کدخبر: 10740

بهترین نوع کفپوش برای بازی کودکان

یکی از اصلی ترین نگرانی های والدین در سنین ابتدایی فرزندان خود، آسیب‌هایی است که کودکان در هنگام فعالیت و بازی کردن، دچار آن می‌شوند. ترس بیش از حد از این مورد، باعث شده تا بسیاری از والدین در هنگام بازی فرزندانشان بدنبال آن‌ها حرکت کنند تا از آسیب‌های احتمالی آن ها جلوگیری کنند. مهم ترین دلیل این آسیب ها، عدم توانایی کامل در حرکت و فعالیت عصبی کودکان نوپا است. اما راهکار چیست؟ بهترین راهکار برای جلوگیری از آسیب های ناشی از زمین خوردن و بازی کردن بچه ها، استفاده از وسایل ایمنی مانند کفپوش مهد کودک و دیوارپوش و همینطور استفاده از وسایل بازی استاندارد می باشد. همچنین برای بازی کودکان در فضای باز می توان از انواع کفپوش های پارکی مانند کفپوش گرانولی استفاده کرد. در ادامه این مقاله همراه ما باشید، تا به موضوع مهم بهترین نوع کفپوش برای بازی کودک بپردازیم. علاوه بر این، ویژگی های کفپوش های مختلف را بررسی کرده تا انتخاب آن را برای شما راحت کنیم.

اگر شما مادری هستید که این مقاله را می خوانید، مطمعنا یکی از نگرانی های اصلی شما آسیب هایی است که ممکن است به کودکتان موقع بازی کردن وارد شود. مادرها معمولا در زمان بازی بچه خود به دنبال آن ها می روند یا با چشم خود آن ها را دنبال می‌کنند. در واقع بیشترین نگرانی آن ها از این است که بچشان در هنگام بازی کردن، آسیب خطرناکی نبیند. اگر شما نیز نسبت به آسیب دیدن فرزندان خود موقع بازی کردن، نگرانی زیادی دارید، توصیه می کنیم تا پایان مقاله همراه ما باشید تا روشی تضمین شده برای رفع نگرانیتان بگوییم.

چه آسیب هایی کودکان را موقع بازی کردن تهدید می کند؟ 

کودکانی که به تازگی شروع به حرکت می کنند و روی پای خود می ایستند، معمولا براحتی زمین می خورند. این موضوع به دلیل کامل نشدن سیستم عصبی کودکان است. از آسیب های معمولی که در طی افتادن کودکان براثر از دست دادن تعادل رخ می دهد، می توان به آسیب نشیمنگاه، گاها خراش آرنج ها و کوفتگی اشاره کرد. این اثار زمانی بیشتر می شوند که کودکان بر روی سطحی با سختی زیاد می افتند.

علاوه بر از دست دادن تعادل، برخورد کودک با سطح زمین، برخورد اسباب بازی بر روی زمین و برخورد دوباره آن با بدن کودکان و غیره، جز مواردی هستند که ممکن است آسیب های مختلفی را به بدن کودکان وارد کند. گاها این آسیب ها می توانند تاثیرات مخرب و ماندگاری بر بدن کودکان بگذارند. مثلا کودکی که در سنین ابتدایی خود و زمانی که هنوز مفاصلی مثل زانو، خوب شکل نگرفته است، در برخوردی که ممکن است بر اثر از دست دادن تعادل یا هل که از طرف هم سن و سالان خود بوجود آمده است، با زمین برخورد کند و توانایی عصبی و حرکتی خود را از دست بدهد. به دلیل رشد کند و ناچیز عصب ها، ممکن است ضایعه بوجود آمده به هیچ وجه تا آخر عمر آن کودک اصلاح پیدا نکند؛ حتی با انجام دادن تعدادی زیادی از عمل ها.

حال، سوال اصلی اینجاست: برای جلوگیری از بروز این مشکلات در محل هایی مانند اتاق کودک، پارک ها، مهدکودک و محل هایی که کودکان بیشتر از همه به بازی و فعالیت فیزیکی می پردازند، از چه امکاناتی استفاده کنیم؟ در یک کلام، بهترین وسیله‌ای که والدین می توانند به کمک آن احتمال بروز این مشکلات را کاهش دهند، کفپوش است. اگر به دنبال کفپوش مناسب برای اتاق بازی کودک خود هستید، تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

5

کفپوش ها چگونه اثرات ناشی از آسیب های بدنی را کاهش می دهند؟

تصور کنید توپی را با شدت به دو سطح مختلف می زنید. اگر سختی سطح 1 نسبت به سطح 2، 3 برابر باشد، مطمعنا توپی که به سطح 1 برخورد کرده است با شدت بیشتری نسبت به سطح 2، بر می‌گیردد. علاوه بر این اگر لیوانی شیشه ای را بر سطح 1 و 2 بیندازید، احتمال شکست شیشه ای بر سطح 1 خیلی بیشتر از سطح 2 است. با این مثال می خواستیم به شما صدماتی که ممکن است بدن کودکانی که هنوز اندام و مفاصلاشان رشد کافی نداشته، متحمل شوند را شبیه سازی کنیم.

راه حل اصلی برای کاهش صدمات، استفاده از کفپوش مخصوص است. این کفپوش مانند مثال بالا، نقش سطح 2 را بازی می کند. درواقع کفپوش ها با حالت نرم، انعطاف‌پذیر و سختی که دارند توانسته اند تا حدود 90 درصد از صدمات وارده با بدن کودکان را کاهش دهند. پیشرفت تکنولوژی و تولید انواع و اقسام کفپوش‌ها باعث شده تا احتمال صدمات به کودکان در هر فضایی کم شود. زمانی که کودکان بر روی کفپوش های مختلفی مانند فومی، موکت فرش یا تاتامی می افتند، هیچ گونه شکستگی بوجود نخواهد آمد و یا کمترین میزان کوفتگی در نواحی بدن اتفاق می افتد.

6

ویژگی های بهترین کفپوش برای اتاق بازی کودکان چیست؟

ویژگی‌های کفپوش مناسب برای بازی کودکان به چند عامل بستگی دارد. مهم ترین این عوامل شامل تعداد کودکانی است که در آن محیط قرار دارند. هر محیطی از قبیل پارک ها، مهدکودک ها و اتاق بازی برای کودکان، ویژگی های مختص به خود را دارند. درواقع هر محیطی با توجه به اینکه کودکان به چه میزان در آن وقت می گذرانند، به کفپوش موردنظر نیاز دارند. مثلا در مهدکودک و پارک ها، کفپوش ها به نسبت بیشتر تحت تاثیر خرابی و فرسودگی قرار می گیرند. به همین دلیل باید ضخامت بیشتری داشته باشند و زود‌به‌زود به آن رسیدگی شود.

کفپوش مناسب برای اتاق بازی کودکان، کفپوشی است که کمترین سختی را داشته باشد و جذب مایعات نسبتا کمی داشته باشد. معمولا کودکان در هنگام بازی کردن و خوردن مایعات، ممکن است مایعات از دستشان بیفتد و بر روی کفپوش بریزد. به همین دلیل کفپوش ها باید قدرت جذب پایینی داشته باشند تا در صورت ریختن مایع، به قسمت های پایین تر نفوذ نکند.

علاوه بر این، به راحتی قابل تمیز کردن باشد تا برای والدین دغدغه ای در قبال تمیز کردن آن ها بوجود نیاید. بعضی از این کفپوش ها نظیر موکت فرش و تاتامی، تک نفره هستند. چون فعالیت و حرکات کودکان بسیار زیاد است، بهتر است کف این کفپوش ها به خوبی به زمین چسبیده شود و حرکت نکند. اگر کفپوش فاقد این ویژگی باشد ممکن است در صورت تحرک کودکان، جابجا شود و احتمال افتادن آن ها را بیشتر کند.

در کنار این کفپوش ها، کفپوش های فومی باید به خوبی کنار یکدیگر چفت شوند. معمولا این کفپوش ها حالت دندانه ای دارند تا کنار یکدیگر چفت شوند. اگر این وصل شدن به خوبی بین کفپوش ها اتفاق نیفتد، باعث می شود تا احتمال افتادن و صدمات شدیدتر به کودکان افزایش یابد.

انواع کفپوش ها برای محل بازی کودکان 

کفپوش های مختلفی با توجه به محل مورد نیاز و تعداد نفرات مورد استفاده، طراحی و ساخته شده‌اند. هر کدام از این کفپوش ها ویژگی ها منحصربفرد خود را دارند که باعث شده تا افراد با توجه به نیاز خود آن ها را تهیه کنند. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی انواع و ویژگی های کفپوش های مختلف برای محل بازی کودکان، بپردازیم.

7

کفپوش پارکت

یکی از انواع کفپوش های اتاق بازی، کفپوش پارکتی است. این کفپوش با سطح صافی که دارد، باعث شده تا تمیز کردن سطح آن برای والدین به راحتی انجام شود. اگر کودک شما دارای بیماری های آسمی و تنفسی است، بهترین گزینه برای کفپوش محل بازی آن ها، کفپوش پارکتی است.

نکته منفی که در ارتباط با کفپوش پارکتی وجود دارد، موارد سازنده آن است. معمولا کفپوش های پارکتی از چوب ساخته می شوند. جنس چوبی این کفپوش ها باعث شده تا بسیاری از والدین آن را برای اتاق های بازی کودکان خود انتخاب نکنند. اگر فرزند شما، فعالیت بسیار زیادی دارد، کفپوش پارکتی برای شما مناسب نیست. اما اگر میزان فعالیت کودک شما کم است و معمولا نشسته بازی می کند، کفپوش پارکتی می تواند یکی از گزینه های انتخابی برای شما باشد.

اگر می خواهید کفپوش پارکت برای اتاق کودک خود خریداری کنید، بهترین جنس آن کفپوش بلوط است. البته جنس های مختلفی نظیر بلوط سفید، قرمز و دیگر انواع آن موجود است که با توجه نیاز خود می توانید آن را تهیه کنید.

کفپوش لاستیکی

کفپوش لاستیکی که با نام کفپوش گرانولی نیز شناخته می شود، جز پرکاربردترین کفپوش های بازی است. به شکلی که در بیشتر مهدکودک ها از این نوع کفپوش برای محل بازی کودکان استفاده می شود. از مهم ترین مزایای کفپوش چوب پنبه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. شما به راحتی می توانید این کفپوش ها را تمیز کنید. توصیه می شود تا به صورت دوره ای به شستشوی پارکت فومی بپردازید. این شستشو نیز به راحتی و به کمک پارچه و آب انجام می شود. همین مورد باعث شده تا در بیشتر مهدکودک ها، از کفپوش چوب پنبه به عنوان کفپوش محل بازی کودکان استفاده شود.
  2. نحوه نصب این کفپوش‌ها نسبت به نوع پارکت، بسیار راحت تر است. شما می توانید به راحتی و پس از خرید صفحات فومی این کفپوش، به کمک قرار دادن آن ها کنار یکدیگر و چفت کردن آن ها، در محل مورد آن را نصب کنید. علاوه بر این، در صورت خرابی و آسیب دیدن هر یک این صفحات، می توانید به راحتی با صفحه ای جدید آن را جایگزین کنید.
  3. برای کودکانی که مشکلات تنفسی دارند، بسیار مناسب است. این کفپوش هیچ گونه گرد و غباری را به خود نمی گیرد و همچنین ماده حساسیت زایی در هوا پخش نمی کند.

همانطور که در تصویر بالا می‌بینید، قطعات کفپوش فومی به صورت جداگانه موجود هستند. پس از خریداری آن ها می توانید از طریق دندانه های کناری آن ها را به یکدیگر متصل کنید. اگرچه این کفپوش ها خاصیت ارتجاعی خوبی دارند و به راحتی تمیز می شوند، اما ممکن است به دلیل استفاده بیش از حد و جنس نامرغوب، زودتر خراب شوند.

کفپوش تاتامی 

تا به اینجا چند نوع از کفپوش ها را توضیح دادیم و مزیت های آن ها را بررسی کردیم. اگر به دنبال کفپوشی هستید که تمام مزیت های گفته شده را داشته باشد و بهترین عملکرد را نشان دهد، بی شک بهترین گزینه کفپوش تاتامی است. اینکه کفپوش، که امروزه به عنوان پرکاربردترین کفپوش برای محل بازی کودکان است، کاربردها و مزیت های بسیار زیادی دارید. از مهمترین مزایای کفپوش تاتامی:

  1. تاتامی در رنگ های مختلف تولید و عرضه می شود. یکی از مهم ترین نکته ها در استفاده از کفپوش برای اتاق بازی کودکان، استفاده از رنگ بندی مناسب است. تاتامی با تنوع رنگی که دارد این نیاز را رفع می کند. علاوه بر این، شرکت های تولیدکننده این امکان را به افراد می دهد تا بتوانند رنگ بندی موردنظر خود را سفارش دهند.
  2. اگر مراحل تولید کفپوش های تاتامی به خوبی سیر شود، آنتی باکتریال خواهند بود. آنتی باکتریال بودن می تواند نگرانی والدین نسبت به ایجاد کثیفی و آلودگی برای فرزندان را کاهش دهد.
  3. کفپوش تاتامی عایق مناسبی برای گرما و سرما است. این مورد باعث می شود تا کودکان از نفوذ سرما، گرما و حرارت در امان بمانند.
  4. جنس این کفپوش ها، از نوع فوم EVA است. کفپوش تاتامی با ساختاری که دارد می تواند تا 99 درصد، میزان آسیبی که می تواند به بدن کودکان وارد شود را کاهش دهد. خاصیت ارتجاعی این نوع کفپوش ها باعث شده محبوبیت آن ها نسبت به انواع دیگر کفپوش ها برای اتاق بازی کودکان بیشتر شود.

تا به اینجا، ما معروف ترین کفپوش ها برای اتاق بازی کودکان را به شما معرفی کردیم. علاوه بر این موار، مواردی از قبیل موکت فرش، وینیل و غیره وجود دارند که از محبوبیت کمتری برخوردارند و مزایای کمتری نسبت به موارد بیان شده دارند.

جمع‌بندی 

در این مقاله ما سعی کردیم تا پراستفاده و محبوب‌ترین کفپوش های بازی برای اتاق کودکان را به شما معرفی کنیم. در نهایت نکته ای که شما باید در هنگام خرید کفپوش مدنظر قرار دهید، درنظر گرفتن ویژگی های کودکان خودتان است. درواقع شما باید به نسبت میزان فعالیت‌، جنب و جوش و ویژگی هایی مانند بیماری ها و غیره، کفپوش موردنظر خود را انتخاب کنید.

 

ارسال نظر: