کدخبر: 1785

بررسی و معرفی عوارض آمپول دیفرلین برای کودکان

آمپول دیفرلین ( تریپتورلین) که در طبقه بندی درمانی در دسته داروهای آنتی نئوپلاستیک قرار دارد، با ساختار موثر خود به طور ویژه تولید هورمون های جنسی زنانه و مردانه را مهار می کند .

ممکن است مصرف برخی داروهای خاص در کودکان نسبت به بزرگسالان عوارض جانبی شدیدتری ایجاد کند، زیرا کودکان مقاومت کمتری در مقابل مشکلات و بیماری های جسمی و روحی دارند، از این رو بسیاری از والدین همیشه نگران، مایل هستند تا قبل شروع دوره مصرفی این نوع داروها، ضمن شناخت بیشتر دارو، از عوارض آن نیز باخبر شوند، در همین راستا در این مقاله بر آن شدیم تا به بررسی و معرفی عوارض آمپول دیفرلین برای کودکان بپردازیم ، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

Untitled

معرفی آمپول دیفرلین

آمپول دیفرلین ( تریپتورلین) که در طبقه بندی درمانی در دسته داروهای آنتی نئوپلاستیک قرار دارد، با ساختار موثر خود به طور ویژه تولید هورمون های جنسی زنانه و مردانه را مهار می کند .

توقف موقت فعالیت غدد جنسی در زنان و مردان در اثر تزریق آمپول دیفرلین سبب درمان بسیاری از مشکلات و بیماری ها خواهد شد ، از این رو از این نوع آمپول جهت درمان های متفاوتی استفاده می شود .

موارد مصرف دیفرلین چیست؟

در بزرگسالان از اثرات درمانی دیفرلین جهت موارد زیر بهره گرفته می شود:

● درمان و کنترل بیماری پروستات مردان

● درمان آندومتریوز زنان

● درمان فیبروم های رحمی زنان

● درمان بیماری مربوط به پستان در زنان و مردان

● درمان ناباروری در زنان

Untitled

دیفرلین برای کودکان مناسب است یا خیر؟

به طور عمده از تزریق آمپول دیفرلین برای دوره های درمانی معین( با تشخیص و تجویز فوق تخصص غدد کودکان ) جهت به تاخیر انداختن بلوغ زودرس در کودکان استفاده می شود .

بلوغ زودرس در دختران که قبل از سن 8 سالگی است؛ سبب ظاهر شدن جوانه های پستان، جوش صورت، ظاهر شدن مو تیره و ضخیم در دستگاه تناسلی، زیر بغل و حتی اطراف نوک سینه ها، شروع دوره های قاعدگی و افزایش شهوت و تغییرات روحی و اخلاقی  می گردد و در پسران که قبل از سن 9 سالگی است؛ همراه با بزرگ شدن بیض ها، جوش صورت و افزایش شهوت سبب تغییرات روحی و اخلاقی خواهد شد .

دختران و پسران مبتلا به بلوغ زودرس در ابتدا قدی بلندتر از همسالان خود دارند اما به دلیل بلوغ زودرس استخوان ها، نسبت به همسالان خود در آینده قد کوتاه تری خواهند داشت .

از تزریق آمپول دیفرلین در کودکان جهت جلوگیری از بلوغ زودرس استفاده می شود، بدین ترتیب از بسته شدن صفحات رشد استخوان جلوگیری خواهد شد و رشد قدی کودک ادامه خواهد داشت .

به منظور تشخیص بلوغ زودرس در کودکان باید کودک مورد معاینه و بررسی پزشک فوق تخصص غدد قرار گیرد و همچنین آزمایشات و اقدامات پاراکلینیک لازم تجویز گردد.

توجه کنید که دادن دیفرلین در سن بالای ۸ سال توجیه ندارد و موثر نیست و گاهی حتی موجب پوکی استخوان میشه و هورمون رشد هم بدون تشخیص کمکی نمیکند اجازه بدید بلوغ شروع بشه، خواهید دید که به قد بالای ۱۶۰ میرسه ولی بدانید که از متوسط قد والدین بیشتر نخواهد شد.

Untitled

عوارض دیفرلین برای کودکان چیست؟

آمپول دیفرلین در کودکان سنین مختلف ممکن عوارض متفاوتی ایجاد کنند که این عوارض عبارتند از :

● ایجاد سردردهای شدید

● ایجاد مشکلات مربوط به دستگاه گوارش

●  ایجاد دردهای ناحیه شکمی

● شدت یافتن خونریزی های دوره ی قاعدگی در دختران

● پوکی استخوان و درد مفاصل

● گرگرفتگی ناگهانی (تعریق )

● تغیرات اخلاقی ( تغییر خلق و خو )

● آکنه و خشکی پوست

● تورم ، خارش و قرمزی پوست در محل تزریق

● اختلال خواب

● حالت تهوع

کاهش عوارض ناشی از مصرف دیفرلین

به منظور کاهش عوارض ناشی از مصرف دیفرلین باید دارو را در زمان های تعیین شده و با دوز مصرفی تجویز شده از سوی پزشک معالج، مورد تزریق قرار داد و به تداخلات دارویی آن با سایر داروها نیز توجه کرد زیرا این داروی هورمونی با داروهای محرک گونادوتروپین ها تداخل دارویی ایجاد می کند.

برخی عوارض جانبی تزریق دیفرلین نظیر؛ حالت تهوع ، سردرد و اختلال خواب موقت و گذار خواهند بود لذا نباید خیلی نگران عوارض آن بود زیرا پس از قطع مصرف دارو، این عوارض نیز برطرف خواهند شد .

مصرف دیفرلین برای کودکان

به منظور تعیین مقدار دوز مصرفی دیفرلین برای کودکان و همچنین مدت زمان دوره های مصرفی این دارو، لازم است که از کودک ( دختر یا پسر ) تصویربرداری سر ،  بررسی مغز با MRI، سونوگرافی از تخمدان ها و شکم ( برای دختر ) و بررسی آزمایشگاهی هورمون های مختلف و تعیین سن استخوانی انجام شود.

بلوغ زودرس در دختران همیشه مستلزم درمان نیست زیرا ممکن است که این مورد یک صفت ارثی باشد اما در مواردی که بلوغ زودرس بسیار پیش رونده است، لازم است که درمان با تشخیص پزشک متخصص کودکان با تزریق دیفرلین صورت پذیرد .

میزان مصرف و یا قطع این دارو، تنها با توجه به تشخیص متخصص کودکان باید انجام شود و هرگز نباید به صورت خودسرانه به مصرف یا قطع آن اقدام نمود .

قاعدگی، یائسگی زودرس و آمپول دیفرلین

چنانچه مصرف آمپول دیفرلین جهت درمان بلوغ زودرس در دختران با انجام آزمایشات بالینی توسط پزشک فوق تخصص غدد کودکان درست تشخیص داده شود، این دارو سبب یائسگی زودرس نخواهد شد .

در واقع دیفرلین با مهار کردن هیپوتالاموس و هیپوفیز تخمدان، از شروع قاعدگی زودتر از موقع جلوگیری خواهد کرد و سبب می گردد تا قاعدگی در زمان خودش رخ دهد و از توقف رشد قدی جلوگیری کند . با شروع قاعدگی در دختران، رشد قدی بسیار کم خواهد شد.

ارسال نظر: