کدخبر: 9639

بیماری |بیماری مرگبار در کمین این افراد

هشدار: بیماری مرگبار در کمین این افراد

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها عنوان کرده که متوسط قد یک مرد آمریکایی ۱۷۵ سانتی متر و متوسط قد یک زن آمریکایی ۱۶۲ سانتی متر است.

تکثیر بیشتر سلول ها در اندام های افراد قدبلند، احتمال ایجاد جهش و تشکیل تومورهای بدخیم و پولیپ های پیش سرطانی روده بزرگ را افزایش می دهد.

افرادی که قد بلندی دارند در مقایسه با افراد سالم، بابد نسبت به بررسی وضعیت روده بزرگ اقدام کنند. این افراد بیشتر مستعد ابتلا به سرطان روده بزرگ و پولیپ های بدخیم هستند. 

درست است این اولین باری نیست که محققان ارتباط بین قد بلند و ابتلا به سرطان روده بزرگ را بررسی کرده اند، این مطالعات با گستردگی بیشتری که دارد، بسیار مستدل تر است. 

پژوهشگران دلایل مختلفی را برای این ارتباط عنوان کرده اند اما یکی از دلایل آن می تواند ارتباط قد بلند با اندازه اندام ها باشد. به عبارتی، تکثیر بیشتر سلول ها در اندام های افراد قدبلند، احتمال ایجاد جهش و تشکیل تومورهای بدخیم و پولیپ های پیش سرطانی روده بزرگ را افزایش می دهد. 

یافته ها نشان می دهد که قدبلندترین افراد در مقابل افرادی که کم ترین میانگین قد را دارند، ۲۴ درصد بیشتر در معرض خطر سرطان روده بزرگ قرار دارند. هر ۱۰ سانتی متر افزایش قد با افزایش ۱۴ درصدی ابتلا به سرطان روده بزرگ و ۶ درصد با تشکیل توده های سرطانی در ارتباط است. 

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها عنوان کرده که متوسط قد یک مرد آمریکایی ۱۷۵ سانتی متر و متوسط قد یک زن آمریکایی ۱۶۲ سانتی متر است.

مردان آمریکایی با ۱۸۵ سانتی متر قد و زنان با ۱۷۲ سانتی متر قد، ۱۴ درصد بیشتر در معرض سرطان روده بزرگ و ۶ درصد بیشتر در معرض تومورهای روده بزرگ قرار دارند.

البته در این میان، سن، سابقه قبلی یا خانوادگی ابتلا به سرطان روده بزرگ یا تومورهای روده بزرگ و سابقه قبلی التهاب مزمن بیماری های روده از جمله معیارهایی هستند که می تواند افراد را بیشتر مستعد کنند. 

علاوه بر این، سبک زندگی مانند رژیم غذایی نامناسب، نداشتن فعالیت بدنی و ورزش نکردن، عادت سیگار کشیدن و مصرف مشروبات الکلی افراد را در معرض خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ قرار می دهد.

ارسال نظر: