کدخبر: 9207

بنزین| سهمیه بنزین| قیمت بنزین

فوری: خبر مهم درباره بنزین| تصمیم دولت برای بنزین چیست

در چابهار دکه‌ها و دستفروش‌های بنزینی به چشم می‌خورد که گالن‌ها را با عنوان «بنزین تنها لیتری ۷هزار تومان» برای فروش به نمایش می‌گذارند. اما ماجرا چیست؟

پورمحمدی قیمت بنزین را در گفتگویی برابر با بیست هزار تومان اعلام کرده و گفته است بنزین در این شرایط به قیمت سه هزار تومان به مردم فروخته می‌شود. تغییر قیمت بنزین از سال ۱۳۵۷ تا کنون، همواره با حساسیت‌های فراوانی از سوی دولت و مجلس و مردم صورت گرفته است و در مواردی تغییر قیمت بنزین به اعتراضات خیابانی نیز منجر شده است.آبان ماه سال ۱۳۹۸، نزدیکترین تجربه تغییر قیمت بنزین است که با اتفاقات بسیار ناراحت کننده‌ای برای افکار عمومی و جامعه ایران همراه بود. حالا، اما زمزمه افزایش قیمت بنزین یا به عبارت دیگر تغییر روند تخصیص یارانه بنزین منتشر شده است و همین امر نشان می‌دهد دولت سیزدهم برای تغییر معادلات در این حوزه گام برداشته است.

در چابهار دکه‌ها و دستفروش‌های بنزینی به چشم می‌خورد که گالن‌ها را با عنوان «بنزین تنها لیتری ۷هزار تومان» برای فروش به نمایش می‌گذارند. اما ماجرا چیست؟

 

سال‌هاست زلف چابهار گره خورده با مشکلات. خبری از پارک و سینما و خدمات اولیه هم نیست اما یکی از قطب‌های گردشگری است. کیمیا شدن بنزین هم از دردسرهای تازه‌ اهالی چابهار است.

 

به نقل از شهروند، سال که به نیمه می‌رسد شهر می‌شود میزبان توریست‌ها و مسافران. مهمانان از راه رسیده چشم می‌دوزند به زیبایی‌ها اما اهالی می‌مانند و صف‌های طولانی و بی‌بنزینی. جایگاه‌هایی که محدودند و نازل‌هایی که اغلب‌شان به بهانه خرابی بیکار مانده‌اند.

سهمیه‌ای که کفاف یک هفته را می‌دهد

دل‌شان خون است از صف‌ها و ساعت‌های طولانی معطلی در پمپ‌بنزین‌ها. هفت شب خودشان را به پمپ‌بنزین برسانند حدود ساعت ۱۱ نوبت پر کردن باک‌شان می‌رسد. تاکسی باشی یا خودروی شخصی فرقی ندارد، سهم مشترک معطلی‌های چند ساعته است برای یک باک بنزین.

قوانین سهمیه‌بندی بنزین و ماجرای کارت سوخت یعنی ۶۰-۵۰ لیتر بنزین. «سهمیه کارت سوخت به زور کفاف یک هفته را می‌دهد.» سه هفته از ماه هم چشم می‌دوزد به بنزین آزاد. بنزینی که شلوغی صف و تقاضای بالای نرخش را تعیین می‌کند. سوختی که گاهی اوقات با ناز و با نرخ ۷هزار تومان سر ریز می‌شود درون باک‌های خالی از بنزین. «بنزین آزاد ۱۰ لیترش می‌شود حدود ۱۰۰هزار تومان.»

ارسال نظر: