کدخبر: 8046

سهام عدالت|سهام| واریز سود سهام عدالت

فوری: خبر مهم برای سهامداران| سهامداران بخوانند

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت:‌ بر اساس پیگیری کارگروه سهام عدالت، ‌ سود سهام عدالت مربوط به عملکرد سال ۹۹ تا پایان سال جاری برای مشمولان سهام عدالت پرداخت می‌شود.

مهدی مسکنی در مورد اینکه چرا سهم ۲۵ درصدی تعاون از اقتصاد ملی که در قانون برنامه پنجم، ششم و سیاست‌های کلی اصل ۴۴ آمده است، محقق نشد، اظهار داشت: آخرین محاسبه سهم تعاون از حساب‌های ملی مربوط به سال ۸۹ است. قرار بود طبق سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی سهم تعاون از اقتصاد به ۲۵ درصد برسد، اما هنوز محقق نشده است.

وی دلیل اصلی عدم تحقق سهم تعاون از اقتصاد را این گونه عنوان کرد که هنوز زیرساخت‌های اساسی برای بخش تعاون را نتوانسته‌ایم، برقرار کنیم و شبکه تعاون به شبکه حساب‌های ملی متصل نیست. بخشی هم در اراده سیاسی مدیران کشور است که در قانون اراده برای توسعه تعاون وجود دارد، ولی برخی مجریان به روح حاکم بر قانون اعتقادی نداشتند و بنابراین محقق نشده است.

مسکنی در مورد اینکه برای دریافت سود سال ۹۹ سهام عدالت و توزیع آن بین ۴۹ میلیون مشمولان سهام عدالت چه برنامه‌ای دارید، گفت: کارگروهی برای سهام عدالت تشکیل شده که ما هم عضو هستیم، در کارگروه سهام عدالت قرار بر این شد، شیوه دریافت سود و تقسیم سود سهام عدالت بررسی شود و روز چهارشنبه ۷ بهمن‌ماه جلسه‌ای مجدد برگزار می‌شود که این سود چگونه به حساب سهامداران عدالت واریز شود.

وی در مورد اینکه آیا سود عملکرد شرکت‌های سهام عدالت برای سال۹۹ تا پایان سال ۱۴۰۰ پرداخت می‌شود، بیان داشت: طبق قانون باید تا قبل از پایان سال سود سهام عدالت مربوط به عملکرد سال گذشته بین سهامداران توزیع شود. ما هم مطالبه‌گر هستیم و این سود باید از شرکت‌های سرمایه‌پذیر وصول و به روش متمرکز بین سهامداران عدالت توزیع شود.

مدت هاست که برای مشمولان سهام عدالت فرقی نمیکند که روش مستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده باشند یا غیرمستقیم، در هر صورت هردو گروه امکان فروش سهام خود را ندارند.

طبق آخرین خبر ها به نظر می رسد سود سهام عدالت همه سهامداران واریز نشود. سود سهام عدالت هر سال در دو مرتبه به حساب سهامداران پرداخت می شود . باقی مانده، حواشی واریز سود سهام عدالت سال ۹۸ همچنان ادامه دارد و سهامداران را از اینکه این پول به حسابشان واریز نشود نگران کرده است. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، در حال پیگیری موضوع عدم پرداخت سود سهام عدالت توسط برخی شرکت ها است. در ادامه آخرین خبر ها را از واریز سود سهام عدالت می خوانیم.

 

مستقیم ها به دلیل شرایط بازار و غیرمستقیم ها به دلیل تعلیق شدن نماد شرکت ها. موضوعی که به گفته سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت انتظار میرود تا پایان سال جاری تعیین تکلیف شود.

اردیبهشت سال گذشته که فرایند آزادسازی سهام عدالت آغاز شد، از میان حدود ۴۹ میلیون نفر مشمول سهام عدالت، ۱۹ میلیون نفر روش مستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کردند و ۳۹ میلیون نفر نیز روش غیرمستقیم را برگزیدند تا سهام دار شرکت های سرمایه گذاری استانی شوند.

بر این اساس در دولت قبل اقداماتی برای برگزاری مجامع این شرکت ها صورت گرفت که همگی با شکست مواجه و پرونده این ماجرا بسته شد. اما غیر مستقیم های سهام عدالت هم مانند مستقیم سرنوشت خوشی نداشتند و نماد شرکت ها یا در صف فروش قفل بود و یا تعلیق! درواقع مدت زمان زیادی است که امکان معامله این نمادها برای سهام داران وجود ندارد و مشخص نیست این نمادها چه زمانی بازگشایی شوند.

در این راستا، علی اکبر حیدری، سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت، یکی از دلایل عمده بسته شدن نمادهای شرکت های سرمایه گذاری سهام عدالت، نبود بازارگردان است، اظهار کرد: عدم تعیین بازارگردانی و عدم برگزاری مجامع و افشای صورت های مالی شرکت های سرمایه گذاری سهام عدالت از دلایل عمده تعلیق نماد شرکت ها است. بر این اساس در یکی از جلسات اخیر شورای عالی بورس مصوبه ای تصویب و قرار شد بر مبنای آن کارگروه مشترکی برای تعیین تکلیف مسائل با اهمیت سهام عدالت تشکیل شود.

وی ادامه داد: طبق مصوبه مذکور تا پایان سال کل مباحث مربوط به سهام عدالت از جمله نحوه فعالیت شرکت های سرمایه گذاری استانی، برگزاری مجامع بررسی و تعیین تکلیف شود و امیدواریم تشکیل کارگروه مربوطه سریع تر صورت بگیرد تا با تشکیل این کارگروه ویژه تمام موارد مغایر قانون اصل ۴۴، قانون تجارت و فرمان هشت گانه مقام معظم رهبری احصا و برای ابطال موارد مغایر قانون و اصلاح ایین نامه گزارش داده شود.

علی حیدری گفت: سهام عدالت و کارهایی که در زمان احمدی‌نژاد انجام شد بر اساس یک تفکر کمونیستی و مبنی بر اصل اقتصاد برای همه – یا توده مردم – بود. دولت بعدی از سهام عدالت به عنوان یک ابزار کنترلی برای جمع کردن اعتراض‌ها استفاده کرد. هرکجا احساس می‌کرد اعتراض‌های گسترده به دلیل افزایش تورم وجود دارد، شروع به پخش کردن پول با نام سهام عدالت می‌کرد.

وی ادامه داد: مساله سهام عدالت از ابتدا غلط تعریف شده است. ممکن است در جوامع سوسیالیستی کار درستی باشد اما منبع تامین این پول در اقتصادی مانند ایران که تورم مزمن دارد و برخی به خودشان زحمت نمی‌دهند که اقتصاد را به عنوان علم بپذیرند و کماکان فردگرا هستند، سهام عدالت معنی ندارد. چون اقتصادی وجود ندارد که سود آن شامل همه شود.

حیدری گفت: دولت قبلی هم اگر بخواهیم صادقانه نگاه کنیم، از سهام عدالت فقط به شکل ابزاری کنترلی استفاده کرد که هر جا می‌خواست جلوی اعتراض مردم را بگیرد، شروع به حاتم بخشی به نام سهام عدالت می‌کرد. با این روش قصد داشت با پخش کردن پول در سطح جامعه، به شکلی فضا را مدیریت کند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: دولت فعلی اگر بتواند مذاکرات را به سمتی پیش ببرد – چه آشکارا و چه پشت پرده – که منابع نفتی وارد شود، دوباره سهام عدالت را برجسته و تلاش می‌کند آن را سر سفره مردم آورد. در غیر این صورت کماکان به شکل حرف و حدیث به دوره ۴ ساله بعدی می‌رسد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا دولت قبل درباره سهام عدالت و مساله آزادسازی آن، دروغ گفت؟، عنوان کرد: این مساله دروغ نبود بلکه سنگی بود که دولت قبل از روحانی به پشتوانه افزایش قیمت نفت انداخته بود. شاید در آن مقطع زمانی نیاز بود اعلام کند سهام عدالت آزاد شده تا بتواند قدری شرایط تورمی را مدیریت کند.

حیدری تاکید کرد: الان سهام عدالت و یارانه، بخشی از درآمد اصلی برخی خانوارهاست. شاید سهام عدالت در آن زمان ابزاری بود که بتواند از آن استفاده کند تا به اوضاع آن زمان سامان دهد. سهام عدالت پیش از انقلاب هم مطرح بود. در آن زمان قرار بود کارخانه‌ها سود شرکت را تحت عنوان سهامدار به کارگران بدهند. از سال ۵۳ که افزایش قیمت نفت داشتیم، این مساله راکد مانده بود. زمزمه اجرای آن از دولت خاتمی هم مطرح می‌شد. اما سبک مدیریتی آن قابل قبول نبود.

سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت با اعلام این خبر که تا هفته آینده کارگروهی برای وصول سود سهام عدالت مربوط به سال 99 تشکیل می‌شود، گفت: سود سهام عدالت باید تا پایان سال به حساب سهامداران واریز شود.

 در پاسخ به این پرسش که برای وصول سود عملکرد سال 99 سهام عدالت چه اقدامی انجام شده است اظهارداشت: هنوز تصمیم قطعی گرفته نشده اما مقرر شده است کارگروه ویژه‌ای از سوی شورای عالی بورس و سازمان بورس در هفته آینده تشکیل شود که کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت هم در این کارگروه حضور خواهند داشت.

وی گفت:‌ کارگروه ویژه وظیفه وصول سود عملکرد شرکت‌های سرمایه‌پذیر عدالت را بر عهده خواهند داشت و باید به‌صورت مناسب و در اسرع وقت این سود به حساب دارندگان سهام عدالت و ذی‌نفعان واریز شود.

سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت گفت:‌ فرآیند وصول سود سهام عدالت و توزیع آن بین سهامداران با فرآیند معاملاتی‌شدن سهام عدالت از هم جداست در سال‌های قبل هم که هنوز سهام عدالت آزاد نشده بود سود شرکت‌ها وصول و توسط سازمان خصوصی‌سازی بین سهامداران عدالت توزیع می‌شد و این تفاوت نمی‌کند که سهامدار عدالت روش مدیریت مستقیم یا غیرمستقیم را انتخاب کرده باشد یا سهام عدالت در پرتفوی او قرار داشته یا نشان داده نشود تا زمانی که کسانی سهام عدالت دارند سود عملکرد شرکت‌ها توسط کارگروه وصول و به حساب‌شان واریز می‌شود.

حیدری در پاسخ به این سوال که نحوه توزیع سود سهام عدالت چگونه خواهد بود، گفت:‌ سال گذشته سود سهام عدالت مربوط به عملکرد سال 98 وصول شد اما توزیع آن طبق اعلام سازمان خصوصی‌سازی به جز سود شرکت مخابرات، سود بقیه شرکت‌های سرمایه‌پذیر عدالت بین سهامداران توزیع شد.

وی افزود: امسال هم این کارگروه بعد از تشکیل تلاش خواهد کرد سود شرکت‌ها را جمع‌آوری و به صورت متمرکز از طریق سامانه خصوصی‌سازی یا سامانه شرکت‌ سپرده‌گذاری مرکزی یا سجام واریز کند و همچنین دو بانک اعلام کردند بدون دریافت کارمزد و هزینه حاضر به توزیع سود سهامداران عدالت هستند.

سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت گفت:‌ به هر حال طبق قانون تا پایان سال جاری برای واریز سود عملکرد سال 99 شرکت‌های سرمایه‌پذیر عدالت مهلت وجود دارد.

حیدری همچنین گفت: کارگروه ویژه‌ای که برای سهام عدالت با مصوبه شورای عالی بورس تشکیل می‌شود قرار است علاوه بر آن آیین‌نامه اجرایی آزادسازی سهام عدالت را هم مورد بررسی و تجدیدنظر قرار دهد که بر اساس قانون اصل 44 و فرمان 8‌بندی مقام معظم رهبری در سال 85 آئین‌نامه اجرایی آزادسازی سهام عدالت را با دقت و بر اساس صرفه و صلاح سهامداران اصلاح کنند.

وی این خبر را هم داد: در حال حاضر 28 شرکت استانی سهام عدالت در بورس پذیرش شده‌اند و فقط 3 شرکت سرمایه‌گذاری استان تهران، البرز و سمنان باقی مانده است که فعلا کل فرآیند سهام عدالت متوقف مانده و باید کارگروهی که تشکیل می‌شود در مورد آن تصمیم بگیرد.

پرداخت سود سهام عدالت سال ۱۳۹۸ درحالی برای نخستین مرتبه در سه مرحله صورت گرفت که دو مرحله آن تحقق یافته اما مرحله سوم آن که باید از سوی یکی از شرکت‌ها صورت می گرفت، همچنان در هاله ای از ابهام است.

بر این اساس، میزان سود مشمولان که ارزش اولیه سهام آن‌ها ۵۳۲  هزار تومان بود، حدودا ۲۰۰ هزار تومان و مشمولانی که ارزش اولیه سهام آن ها یک میلیون تومان بود، حدودا ۴۰۰ هزار تومان دریافت کردند.

همچنین افرادی سهام سهام عدالت ۴۹۲ هزار تومانی داشتند ۹۱ هزار تومان و افرادی که دارای سهام عدالت ۴۵۲ هزار تومانی بودند نیز ۸۴ هزار تومان دریافت کردند.

پرداخت نصفه و نیمه مرحله دوم سود

هرچند قرار بود فاصله واریز سود مرحله اول تا دوم ناچیز باشد و وعده های زیادی هم درمورد واریز بخش دوم سود از سوی مسئولان داده شد اما در نهایت بخش دوم سود در ۱۴ تیرماه واریز شد.

از سوی دیگر قرار بود در مرحله دوم ۵۰ درصد باقی مانده واریز شود اما به دلیل عدم پرداخت سود از سوی برخی شرکت ها به حساب شرکت سپرده گذاری مرکزی، مشمولان در کل ۹۰ درصد سود خود را دریافت کردند.

بر این اساس، در مرحله دوم واریز سود، سهام‌دارانی که ارزش اولیه آنها یک میلیون تومان است ۱۴۴ هزار تومان دریافت کردند و مشمولانی که دارای سهام عدالت با ارزش اولیه ۵۳۲ هزار تومانی هستند در مرحله دوم ۷۶ هزار تومان دریافت کردند.

کدام شرکت ها سود پرداخت نکردند؟

البته از مجموع ۳۶ شرکت بورسی و فرابورسی از دو شرکت معدنی و صنعتی گلگهر و پتروشیمی جم به دلیل افزایش سرمایه آنها سود سهام مشمولان دریافت نشد تا مشمولان سهام عدالت از مزایای حق تقدم و سهام جدید ناشی از افزایش سرمایه بهره‌مند شوند. همچنین شرکت‌های مخابرات ایران و گروه مپنا تمام یا بخشی از سود سهام خود را پرداخت نکرده‌ بودند.

وعده تعیین تکلیف سود سهام عدالت تا پایان سال

در این راستا، اواسط شهریورماه محمدعلی دهقان دهنوی، رئیس سابق سازمانبورس و اوراق بهادار اعلام کرد که بخشی از عدم پرداخت به دلیل افزایش سرمایه شرکت‌ها بود. شرکت‌هایی که سود خود را پرداخت نکردند از نظر انضباطی با آن‌ها برخورد می‌شود. از آنجاکه مقدار سود کم است، با سود سال ۱۳۹۹ پرداخت می‌شود، زیرا پرداخت سود سال ۱۳۹۹ نیز نزدیک است، مجامع برگزار شده است.

اخیرا نیز مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد پرداخت سود سهام عدالت اعلام کرد که  ۹۸ درصد سود سال ۱۳۹۸ پرداخت شده و تنها دو درصد متعلق به مخابرات باقی مانده است.

وی همچنین بر این موضوع تاکید کرد که برای این عدم پرداخت نیز از شرکت مخابرات شکایت شده و سازمان خصوصی سازی نیز در حال پیگیری آن است.

عشقی در مورد سود سهام عدالت سال ۱۳۹۹ نیز گفت: این موضوع در جلسه آتی شورای عالی بورس مطرح می‌شود و در مورد نحوه دریافت مبالغ از شرکت‌ها تصمیم گیری خواهد شد. امیدواریم پرداخت سود تا پایان سال انجام شود.

درواقع درحالی وعده واریز سود سهام عدالت سال ۱۳۹۹ تا پایان سال داده شده که هنوز سود سال ۱۳۹۸ تمام و کمال به حساب مشمولان واریز نشده است و مشخص نیست باقی مانده سود سال ۱۳۹۸ نیز همزمان با سود سال ۱۳۹۹ واریز شود یا خیر.

ارسال نظر: