کدخبر: 11401

معرفی دعاوی ملکی و شناخت انواع آن

 

دعاوی ملکی حجم زیادی از پرونده های دادسرا ها و دادگستری ها را به خود اختصاص داده است و خود قانون گذار برای این دعاوی مقررات ویژه ای در نظر گرفته است اغلب مردم به دلیل وجود اهمیت بالایی که موضوع ملک و مسکن دارد به سراغ سرمایه گذاری در آن میروند که با توجه به رشد مسکن، طبیعتا پرونده های قضایی زیادی در این حوزه صورت میگیرد. دادگاه ها برای رسیدگی و پیگیری به دعاوی ملکی از مراجع ذی صلاح مانند اداره ثبت استعلام لازم را دریافت میکنند تا املاک از جهات ثبتی دچار مشکل نباشد.در ادامه به تعریف دعاوی ملکی و نحوه ارائه دادخواست خواهیم پرداخت.

دعاوی ملکی چیست؟

دعاوی ملکی آن دسته از دعاوی است که مبحث اصلی آن مربوط به املاک است. دعاوی ملکی میتواند کیفری یا حقوقی باشد.به عنوان مثال الزام به تنظیم سند رسمی و فک رهن از دعاوی ملکی حقوقی هستند و دعاوی ملکی دیگر که به دلیل وقوع یک جرم صورت میگیرند دعاوی ملکی کیفری هستند. مثل فروش غیر قانونی ملکی به یک یا چند شخص دیگر. با توجه به ارزش بالای ملک و املاک در ایران، حل و فصل این دعاوی برای افراد اهمیت بالایی دارد و داشتن اطلاعات کافی حقوقی میتواند مشکلات این موضوع را کمتر کند. و نداشتن اطلاعات کافی در حوزه ی تنظیم دعاوی ملکی میتواند منجر به صدور حکم علیه خواهان و به نفع خوانده شود.

به منظور ارائه دادخواست دعاوی ملکی می­توانید از وکلا مجرب و متخصص در امور ملکی و ثبتی بهره بگیرید تا بتوانید به بهترین شکل ممکن دعاوی خود را در مراجع قضایی مطرح کنید.

11

دعاوی ملکی حقوقی

دعاوی ملکی میتواند منشا ثبتی و حقوقی داشته باشد که حل و فصل این مورد نیازمند اشراف کاملی به قوانین ثبتی و ملکی است. مواردی از دعاوی ملکی حقوقی به توصیف زیر میباشد.

.دعاوی خلع ید

دعاوی تصرف عدوانی

دعوی مربوط به مطالبه اجرت

دعاوی مربوط به ابطال قرارداد ملکی

الزام به تنظیم سند رسمی ملک

دعاوی ملکی کیفری

 یکی از انواع دعاوی ملکی کیفری، جرم جعل اسناد و استفاده از سند مجعول است که مجازات آن در ماده 532 قانون مجازات اسلامی پیش‌بینی‌شده است. مطابق ماده 532 قانون مجازات اسلامی: هر یک از کارمندان و مسئولان دولتی که در اجرای وظیفه خود در احکام و تقریرات و نوشته‌ها و اسناد و سجلات و دفاتر و غیر آن­ها از‌ نوشته‌ها و اوراق رسمی تزویر کند اعم از این‌که امضاء یا مهری را ساخته یا امضاء یا مهر یا خطوط را تحریف کرده یا کلمه‌ای الحاق کند یا اسامی اشخاص را تغییر دهد، علاوه بر مجازات اداری و جبران خسارت وارده به حبس از یک تا پنج سال یا به پرداخت شش تا سی میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد.

12

نحوه طرح دادخواست دعاوی ملکی

ارائه دادخواست به دادگاه و دادسرا، اولین قدم برای طرح دعاوی ملکی حقوقی است خاطر نشان است که طرح این دعاوی از طریق شکایت نامه صورت میگیرد. طبق ماده 51 آیین دادرسی، شرایط دادخواست مثل دادخواست دعاوی ملکی باید به زبان فارسی در روی برگ های چاپی مخصوص نوشته شده و حاوی نکات زیر است :

نام و نام خانوادگی، شغل خوانده و آدرس و نشانی

نام و نام خانوادگی، سن، نام پدر، آدرس نشانی خواهان

تعهدات و جهاتی که به موجب آن خواهان خود را مستحق مطالبه میداند به طوری که هدفش کاملا روشن باشد.

تعیین خواسته و مقدار بهای آن در صورتی که تعیین بها ممکن بوده و خواسته مالی نباشد.

آنچه خواهان از دادگاه درخواست دارد.

ذکر کردن دلایل و ابزاری که خواهان برای اثبات ادعای خود دارد.

امضا یا اثرانگشت دادخواست دهنده.

تمامی موارد بالا باید به صورت کامل و دقیق در دادخواست ذکر شوند.

ماده 53 دادرسی مدنی

در موارد زیر دادخواست توسط دفتر دادگاه یا دادسرا قبول میشود ولی برای در جریان افتادن پرونده موارد زیر تکمیل شود.

در صورتی است که به دادخواست و پیوست های آن برایر قانون تمبر الصاق نشده باشد.

وقتی که بندهای 2،3،4،5 و 6 ماده 51 این قانون رعایت نشده باشد.

ماده 54 دادرسی مدنی

در موارد ذکر شده در ماده قبل مدیر دفتر دادگاه ظرف دو روز خواهان را از نقص های دادخواست را به طور کتبی و تفصیل مطلع میکند و از تاریخ ابلاغ تا مدت ده روز مهت داده میشود تا نقایص را رفع نماید. و چنانچه در ظرف این چند روز اقدام به رفع نواقص نکند دادخواست او به موجب قراری که مدیر دفتر دارد، رد میگردد. رای دادگاه در این خصوص قطعی است.

ماده 56 دادرسی مدنی

هر وقت در دادخواست، خواهان یا محل اقامت او معلوم نباشد ظرف دو روز از تاریخ رسید دادخواست  بنا به نظر مدیر دفتردادگاه در خواست وی رد میگردد.

جمع بندی

در روند رسیدگی به پرونده ممکن است به نظر کارشناس نیاز باشد تا حق از دست رفته ی شما را دوباره به شما باز پس ستاند و با توجه به تخصصی و پیچیدگی دعاوی ملکی، حل و فصل و رسیدگی به این موارد نیازمند اطلاعات بالا در حوزه ی حقوقی و ملکی است و عواقب زیادی در پی خواهد داشت. زمانی که شما آگاهی کافی در این زمینه نداشته باشید پس بهتر است از وجود وکلای متخصص و کار بلد بهره مند شوید. تا به بهترین نتیجه خود دست پیدا کنید. رای طرح انواع دعاوی ملکی ضروری است تا از وکیل ملکی با تجربه کمک بگیرید وکیل شما با بررسی اسناد و جمع آوری اطلاعات یک لایحه جهت دفاع از موکل خود تنظیم میکند و با حضور در دادگاه از پرونده شما دفاع میکند.

 

 

ارسال نظر: