کدخبر: 11173

اسلیو معده در بیمارستان خاتم

 

اگر از مشکل پر خوری رنج می ‌برید و به دنبال درمان هستید، خواندن این مقاله که پیرامون عمل اسلیو معده در بیمارستان خاتم است را به شما توصیه می کنیم.

مقدمه

شاید مدت‌های زیادی باشد که به دنبال لاغر شدن هستید و راه‌های زیادی را امتحان کرده باشید. شاید بعضی از راه‌ها را تا نیمه رفته باشید و بعضی را در همان ابتدای راه به دلیل نداشتن توانایی لازم رها کرده باشید. شاید هم بعضی از راه‌ها، به گونه‌ای بودند که مشغله زندگی، به شما این اجازه را نمی‌داد که به آن ها بپردازید.

با این وجود اگر هنوز هم مثل سابق به دنبال لاغر شدن هستید، بهتر است با یکی از جدیدترین و موثرترین راه‌ها در این زمینه به نام جراحی اسلیو معده، آشنا شوید.

در حال حاضر یکی از شیوه‌های نوین لاغری که در فرآیند لاغر شدن، از نظر میزان لاغری از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، اسلیو معده می‌باشد که با نام‌های دیگری از جمله کوچک کردن معده، جراحی معده برای لاغری، اسلیو گاسترکتومی یا گاسترکتومی آستینی نیز شناخته می‌شود.

ما در این مقاله، جراحی اسلیو معده را بررسی می نماییم. لطفا تا انتهای مقاله، ما را همراهی بفرمایید.

عناوین مقاله:

عمل اسلیو معده چیست؟

تاریخچه عمل اسلیو معده

چه مراقبت هایی پس از عمل اسلیو معده لازم است؟

شاخص توده بدنی چیست؟

عمل اسلیو معده به چه کسانی توصیه می‌شود؟

######

عمل اسلیو معده چیست؟

عمل اسلیو معده، روشی است که علاوه بر آن که موجب لاغری می شود، می‌تواند موجب درمان بیماری‌های چاقی در فرد انجام دهنده عمل باشد. به بیان دیگر، جراحی اسلیو معده عملی است که پس از انجام فرآیندهایی روی معده، منجر به آن می شود که بیمار که اکنون معده اش کوچکتر شده است، در وعده‌های غذایی خود، زودتر احساس سیری کند و همین امر باعث لاغر شدن و همچنین برطرف شدن بیماری‌های ناشی از چاقی در او می شود.

عمل اسلیو معده که با بیهوشی عمومی صورت می‌گیرد، از طریق لاپاراسکوپی انجام شده و یک روش کم تهاجم است که در آن، گاسترکتومی به شکل عمودی و از فاصله 2 یا 3 سانتیمتری دریچه پیلور، شروع شده و تا زاویه هیس پیش می‌رود.

روش انجام آن به این شکل است که لوله بلندی که دارای یک چراغ کوچک و دوربین است، پس از ورود به بدن، عکس‌ هایی را از معده‌ی شخص بیمار ثبت می‌کند و در نتیجه‌ی رویت این عکس‌ ها، عمل انجام می‌شود.

 در پی این عمل، معمولا قسمت سمت چپ معده شخص برداشته شده و ممکن است تا ۸۰ درصد معده بیمار برداشته شود. پس از برداشته شدن قسمت‌های مورد نظر، معده که حالا دیگر کیسه‌ی باریکی است، به کمک منگنه‌های جراحی، بسته نگه داشته می‌شود.

 فرض کنید که این عمل را انجام داده‌اید. پس از عمل، شما به اتاق ریکاوری منتقل می‌شوید و مدت زمانی را در این اتاق خواهید بود. نگران برش‌های کوچک روی بدن خود نباشید زیرا آن ها به زودی در وضعیت بهبود قرار خواهند گرفت.

ظرف چند روز پس از عمل، در صورتی که شما هیچ عوارضی را مشاهده نکردید، به منزل خود بر خواهید گشت. اکنون دیگر شما یک شخص پرخور نیستید و به راحتی سیر می شوید.

درباره مقدار میزان کم شدن وزن در پی عمل اسلیو معده، باید بگوییم که شاید جراح شما بتواند تخمین بزند که چه مقدار از وزن شما کم می‌شود، اما به طور دقیق نمی توان بیان کرد و این حالت در افراد گوناگون متفاوت است. با این وجود باید بگوییم که عمل اسلیو معده، می تواند مقدار قابل توجهی از وزن شما را کاهش دهد. این میزان می تواند از ۲۵ تا ۳۵ درصد وزن شما و ۵۰ تا ۷۵ درصد اضافه وزن شما باشد.

به بیان دیگر در طی این فرآیند، جراحان، معده شما را شاید به اندازه‌ی یک موز یا همان آستین که در نامگذاری آن به کار رفته است، کوچک می کنند و پس از عمل جراحی، شما یک کیسه کوچک دارید که خیلی سریع، پر می‌شود و دیگر نیازی نیست تا نگران پرخوری های قبل باشید.

تاریخچه عمل اسلیو معده

اگر تمایل دارید که اطلاعات بیشتری درباره اسلیو معده داشته باشید، از شما دعوت می کنیم تا به مطالعه ادامه مقاله بپردازید.

طرح این عمل مربوط به دهه 1980 و 1990 می‌باشد. انجام این عمل در پی جراحی‌های باز چاقی آن زمان، که بنا به گفته بعضی در ابتدا روی گروهی از بیماران سرطانی بود، به منظور رفع مشکل پرخوری آنان انجام شد.

در ابتدا قرار بود که این عمل در دو مرحله که یکی کوچک کردن معده و دیگری عمل جابجایی روده‌ها باشد که باید مدتی بعد از عمل اول انجام می ‌شد تا ریسک عمل‌ها پایین بیاید. پس از انجام مرحله اول عمل که همان آستینی کردن معده یا اسلیو معده بود، لاغر شدن بیماران چاق مشاهده شد و دیگر نیازی به عمل دوم نبود.

چه مراقبت هایی پس از عمل اسلیو معده لازم است؟

پس از گذشت دو روز از انجام عمل جراحی، در صورتی که پس از عکسبرداری با ماده حاجب در اتاق رادیولوژی، معده در حالت موزی شکل خود مانده باشد و دچار نشت نشده باشد، پس از خارج کردن درن شکمی، اکنون زمان شروع رژیم مایعات رقیق و صاف شده می‌باشد. در این مرحله بیمار نباید حجم بالایی از غذا را تناول کرده و همچنین نوشیدن نوشابه‌های گازدار برای او ممنوع می باشد. رعایت این امر به آن دلیل است که ممکن است حجم زیاد خوراکی و دیگر ممنوعات مصرف، در این مرحله باعث نشت معده شود. نشت معده علاوه بر دردهای مربوطه، به افزایش تدریجی حجم معده می‌انجامد و فرآیند کاهش وزن را متوقف کرده و یا منجر به کم شدن سرعت آن می شود.

در قسمت بعدی مقاله اسلیو معده، می خواهیم بدانیم که شاخص توده بدنی چیست؟ با ما باشید.

2

شاخص توده بدنی چیست؟

شاخص توده بدنی یا BMI که مخفف عبارت BODY MASS INDEX می‌باشد، فرمول محاسباتی است که به اندازه‌ گیری میزان چربی بدن بر اساس وزن و قد هر شخص می‌پردازد و به پزشکان می‌گوید که شخص بیمار، در هر متر مربع از بدن خود چه مقدار چربی دارد. بر این اساس، جدول زیر شکل می گیرد:

کمتر از 5/18: کمبود وزن در میان است.

از 5/18 تا 9/24: داری وزن ایده آل می‌باشد.

از 25 تا 9/29: اضافه وزن در میان است.

از 30 تا 9/34: با فردی چاق مواجه هستیم.

بیشتر از 35: با فردی مواجه هستیم که چاقی مفرط دارد.

 

3

عمل اسلیو معده به چه کسانی توصیه می‌شود؟

در ابتدای امر، پزشکان برای آن که نسبت به سلامتی جسمی بیمار و برخوردار بودن او از توانایی انجام عمل اطمینان حاصل کنند،از میزان شاخص توده بدنی بیمار استفاده می کنند.

در این وضعیت اگر شاخص توده بدنی بیمار در حد بالایی مثلا چهل کیلوگرم باشد، عمل اسلیو معده می تواند برای او مناسب باشد.

منابع :

https://training.coursekey.com/eportfolios/254/Home/ 

https://ilde.upf.edu/v/6k30

http://moglen.law.columbia.edu/twiki/bin/view/Main/FokisOsliv

ارسال نظر: