کدخبر: 2036

لیست سامانه های احراز هویت دولتی

هویت و صلاحیت سامانه­های احراز هویت آنلاین توسط مراجع دولتی بررسی شده است و بنابراین، این سامانه­ها می­توانند هویت کاربران را خود را احراز و تایید نمایند.

 

Untitled

با فراگیر شدن استفاده از تلفن همراه هوشمند، اپلیکیشن­های مختلف و وب سایت­ها برای انجام فعالیت­های مختلف و کسب و کارهای آنلاین در بستر اینترنت، نیاز به احراز هویت افراد و تایید حقیقی بودن افراد بدون حضور فیزیکی آن­ها در محل موردنظر، یکی از مهم­ترین دغدغه­های دنیای امروز است.

 

پیش از این بسیاری از افراد از پر کردن فرم­های متعدد و ارائه آن­ها برای مقاصد مختلف ناراضی بوده­اند، اما اگر به تازگی اقدام به دریافت کد بورسی و یا ثبت نام خرید ماشین کرده باشید، مشاهده نموده­اید که فرآیند احراز هویت در این سامانه­ها به صورت کاملا آنلاین انجام می­شود.

هویت و صلاحیت سامانه­های احراز هویت آنلاین توسط مراجع دولتی بررسی شده است و بنابراین، این سامانه­ها می­توانند هویت کاربران را خود را احراز و تایید نمایند.

این سامانه­ها اطلاعات هویتی افراد و کاربران را به صورت آنلاین و غیرحضوری بررسی می­کنند و در نتیجه بررسی ایمن اطلاعات کاربران در کمترین زمان ممکن صورت می­گیرد.

برای آشنایی با تعدادی از این سامانه­ها و زمینه­های کاربرد آن­ها، این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

 

سامانه ثبت نام الکترونیکی قوه قضائیه(ثنا)

با ثبت نام در سامانه ثنا می­توانید از کلیه خدمات الکترونیکی قضایی،  با رمز شخصی و حساب کاربری­ای که این سامانه در اختیار شما قرار می­دهد بهره­مند شوید.

این سامانه در جهت حفظ حریم خصوصی افراد، کاهش هزینه و زمان صرف شده شهروندان راه اندازی شده است تا خدمات ابلاغیه­های قضایی و پیگیری پرونده­های تشکیل شده در قوه قضائیه از این طریق به آسانی و در کوتاه­ترین زمان ممکن صورت پذیرد.

ثبت نام در این سامانه به صورت نیمه غیر حضوری است، به این صورت که ثبت نام اولیه در سامانه انجام شده و تمامی اطلاعات هویتی مورد نیاز مانند اطلاعات فردی، محل زندگی، شماره تماس و سایر اطلاعاتی از این دست دریافت می­گردد.

 سپس با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به همراه کد پیگیری ارائه شده توسط سامانه، پس از طی مراحل وتکمیل ثبت نام اولیه، مراحل ثبت نام به پایان می­رسد و اطلاعات حساب کاربری در اختیار شخص درخواست دهنده قرار می­گیرد. به همین راحتی شما می توانید به صورت غیرحضوری در سامانه ثنا احراز هویت انجام دهید.

سامانه سجام

این سامانه متعلق به سازمان شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه می­باشد که به منظور ارائه خدمات همه جانبه به فعالان بازار سرمایه و سرمایه گذاران بخش حقیقی و حقوقی آغاز به کار نموده است.

تمامی سرمایه­گذاران حقیقی و حقوقی که حتی ساکن خارج از کشور می­باشند، می­توانند ثبت نام اولیه خود را برای معامله در بازار سرمایه در این سامانه ملی به انجام برسانند.

با ثبت نام در این سامانه و تکمیل اطلاعات مورد نیاز خواسته شده، از تمامی خدمات ارائه شده توسط سازمان بورس بهره­مند می­شوید، بنابراین نیازی به مراجعه به کارگزاری، شرکت­های تامین سرمایه و صندوق­های سرمایه گذاری نخواهید داشت.

سامانه امتا

با استفاده از این سامانه دیگر نیازی به ثبت نام و به­خاطر سپردن رمزهای متعدد برای استفاده از خدمات کسب و کارهای مختلف نخواهید داشت.

سامانه احراز مشتریان تجارت الکترونیکی، اطلاعات کاربران مانند اطلاعات هویتی، مکانی، اعتباری وغیره را از طریق پایگاه­های اطلاعاتی دولتی و حاکمیتی احراز می­نماید و حساب کاربری مجزایی برای هر فرد درنظر می­گیرد.

استفاده از امضای الکترونیکی و اطلاعات کارت بانکی سبب امنیت بالای این سامانه در احراز هویت افراد می­باشد، کسب و کارهای الکترونیکی نیز می­توانند با سپردن مراحل احراز هویت مشتریان به این سامانه در هزینه­های مدیریت حساب­های کاربری صرفه­جویی نمایند.

سامانه شاهکار

شبکه احراز هویت کاربران ارتباطاتی سامانه­ای است که رابط بین اپراتورهای مخابراتی، مراکز تطبیق و احراز هویت کاربران می­باشد.

اپراتورهای مخابراتی برای سرویس دهی به مشترکان و مشتریان خود می­توانند با استفاده از این سامانه اطلاعات افراد را بررسی و در صورت صحت اطلاعات به آن­ها خدمات ارائه نمایند.

مشترکان نیز می­توانند برای اطلاع از خطوط تلفنی که به نام آن­ها ثبت شده است، از اپلیکیشن دولت همراه استفاده نمایند که این اپلیکیشن به سامانه شاهکار متصل می­باشد و مشترکان می­توانند به سادگی از شماره تمامی سرویس­های ارتباطی ثبت شده به نام خود آگاهی یابند.

هم اکنون با تطبیق شناسه هویتی و شناسه سرویس در سامانه شاهکار، ثبت نام در اپلیکیشن دولت همراه، موبایل بانک­ها، اپلیکیشن­های پرداخت آنلاین و سامانه­های این­چنینی فقط با شماره­ای ممکن است که به نام خود فرد ثبت شده باشد.

سامانه نهاب

نطام هویت سنجی الکترونیکی بانکی یا سامانه نهاب، درگاه ارائه شده توسط بانک مرکزی است که زیرساختی امن برای جمع آوری و نگه­داری اطلاعات هویتی مشتریان نظام بانکی است.

 سامانه نهاب توسط بانک­ها و موسسات مالی مورد تایید بانک مرکزی به طور گسترده­ای درحال استفاده و بهره­برداری است.

در راستای تکمیل اطلاعات مشتریان نظام بانکی و شفافیت مالی و جلوگیری از جرایم مالی، تمامی خدمات بانکی تنها در صورتی به سپرده­گذاران ارائه می­گردد که شناسه هویت الکترونیکی بانکی یا کد شهاب را دریافت نمایند.

این شناسه برای هر فرد دارنده حساب بانکی به طور یکتا توسط سامانه نهاب صادر می­شود، کد شهاب رابط سامانه نهاب و دیگر سامانه­های بانکی است.

به دستور بانک مرکزی هیچ­گونه خدمات مالی و بانکی به مشتریانی که شناسه شهاب ندارند و اطلاعات­ هویتی آن­ها ناقص است ارائه نمی­شود و حساب این افراد مسدود خواهد شد.

درصورتی که کد شهاب برای دارنده حساب به علت ناقص بودن اطلاعات صادر نشده باشد، نیاز است تا تمامی اطلاعات مورد نیاز در اختیار بانک ارائه دهنده خدمات فرد ارائه گردد تا از مسدود شدن حساب وی جلوگیری شود.

دریافت استعلام­های مورد نیاز بانک مرکزی، سازمان­ها و نهادهای مربوط به قوه قضائیه، بانک­های زیر مجموعه بانک مرکزی و نهادهای دولتی با استفاده از این سامانه صورت می­پذیرد.

این سامانه با بخش­های بسیاری در ارتباط است که از جمله به ارگان­هایی مانند سامانه ثبت احوال، سامانه ثبت شرکت­ها، اداره پست و نیروهای انتظامی نیز می­توان اشاره نمود.

یوآیدی اولین ارائه دهنده خدمات احراز هویت دیجیتال یا eKYC در ایران است. شما می توانید برای ارائه این خدمت با ما همکای کنید.

ارسال نظر: