به خود به جست‌وجو ادامه می‌دهند. حدود

۴۰ کیلومتر یعنی از جایی که بچه‌ها درون آب سقوط کرده‌اند تا نقطه آخر را جست‌وجوکرده‌ایم اما حجم زیاد آب اجازه جست‌وجوی بهتر را نمی‌دهد. از شهرستان‌ها هم درخواست تیم‌های‌کمکی‌کرده‌ایم.

متاسفانه حال مادر بچه‌ها هم به‌شدت نامساعد است. نزدیک او رفتم تا اطلاعاتی در مورد رنگ لباس بچه‌ها بگیرم تا بتوانیم جست‌وجو را بهتر ادامه دهیم اما آنقدر وضعیت روحی‌اش نامساعد است که اصلا نمی‌شود با او صحبت‌کرد.

نجات گرفتاران در سیلاب و برف

با این‌که غرق شدن دو برادر ریگانی، بسیاری از اهالی را غم‌زده کرده است، خبرهای تلخ همچنان به گوش می‌رسد. به گفته مدیرعامل هلال‌احمر کرمان، ساعت حوالی ۱۲شب ۲۶دی، گزارش ناپدیدی دو نفر بر اثر بارندگی در روستای گنج‌آباد به هلال‌احمر اعلام شدکه در ادامه جست‌وجوها، یک نفر از آنان در چند کیلومتری خودروی‌شان پیدا شد، اما جست‌وجو برای پیدا کردن نفر دوم مفقودی همچنان ادامه دارد. همچنین نیروهای هلال‌احمر کرمان توانستند یک راننده، یک جوان و پنج معلم آموزش و پرورش این استان را که در سیلاب گرفتار شده بودند، نجات دهند.

به گفته رئیس جمعیت هلال‌احمر ریگان استان کرمان، این شش نفر برای ارسال کانکس به منظور آموزش دانش‌آموزان به مناطق کوهستانی رفته بودند که با بارش باران و سیلابی شدن رودخانه‌ها در منطقه‌گرفتار شدند، اما با تلاش نیروهای امدادی هلال‌احمر نجات یافتند.

تغییرات جوی، کردستانی‌ها را هم بی‌نصیب نگذاشت. به اعلام دیاری استواری، رئیس راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای شهرستان سروآباد کردستان، ساعت سه بامداد ۲۷ دی، بهمن سنگین در گردنه ژالانه محور ارتباطی سروآباد و مریوان به پاوه سقوط کرد و باعث مسدود شدن مسیر شد. یک خودروی سواری پژو‌۴۰۵ با سه سرنشین بدون توجه به توصیه‌ها وارد مسیر شد و درگردنه ژالانه در زیر بهمن‌گیر افتاد که با کمک راهداران و بعد از نیم ساعت تلاش از زیر بهمن رهاسازی شد.

در خراسان جنوبی هم ۱۵کارگر معدن گرفتار سیلاب شدند که خبرش را محمدحمزه اسعدزاده، معاون امداد و نجات هلال‌احمر خراسان جنوبی اعلام کرد وگفت: ساعت ۲۱یکشنبه ۲۶ دی، ۱۵نفر از کارگران در سیلاب گرفتار شدند و سپس روی سقف مینی‌بوس رفتند تا غرق نشوند. نیروهای هلال‌احمر به محض اطلاع از حادثه به محل رفتند و مینی‌بوس را از آب بیرون‌کشیدند.

امیر جعفرزاده، مدیرعامل هلال‌احمر آذربایجان‌غربی ‌گفت: با بارش برف وکولاک در محورهای مواصلاتی استان، امدادگران به مناطق برفگیر اعزام و از ساعت ۶صبح تا ساعت ۱۷و۳۰دقیقه روز یکشنبه ۲۶ دی ، ۱۰۰دستگاه خودروی گرفتار در برف را با ۲۹۵سرنشین رهاسازی کردند.

اصغر رسولی، رئیس جمعیت هلال‌احمر اهر نیز از نجات چهار مادر باردار خبر داد وگفت: با بارش سنگین در شهرستان اهر منطقه‌که منجر به مسدود شدن راه‌های روستایی شهرستان اهر شد، امدادگران هلال‌احمر اهر در مناطق روستایی توانستند چهار مادر باردار از روستاهای افیل-بهل و نقدوز نجات دهند و به بیمارستان منتقل‌کنند. بر اساس آخرین اخبار اعلامی از سوی رئیس سازمان امداد و نجات هلال‌احمر، امدادرسانی در ۱۲استان متاثر از شرایط نامساعد جوی در حال انجام است. امدادگران جمعیت هلال‌احمر در ۷۲ساعت گذشته به و ۸۰۵ ۸ هموطن محصور در برف،کولاک و آبگرفتگی در ۸۴ شهرستان درگیر شرایط نامساعد جوی امدادرسانی‌کردند.

ارسال نظر: