کدخبر: 1446

هوش مالی کودکان چیست؟

هوش مالی این قدرت را به افراد می دهد تا بتوانند فراتر از این چالش ها قدم بزنند و بر اساس سرمایه های خرد خودشان دست به کارهای بزرگ بزنند. پس هوش مالی صرفا یک درآمد و خرج آن محسوب نمی شود. این هوش به ما قدرت درک واقعیت های اقتصادی و انسانی می دهد و باعث می شود. اما حال موضوع اصلی این است که هوش مالی کودکان چیست؟

هوش مالی یکی از مهمترین فاکتورهای موفقیت زندگی هر انسانی می تواند محسوب شود. هر چقدر هم که بخواهیم بگوییم پول مهم نیست و این ذات انسان هاست که تاثیر بالاتری دارد، در نهایت باز اقتصاد و بخش مالی زندگی یک فاکتور بسیار مهم محسوب می شود و نمی توان به سادگی از کنار آن گذشت.

بخش اقتصادی فرد و خانواده و سپس کشور می تواند تاثیرات مهمی حتی در ذات و شخصیت فرد بگذارد. این موضوع حتی در اسلام به عنوان یک دین الهی نیز مورد بررسی قرار گرفته است و به گفته امام علی ( ع ): فقر از هر دری وارد شود، ایمان از در دیگر خارج می شود. بنابراین شما نمی توانید تحت هیچ دلیل و استدلالی این بخش از زندگی انسان ها را نادیده بگیرید.

اما هوش مالی چیست؟ آیا یک ویژگی ذاتی است و یا می توان آن را یاد گرفت؟ اقتصاد و نحوه برخورد با مسائل مالی خود ساخته دست بشر است و هیچ منشا غریزی ندارد. از این رو می توان با قطعیت گفت که این مفهوم کاملا یک عنصر یادگیری محسوب می شود.

از طرف دیگر مفهوم یادگیری عنصری است که در کودکی بیشترین بازدهی را برای فرد دارد. بر اساس تمامی این موارد گفته شد می توان به این نتیجه رسید که هوش مالی کودک و نوجوان یک پایه اساسی تربیتی محسوب می شود که متاسفانه بسیاری از خانواده ها به آن توجهی نمی کنند. علت هم این است که در مدارس درسی به نام هوش مالی وجود ندارد و پدر و مادر ها به اهمیت آموزش آن در کودکی توجه نمی کنند. پس بیایید این مفهوم را ابتدا به درستی بشناسیم، سپس به آموزش هوش مالی به کودکان و نوجوانان بپردازیم.

هوش مالی چیست؟

متاسفانه بسیاری از پدر و مادرها و به طور کلی افراد جامعه تصویر درستی از هوش مالی ندارند. غالب آن ها تصور می کنند که همین اندازه که دخل و خرج برابر شود و زندگی روزمره با کمترین سختی بگذرد برای انسان ها کافی است. اما ما در مفهوم هوش مالی به دنبال اهداف بالاتری هستیم.

هوش مالی به فرد این قدرت را می دهد که بداند در چه موقعیت اقتصادی چه رفتاری از خود نشان دهد. در کلام ساده تر تنها خرید و فروش و کسب درآمد و دانستن نحوه خرج کردن نمی تواند برای انسان امروزی کافی باشد. مهم ترین مبحثی که در این بین معمولا به آن توجه نمی شود، آینده است.

هوش مالی این قدرت را به افراد می دهد تا بتوانند فراتر از این چالش ها گام بردارند و بر اساس سرمایه های خرد خودشان دست به کارهای بزرگ در آینده بزنند. اما حال موضوع اصلی ما این است که هوش مالی کودکان چیست؟ و چگونه می توانیم آن را تقویت کنیم و کودکان را برای بزرگسالی آماده کنیم؟

 

تقویت هوش مالی کودکان و نوجوانان

 هوش مالی، یک مفهوم یادگیری است و کمتر به ذات و استعداد بستگی دارد. اما راه تقویت هوش مالی کودکان و نوجوانان چیست ؟این هوش را چگونه می توان به کودک و نوجوان خودمان آموزش دهیم؟

مهمترین فاکتوری که شما می توانید از آن برای تقویت این هوش در کودک و نوجوان خودتان استفاده کنید، سختی است! در واقع سختی و رنج ،درس های بزرگی به انسان می دهد. کسی که این سختی را در به دست آوردن چیزی لمس نکند در واقع ارزش آن را هم نمی داند.

پس شما با استفاده از فاکتور " سختی و رنج " می توانید آموزش موثری داشته باشید. اما چگونه؟  شما باید کودک خودتان را با پول و سختی به دست آوردن آن آشنا کنید. این سختی را هیچ کس به اندازه یک کارگر، کارمند و تمام شاغلین در حوزه های مختلف نمی دانند. پس شما هم با کودک خود همین رفتار را کنید. به کودک خود حقوق هفتگی یا ماهانه دهید ( البته در ازای آن کودک شما هیچ کاری قرار نیست انجام دهد ).

کودک شما حق دارد این سرمایه را هر جور که دوست دارد هزینه کند اما دیگر حق ندارد بابت برخی از نیازهای نسبتا غیر ضروری مانند خرید یک اسباب بازی، یک لباس دوست داشتنی یا یک خوراکی خوشمزه از شما پول بخواهد. زمانی که کودک درک کند برای هر چیزی باید بهایی بدهد و برای به دست آوردن این بها باید سرمایه ای جمع آوری کند، کم کم نسبت به خرج کردن حساس می شود و این اولین درسی است که او می گیرد.اما آموزش صحیح و اصولی مسائل مالی به کودکان به شیوه ایی که کودک متوجه نشود شما می خواهید مسائل مالی را به او آموزش دهید به همین سادگی نیست و شما می توانید با ثبت نام کودکان و نوجوانان در دروه های هوش مالی آموزشگاه  آنلاین با استاد اولین بنیان گذار آکادمی هوش مالی کودکان که با مربیان حرفه ایی تمام اصول مالی  را به صورت آنلاین با جذاب ترین روشها به کودکان و نوجوانان آموزش می دهند با خیال آسوده آینده مالی کودکان و نوجوانان خود را تضمین نمایید.

Untitled

هوش مالی و سرمایه گذاری!

یک مفهوم مهم دیگر در هوش مالی برای کودکان و نوجوانان، مفهوم سرمایه گذاری است. شما باید از همان ابتدا سعی کنید به زبان های مختلف مفهوم سرمایه گذاری و پس انداز برای آینده را به کودک خود آموزش دهید. برای این کار می توانید از یک مدل کوچک سرمایه گذاری در خانه خود استفاده کنید.

در کلام ساده تر شما می توانید برای تقویت هوش مالی در کودکان و نوجوانان خودتان عملا یک بازار کوچک خانگی راه بیندازید. در این بازار کوچک و خانگی کودک حق سرمایه گذاری دارد و بر اساس توافقی که بین شما رقم بخورد کودک می تواند انتظار برداشت سود در موعد مقرر را داشته باشد. مثلا شما اعلام کنید که برای بالکن خانه نیاز به یک گلدان دارید و اگر کودک شما بتواند آن گل را در گلدان بکارد و پرورش دهند گلدان گل  را از او خریداری می کنید. این مفهوم را رفته رفته بزرگ تر کنید تا تبادل مالی بیشتر رخ بدهد. این تبادلات هر چقدر بیشتر باشد هوش مالی نیز بزرگ تر می شود. باور کنید!

 جهت مشاوره رایگان و کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با دوره های هوش مالی می توانید ضمن مراجعه به وب سایت آکادمی هوش مالی با استاد به آدرس www.baostad.com  همه روزه از ساعت 10 لغایت 17 با شماره های 02122860576-09914038252 با کارشناسان مجموعه تماس حاصل فرمائید.

ارسال نظر: