کدخبر: 9839

حادثه|حادثه باورنکردنی در تهران| شلیک تیر هوایی در این منطقه

حادثه باورنکردنی در تهران| شلیک تیر هوایی در این منطقه

در جریان اجرای رأی قطعی ماده ۱۰۰ مبنی بر جمع‌آوری تخلفات مجتمع تجاری پالادیوم که منجر به درگیری میان کارکنان مجتمع تجاری پالادیوم و مأموران شهرداری شده بود مأموران کلانتری ناچار وارد عمل شدند و اقدام به تیراندازی هوایی کنند.

صبح چهارشنبه ۱۸ اسفند، مأموران شهرداری برای قلع و جمع‌آوری دو مسیر روگذر و یک مسیر زیرگذرمجتمع تجاری پالادیوم، به همراه معاون دادستان تهران و سرپرست دادسرای ناحیه یک، راهی این مجتمع شدند. این در حالی بود که قبل از این به مالک مجتمع تجاری اعلام شده بود که ادامه فعالیت پل و تونل‌ها غیرقانونی است.

اما کارکنان پالادیوم به محض مشاهده مأموران شهرداری به قصد ممانعت از اجرای حکم با آنها درگیر شدند تا موجب شوند مأموران کلانتری ۱۶۳ ولنجک وارد عمل شوند.

مأموران با رعایت قانون و مقررات بکارگیری سلاح و پس از چندین بار اخطار، اقدام به تیراندازی هوایی کردند تا به این درگیری خاتمه دهند. درگیری پالادیوم در حالی پایان یافت که ۳ نفر از کارکنان پالادیوم و ۳ نفر از مأموران شهرداری مصدوم شدند و تحت درمان سرپایی قرار گرفتند. همچنین یک نفر نیز بازداشت و به کلانتری منتقل شد.

همیشه راه‌هایی برای تخلفات ساختمانی وجود داشته است و برخی  فعالان در حوزه ساخت‌وساز هم با علم به این موضوع اقدام به تخلف می‌کنند. این‌بار تصمیم‌گیرندگان در کمیسیون ماده۱۰۰ (نمایندگان وزارت کشور، قوه‌قضاییه و شورای اسلامی شهر) بی‌تفاوت از تخلف بزرگ رخ ‌داده در شمال تهران عبور نکردند و در راستای احقاق حقوق عامه رأی به تخریب تخلفات پاساژ پالادیوم دادند.

ساختمانی با ۲ بخش تجاری و پارکینگی که تخلفات زیادی از جمله توسعه غیرمجاز تجاری، ایجاد پل هوایی اختصاصی و حفر ۲ تونل (یک تونل نفررو و یک تونل ماشین‌رو) داشته است که این اقدامات به‌گفته کارشناسان حوزه شهری مصداق تجاوز آشکار به حقوق عامه است.

پرونده پالادیوم ۲ بار در کمیسیون ماده۱۰۰ بررسی و هر ۲بار رأی به جمع‌آوری تخلفات صادر شد اما مالک با شکایت در دیوان عدالت اداری دستور توقف اجرای حکم کمیسیون را گرفت و این کار به تعویق افتاد. تا اینکه پس از تغییر مدیریت شهری و حضور حمیدرضا حاجوی به‌عنوان شهردار جدید در منطقه‌یک، او اعلام کرد که حکم کمیسیون ماده ۱۰۰ لازم‌الاجراست و برای قلع‌وقمع تخلفات صورت‌گرفته در پاساژ پالادیوم اعلام آمادگی کرد.

حاجوی در نخستین اظهارنظرش نوک پیکان را به سمت مدیریت شهری پیشین گرفت و گفت: «مدیریت‌های قبلی شهرداری توجهی به این موضوع نداشتند و مالک به ‌خود اجازه می‌داد از زیرزمین تونلی برای جابه‌جایی عابران پیاده و خودروها حفر کند و در روی معبر نیز بیش از ۲۰۰تن آهن‌آلات برای احداث یک پل عابر نصب کند که منظر شهری را به‌هم ریخته است.»

در برخی از موارد علاوه‌بر تخریب، جرائمی هم به‌عنوان جبران خسارت برای متخلفان ساختمانی از سوی کمیسیون ماده۱۰۰ صادر می‌شود که به‌گفته شهردار منطقه‌یک پاساژ پالادیوم هم مشمول این خسارت شده است. حاجوی گفت که در  این ساختمان تجاری با احتساب آرای دیوانی حدود ۹۰۰میلیارد تومان به شهرداری و حقوق عامه باید پرداخت شود.

پس از کش‌وقوس‌های فراوان میان مالک و شهرداری در نهایت روز گذشته با حضور محمدحسین جعفری، معاون دادستان تهران و سرپرست دادسرای ناحیه‌یک(الهیه) و نیروهای اجرائیات، حقوقی، اجرای احکام و عوامل اجرایی ناحیه۲، حکم تخریب تخلفات این پاساژ اجرا شد. شهردار منطقه‌یک در حاشیه اجرای حکم با بیان اینکه از یک‌ماه پیش تمهیدات لازم برای این کار پیش‌بینی ‌شده بود، گفت: «با نظر مشاوران، تمهیدات ایمنی برای باز و پیاده کردن قطعات فراهم شد و زیر پل هم داربست نصب کردیم. در واقع شهرداری به وظیفه قانونی خود عمل کرد و تلاش می‌کند با رفع اینگونه تخلفات غول‌پیکر، شهر را به مدار نظم برگرداند.»

حمیدرضا حاجوی، شهردار منطقه‌یک روز گذشته در حاشیه اجرای حکم تخریب پالادیوم در جمع اهالی زعفرانیه که از این اقدام شهرداری رضایت داشتند حاضر شد و گفت که شهرداری منطقه خود را مکلف و موظف به اجرای قانون و آرای مقام قضایی می‌داند و در احقاق حقوق عمومی شهر با کسی تعارف ندارد.

ارسال نظر: