کدخبر: 2213

واریز پول به حساب مردم؛ یارانه جدید کی پرداخت می‌شود؟

حدود هفت میلیون نفر از دریافت یارانه نقدی محروم هستند و ۲۵ میلیون نفر یارانه معیشتی بنزین نمی‌گیرند. قرار بود به متقاضیان دریافت یارانه فرصت ثبت نام داده شود. اما نام‌نویسی کی شروع می‌شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز، ماهانه دو یارانه به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود. در روز دهم هر ماه یارانه معیشتی بنزین و در روز بیستم هر ماه یارانه نقدی پرداخت می‌شود. آیا مردم منتظر یارانه جدید باشند؟

مبلغ یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به‌ ازای هر نفر و مبلغ یارانه معیشتی بین ۵۵ تا ۲۰۵ هزار تومان برای هر خانوار است. همچنین تعداد یارانه‌بگیران نقدی ۷۸ میلیون نفر است و ۶۰ میلیون نفر نیز یارانه بنزین می‌گیرند.

بنابراین هفت میلیون نفر از دریافت یارانه نقدی محروم هستند و ۲۵ میلیون نفر نیز یارانه معیشتی نمی‌گیرند.

اول خرداد امسال هیات وزیران برای ثبت‌نام کسانی که یارانه نمی‌گیرند مصوبه‌ای منتشر کرد که براساس آن همه‌ افراد متقاضی دریافت یارانه نقدی، یارانه حمایت معیشتی خانوار و سایر یارانه‌ها از جمله افراد جدید، افرادی که تاکنون ثبت‌نام نکرده‌اند و افرادی که منصرف شده‌اند می‌توانند ثبت‌نام کنند.

این طرح را قرار است وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اجرایی کند، اما تا پایان دولت فعلی کمتر از یک ماه باقی مانده است. به نظر می‌رسد ثبت‌نام از متقاضیان یارانه در دولت روحانی انجام نشود.

یارانه معیشتی

یارانه جدید در نیمه دوم سال

طبق وعده رئیسی، قرار است برای خانوارهای پنج دهک اول کارت اعتباری معیشت صادر شود. بر این اساس به ازای هر یک از اعضای خانوار در سه دهک اول ۲۰۰ هزار تومان و دو دهک بعدی ۱۵۰ هزار تومان اعتبار ماهانه قرض‌الحسنه با کارمزد دو درصد تخصیص یابد.

یعنی خانوار پنج نفره‌ای که در سه دهک اول باشد یک کارت اعتباری دریافت می‌کند که هر ماه یک میلیون تومان شارژ می‌شود. اگر همین خانواده پنج نفره در دهک چهار و پنج باشد، کارت اعتباری که می‌گیرد ماهانه ۷۵۰ تومان اعتبار دارد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در مصاحبه‌ای با جام‌جم گفته که در تاریخ انقلاب اسلامی اولین‌بار است که ۸۰ درصد نمایندگان یک مجلس از حضور یک نفر در انتخابات حمایت و برای رای‌آوری او کمک کردند. او می‌گوید مجلس به دولت بعدی کمک می‌کند.

محمدرضا ابراهیمی در بخش دیگری از اظهارات خود گفته است: دلار ۴۲۰۰ تومانی به هدف اصابت نکرده و تبدیل شده به یک مسیر رانتی در اقتصاد ایران. ما به‌جای ارز ترجیحی، مابه‌التفاوت آن را به خود مردم بدهیم و این به عدالت نزدیک‌تر است.

از آنجایی که تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی فقط برای نیمه اول امسال تصویب شد وسا همان طور که پورابراهیمی گفته احتمالا منابع تخصیص داده شده به این ارز را به مردم بدهند.

بنابراین مجلس و دولت در پرداخت یارانه جدید هم‌نظر هستند. در پاییز پارسال نیز مجلس پرداخت یارانه به ۶۰ میلیون نفر را تصویب کرد. اما زیر بار پرداخت آن نرفت.

در مجموع احتمالا در نیمه دوم سال با موافقت مجلس و دولت جدید برای حمایت از معیشت خانوارها یارانه جدید یا کارت اعتباری پرداخت شود.

ارسال نظر: