کدخبر: 1415

لوله مانیسمان چیست و چه کاربردی دارد؟

لوله مانیسمان متداول که برای اهداف عمومی استفاده می‌شود معمولاً از کربن استیل و فولاد سازه‌ای آلیاژی ساخته شده و برای خطوط لوله و قطعات سازه‌ای که مایعات را انتقال می‌دهند استفاده می‌شود.

لوله مانیسمان با سوراخ‌کاری بیلت گرد فولادی ساخته می‌شود. لوله‌هایی که در سطح خود فاقد هرگونه جوش یا درزی می‌باشند را لوله بدون درز یا مانیسمان می‌گویند. می‌توان این محصول را بر اساس روش تولید به دسته‌های نورد گرم، نورد سرد، کشش سرد، اکسترود شده و تاپ تقسیم کرد. این لوله بر اساس شکل سطح مقطع به دو دسته تقسیم می‌شود: سطح مقطع گرد و خاص. لوله مانیسمان با سطح مقطع خاص شامل مربع، بیضی، مثلث، شش ضلعی، خربزه‌ای، ستاره‌ای و چند پر می‌باشد. حداکثر قطر لوله 900 میلیمتر و حداقل آن 4 میلیمتر می‌باشد. بسته به نوع کاربری این لوله می‌تواند با ضخامت دیواره زیاد یا کم تولید شود. این لوله عمدتاً در صنایع نفت و گاز، صنایع پتروشیمی، بویلرها، صنایع خودرویی، تراکتورها و صنایع هوایی استفاده می‌شود.

لوله مانیسمان متداول که برای اهداف عمومی استفاده می‌شود معمولاً از کربن استیل و فولاد سازه‌ای آلیاژی ساخته شده و برای خطوط لوله و قطعات سازه‌ای که مایعات را انتقال می‌دهند استفاده می‌شود.

می‌توان این محصول را بر اساس اهداف مختلف در سه دسته عرضه کرد:

1- تامین بر اساس ترکیبات شیمیایی و خواص مکانیکی

2- بر اساس عملکرد مکانیکی

3- بر اساس تست فشار آب

لوله‌های فولادی بر اساس دسته‌های 1 و 2 تامین می‌شوند. اگر قرار باشد که لوله فشار مایع را تحمل نماید باید تحت تست هیدرولیک نیز قرار بگیرد. همچنین برخی لوله‌های بدون درز برای اهداف خاصی استفاده می‌شوند مانند بویلرها، صنایع شیمیایی و نیروگاه‌ها، زمین‌شناسی و صنایع نفت و گاز.

مقاومت لوله مانیسمان

این لوله بر اساس خواص مکانیکی، فیزیکی، شیمیایی، میزان تحمل فشار و عملیات حرارتی می‌تواند کاربردهای متفاوتی داشته باشد. برای مثال خواص مکانیکی این لوله می‌تواند مقاومتش در برابر نیروهای خارجی را افزایش دهد. نیروی خارجی بر روی متریال لوله تاثیر می‌گذارد. سیال داخل لوله با توجه به ماهیتش به سه دسته سیال استاتیک، سیال ضربه‌ای و سیال متناوب تقسیم‌بندی می‌شود. شاخص‌های عملکرد مکانیکی که معمولاً مورد استفاده قرار می‌گیرند عبارتند از: مقاومت، انعطاف‌پذیری، سختی، مقاومت در برابر ضربه، مقاومت در برابر فرسایش و ... .

مقاومت لوله مانیسمان به متریال ساخت آن بستگی دارد. متریال لوله مانیسمان آن را در برابر فشار بار که باعث تغییر شکل و شکستگی لوله می‌شود، مقاوم می‌کند. از آنجایی که بار نیروی کششی، فشردگی، خمش و برش ایجاد می‌کند ، مقاومت نیز به صورت مقاومت کششی، مقاومت خمشی، مقاومت فشاری و مقاومت برش پدیدار می‌گردد. می‌توان مقاومت لوله مانیسمان را با تست کشش فلز اندازه‌گیری کرد.

انعطاف‌پذیری لوله مانیسمان باعث می‌شود تا بدون آسیب وارد شدن به لوله، در زیر بار استاتیک دچار تغییر شکل گردد. شاخص انعطاف‌پذیری فلز توسط تست کشش اندازه‌گیری می‌شود. دو شاخصی که کیفیت انعطاف‌پذیری فلز را مشخص می‌کنند شامل کشیدگی و کاهش سطح می‌باشد.

سختی لوله مانیسمان شامل توانایی لوله در برابر اجسام سخت‌تری است که به سطح آن فشار می‌آورند یا می‌توان گفت توانایی مقاومت متریال لوله در برابر تغییر شکل می‌باشد. سختی جزء خواص مواد جامد است که با روش‌های مختلف و در شرایط مختلف اندازه‌گیری می‌شود. تست ضربه بسیار در برابر معایب لوله مانیسمان حساس است. تست ضربه یک تست مکانیکی و روشی متداول است. از آنجایی که پردازش نمونه آسان است، زمان تست کوتاه است در نتیجه به راحتی می‌توان تشخیص داد که آیا فرآیند انتخاب متریال و عملیات حرارتی درست بوده یا خیر.

مزایای لوله مانیسمان

قدرت: یکی از ویژگی‌های بارز این لوله این است که فاقد هرگونه درز یا جوشی می‌باشد و به همین دلیل قدرت بیشتری دارد. این ویژگی باعث شده تا لوله مانیسمان بتواند تا 20% فشار کاری بیشتری را نسبت به لوله درزدار با گرید، متریال و سایز یکسان تحمل نماید.

مقاومت: نبود درز یعنی این لوله مقاومت بیشتری در برابر خوردگی دارد زیرا احتمال بروز معایب و ناخالصی‌ها در قست درز لوله بیشتر می‌باشد.

تست کمتر: یکی دیگر از مزایای این لوله عدم نیاز آن به انجام تست یکپارچگی جوش می‌باشد چراکه فاقد هرگونه جوشی است.

پترو ایلیا تامین کننده انواع رده لوله مانیسمان و درزدار با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت می باشد. جهت مشاوره در زمینه پروژه های صنعتی خود با کارشناسان ما تماس بگیرید.

ارسال نظر: