کدخبر: 1927

هواشناسی هشدار داد؛ هوا بازهم گرم‌تر می‌شود

سازمان هواشناسی با صدور هشداری از وجود موج گرما و رسیدن دمای هوای سه استان خوزستان، ایلام و کرمان به بیش از ۵۰ درجه سانتیگراد خبر داد و نسبت به گرمازدگی و احتمال آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌ها هشدار داد.

در هشدار نارنجی رنگ سازمان هواشناسی آمده است: از فردا تا جمعه (۱۷ تا ۱۸ تیر) وقوع دمای ۵۰ درجه سانتیگراد به بالاتر در خوزستان، جنوب ایلام و شرق کرمان و روز شنبه (۱۹ تیر) در خوزستان و جنوب ایلام ‌پیش‌بینی می‌شود.

سازمان هواشناسی نسبت به گرمازدگی، افزایش مصرف حامل‌های انرژی و احتمال آتش سوزی در مراتع و جنگل‌ها هشدار داده و نسبت به مدیریت بهینه در مصرف انرژی به‌ویژه آب و برق، اجتناب از ترددهای غیر ضرور در ساعات گرم روز، آبیاری مزارع در شب و اوایل صبح توصیه کرده است.

در هشدار زرد رنگ سازمان هواشناسی نیز درباره نفوذ سامانه بارشی همراه با کاهش دما آمده است: از امروز تا جمعه (۱۶ تا ۱۸ تیر) وقوع رگبار باران، گاهی همراه با رعد و برق و وزش باد در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان پیش‌بینی می‌شد و احتمال جاری شدن رواناب، وقوع سیلاب محلی و نقطه‌ای و برخورد صاعقه در مناطق مستعد دور از انتظار نیست. در چنین شرایطی اجتناب از تردد و اسکان در حاشیه رودخانه‌ها، مسیل‌ها و احتیاط در صعود به ارتفاعات و احتیاط در چرای دام‌ها توصیه می‌شود.

همچنین سازمان هواشناسی در هشدار زرد رنگ دیگری آورده است: درپی وزش باد شدید و مواج شدن دریا از امروز تا جمعه (۱۶ تا ۱۸ تیر) افزایش ارتفاع موج تا یک و نیم متر در نوار ساحلی و تا دو متر در فراساحل استان‌های گلستان، مازندران و گیلان ‌پیش‌بینی می شود.

سازمان هواشناسی از احتمال غرق شدن شناگران و قایق‌های کوچک و احتمال آسیب دیدن شناورهای سبک، نیمه سنگین و قفس‌ها و تورهای صیادی در چنین شرایطی خبر داده و به پرهیز از شنا، محدودیت تردد قایق‌های کوچک و شناورهای سبک و سنگین صیادی و رعایت احتیاط در صنایع فراساحل توصیه کرده است.

در هشدار نارنجی ‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود.  هشدار زرد رنگ سازمان هواشناسی به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

ارسال نظر: