کدخبر: 1847

همه نکاتی که باید درباره سود پرک بدانید

سود پرک، آن را با دیگر نام‌هایی نظیر سود کاستیک یا سود سوز آور نیز می‌شناسند، در اصل ماده‌ای است که در علم شیمی هیدروکسید سدیم خوانده می‌شود و فرمول شیمیایی آن نیز NaOH است

سود پرک، آن را با دیگر نام‌هایی نظیر سود کاستیک یا سود سوز آور نیز می‌شناسند، در اصل ماده‌ای است که در علم شیمی هیدروکسید سدیم خوانده می‌شود و فرمول شیمیایی آن نیز NaOH است.

 

تولید کننده سود پرک

این یک ماده‌ی بازی یا قلیایی بسیاری قوی است که به شدت نیز خورنده است و نام "سوزآور" و "کاستیک" را به همین علت بر آن گذاشته اند (کاستیک به موادی می‌گویند که خاصیت خورندگی دارند). خاصیت بازی این ماده آنقدر زیاد است که برای نشان دادن بالاترین ph ممکن از آن استفاده می کنند و اسید هیدروکلریک را که اسیدی بسیاری قوی است، در نقطه‌ی مقابل آن، کمترین حد ph در نظر می گیرند. به این ترتیب بالانسی می‌سازند که خواص اسیدی یا بازی بقیه‌ی مواد را با آن می‌سنجند. هیدروکسید سدیم در صورت واکنش با اسید، آب و نمک تولید می کند، و به همین علت در صنعت نیز برای خنثی سازی اسیدهای قوی کاربرد دارد.

خصوصیات ظاهری سود پرک از چه قرار است؟

هیدروکسید سدیم خالص جامدی است بلوری شکل که رنگی سفید دارد و بی بو است. این ماده به آسانی در آب حل می شود یا به اصطلاح آب‌دوست است، تا آنجا که ممکن است با رطوبت موجود در هوا نیز واکنش نشان دهد؛ اما این واکنش شدیدا گرماده است و ممکن است موجب پاشیدن آب به اطراف شود. این آب خود به شدت سوزنده ‌است و باید موارد احتیاط در این باره کامل و دقیق رعایت شود.

سود پرک به چه کار می آید؟

تولید کننده سود پرک، آن را هم به صورت خالص و هم ناخالص و در فرم‌های دانه‌ای، بلوک‌های قالبی و پرک شده می فروشند. هر کدام از این انواع، موردِ کاربرد ویژه‌ای دارند. در کل سود پرک ماده‌ی پراستفاده‌ای است و حدود 56 درصد از کل تولید آن صرف مصرف در صنایع می شود. مواردی چند از استفاده‌های بی شمار سود پرک را، در صنعت یا در خانه، در ادامه خواهید خواند.

بزرگترین مورد استفاده‌ی آن در تولید کاغذ و کارتون و پالپ کاغذ است که 25 درصد از مصارف صنعتی سود پرک را تشکیل می‌دهد. با استفاده از سود پرک، محلول سفیدرنگی را می‌سازند که برای جداسازی فیبرهای سلولزی از چوب به کار می رود تا از ماده‌ی باقی مانده، پالپ تولید کنند. سپس از سود پرک برای سفید کردنِ پالپ قهوه‌ای به دست آمده نیز استفاده می کنند.

در صنایع فلزی نیز از سود پرک بهره گیری می‌کنند. به عنوان مثال، تولید آلومینیوم طی پروسه‌ای شیمیایی صورت می گیرد که در مرحله‌ی آغازینش، باید اکسید آلومینیوم را از سنگ معدن بوکسیت استخراج کرد. برای این کار، سود پرک یا همان هیدروکسید سدیم را به کار می‌گیرند تا سنگ بوکسیت را با آن بشویند.

قدیمی و سنتی‌ترین کاربرد هیدروکسید سدیم در صنعت صابون سازی است. در واقع، سازندگان صابون نخستین تولید کنندگان سدیم هیدروکسید محسوب می‌شوند. هیدروکسید سدیم را برای تولید صابون جامد استفاده می‌کنند و با اسید‌های چرب در معرض واکنش قرار می‌دهند تا یکدیگر را خنثی کنند.

در فرایند شیمیایی مشابهی، از هیدروکسید سدیم به عنوان کاتالیزگر استفاده می‌کنند تا "بیودیزل" یا زیست‌دیزل تولید کنند: نوعی سوختِ غیرسمی که تجزیه ‌پذیر و دوستدار محیط زیست است.

هیدروکسید سدیم مصارف غذایی نیز دارد. در صنایع غذایی از هیدروکسید سدیم خوراکی برای پروسس کردن برخی مواد یا شستن و خیساندن برخی میوه‌ها استفاده می‌کنند.

تولید کننده سود پرک

گاهی از سود پرک در آب لوله کشی نیز استفاده می کنند تا ph آب را افزایش دهند. افزایش ph آب، آسیبی که آب به لوله‌ها می‌رساند را کاهش داده و همچنین سطوح فلزات سمی موجود در آب مثل سرب و مس را پایین می‌آورد.

سودپرک یک ماده‌ی شوینده‌ی قوی نیز هست. پس از انحلال آن در آب، در معرض حرارت قرارش می‌دهند و سپس برای تمیزکاری تجهیزات یا تانک‌های انبار به کارش می‌برند: این ماده قدرت انحلال گریس، روغن، چربی و پسماندهای پروتئینی را دارد. به خاطر این قابلیتش، از محلول سود پرک برای پاک کردن اجاق‌ خانه‌ها یا ظروف پخت و پز شیشه‌ای و استیل نیز استفاده می‌کنند. همچنین برای شستشوی لوله‌های زیر سینک یا بر طرف کردن گرفتگی فاضلاب خانه‌های شهری کاربرد دارد –خصوصا اگر مو علت این گرفتگی باشد، زیرا هیدروکسید سدیم قدرت حل پروتئین‌های موجود در مو را دارد. از خاطر نبرید که خورندگی شدید این ماده خطرناک است و کار با آن دقت و احتیاط فراوان می‌طلبد.

سود پرک در تولید سیمان، بتون، دوغاب و ملات هم کاربرد دارد. به این ترتیب که به هموژنیزه کردن آن ها و پیشگیری از جدایی شن و سیمان کمک می‌کند و کار کردن با آن‌ها را نیز به مراتب راحت‌تر می‌کند.

مصارف سود پرک آن قدر زیاد است که اشاره به تک تک آن‌ها از حوصله‌ی یک مقاله خارج است. در ادامه به چند مورد دیگر نیز به طور گذرا اشاره می‌کنیم.

به جز این‌ها، هیدروکسید سدیم در صنایع نساجی، چرم، رنگرزی، تولید شمع، مات کردن شیشه، گالوانیزه و آبکاری، باتری سازی و صنایع نفت و گاز و پتروشیمی نیز مورد بهره وری فراوان قرار می‌گیرد.

خارج از صنعت، هیدروکسید سدیم در آزمایشگاه ها و برای انجام آزمایشات گوناگون تهیه شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تولید کننده سود پرک

از کجا می‌توان سود پرک را تهیه کرد؟

اگر به دنبال مناسب ترین قیمت سود پرک با کیفیت عالی، در مقادیر دلخواهتان هستید، گروه بازرگانی آکام آماده ارائه خدمات به شماست.

شرکت پاکدان مهر بزرگترین تولید کننده سود پرک در ایران است، این شرکت کار از سال 2009 و با همگام سازی دو شرکت تولیدی و بازرگانی و با هدف صادرات محصولات شیمیایی، پتروشیمی و معدنی ایران در سطح خاورمیانه و آسیای میانه و همچنین واردات و تامین قطعات و مواد اولیه مورد نیاز صنایع داخلی فعالیت خود را آغاز کردو با سابقه ای چند ساله واقع در شهرک صنعتی ماهشهر فاز ۱ و با تولید روزانه ۲۵تن توانست یکی از بهترین تولید کنندگان سود پرک در بندرماهشهر باشد.

ما به شما امکان تحویل در بسته بندی دلخواه، فروش سود پرک به صورت نقدی یا اقساطی، به صورت خرده یا عمده فروشی، و با درجه خلوص پیشنهادیتان را می‌دهیم.

ارسال نظر: