کدخبر: 11629

دانستنی های بازیابی اطلاعات هارد سوخته

 

زمانی که سخن از هارد و بازیابی اطلاعات هارد سوخته به میان می آید در واقع نکته های بسیاری حائز اهمیت هستند که در اینجا به مهم ترین آن خواهیم پرداخت:

اولین نکته ای که باید در مورد هارد سوخته بدانید این است که هارد سوخته در واقع یک اصطلاح است و نمیتوان آن را به کار برد مگر اینکه هارد شما واقع بر اثر یک حادثه آتش سوزی سوخته باشد. در واقع زمانی که می گوییم هارد سوخته است، منظور این نیست که هیچ قطعه ای از آن سوخته بلکه این یک منظور عامیانه است که حین خرابی هارد به کار می رود.

همچنین بهتر است که از این جمله زمانی استفاده کنیم که برد هارد سوخته باشد. نوسانات مختلف شدت برق و یا اشتباه در اتصال سوکت برق و همچنین پاور میتواند از جمله عواملی باشد که سوختگی هارد را به دنبال دارد. در این حال هارد شما یا دود میکند و یا روشن نمی شود که در این حالم هم باید بدانید که این روشن نشدن به این دلیل است که موتور هارد دیسک به گردش در نمی آید.

البته عدم گردش موتور هم میتواند دلایل مختلفی داشته باشید اما در صورتی که مطمئن باشید برد هارد سوخته است می توان این را دلیل اصلی دانست. برای بازیابی اطلاعات هارد سوخته کار های بسیاری میتوانید انجام دهید که از جمله آن های می توان مراجعه به یک متخصص را نام برد.

دلایل بسیاری ممکن است که در نهایت باعث سوختگی هارد شما شوند و نیاز به بازیابی اطلاعات هارد سوخته را برای شما حیاتی سازند که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از مهمترین دلایلی که در نهایت باعث می شود تا شما نیاز به بازیابی اطلاعات هارد سوخته داشته باشید اتصال اشتباه هارد دیسک به کابل برق پاور یا همان منبع تغذیه است. این اشتباه بیشتر در سوختگی هارد های اینترنال اتفاق می افتد که اغلب باعث می شود تا هارد دیسک شما دود کند.
  • نوسانات برقی مختلف در پورت های USB هم میتوانند یکی دیگر از دلایل نیاز به بازیابی اطلاعات هارد سوخته باشند.
  • اتصالی های مختلفی که حین برخورد قطعات فلزی و رساناهای مختلف در هارد های اکسترنال رخ می دهد از دیگر دلایل نیاز به بازیابی اطلاعات هارد سوخته است.
  • زمان اتصال هارد دیسک و یا قطع کردن اتصال آن ممکن است که برد هارد دیسک دچار سوختگی شود.
  • ریختن انواع مایعات روی لپ تاپ و یا کامپیوتر شما از دیگر عواملی است که باعث سوختگی برد هارد می شود.
  • حرارت بیش از اندازه که در واقع بر اثر استفاده از هارد در محیط های گرم ایجاد می شود از دیگر دلایل خرابی هارد است.

چرا نیاز به بازیابی اطلاعات هارد سوخته در برخی موارد دیده می شود؟

باید بدانید که هارد هم مانند سایر قطعات الکترونیکی که دچار مشکل می شوند ممکن است که دچار مشکل شود و نمی توان گفت که خرابی هارد صددرصد به دلیل ضربه های مختلف است. آن چیزی که مهم است این است که حین خرابی هارد به طور قطع نیاز با بازیابی اطلاعات هارد سوخته دیده می شود و به همین دلیل است که شما باید با این مبانی تا حدی آشنا باشید.

طول عر مفید هارد دیسک با زمانی که صرف بازیابی اطلاعات هارد سوخته می شود بین 3 تا 5 سال است که این هم بستگی به این دارد که شما چطور از هارد دیسک خود نگه داری میکنید و ممکن است که این مدت زمان کم و زیاد نیز بشود.

8

بازیابی اطلاعات هارد سوخته:

بازیابی اطلاعات هارد سوخته در واقع کار سختی نیست و تماما بستگی به مشکل ایجاد شده دارد.

دقت داشته باشید که هارد معمولا به دو روش فیزیکی و لاجیکالی دچار مشکل می شود. مشکل های فیزیکی در واقع شامل مشکلاتی هستند که به قطعات فیزیکی بر میگردند و اینجاست که در پی این مشکلات فرایند ریکاوری اطلاعات هارد سوخته پدیدی می آید. قسمت های فیزیکی هارد در واقع شامل موتور هارد دیسک ، هد ، دیسک یا همان پلاتر ها هستند که اطلاعات روی این سطح مغناطیسی ذخیره می شوند.

قسمت لاجیکالی در واقع قسمتی است که مسئولیت نرم افزار و سیستم عامل را بر عهده دارد و مهم ترین آن هم در فریم ور هارد دیسک است.

فریمور خود به تنهایی میتوانید تمامی اجزای سیستم هارد دیسک را دچار مشکل و خرابی کند. خرابی فریم ور در واقع خرابی مغز هارد است که تمامی اعمال هارد را که شامل کنترل و خواندن اطلاعات است انجام می دهد. اگر حتی قطعات فیزیکالی هارد هم دچار خرابی نباشند باز هم فریم ور اگر دچار خرابی شوید هارد نیاز به ریکاوری خواهد داشت.

در نگاه کاربر ممکن است که این ایرادات ناشی از خرابی قطعات مکانیکی باشد اما اینطور نیست و باید هارد شما با استفاده از تجهیزات مختلف در این زمینه بررسی شود تا منشا مشکل موردنظر یافته شود. دقت داشته باشید که روزانه شاهد مواردی هستیم که با تشخیص اشتباه نهایتا کاربر در عین اینکه قادر به ریکاوری اطلاعات هارد سوخته نبوده است، با یک تشخیص اشتباه تمامی اطلاعات خود را از دست داده است.

9

راه های مختلف ریکاوری اطلاعات هارد سوخته

ممکن است که شما هم جز آن دسته کسانی باشید که راه های بی شماری را برای بازیابی اطلاعات هارد سوخته خود امتحان کرده اید و به نتیجه مطلوب دست نیافته اید. در این حال باید بدانید که رعایت نکات زیر امری ضروری است.

بازیابی اطلاعات هارد سوخته روندی بسیار پیچیده دارد و خود شما به شخصه قادر نخواهید بود که این مشکل را تشخیص دهید. برای این کار تجهیزات مدرن و به روزی وجود دارند که میتوانید توسط آن ها عملا کار بازیابی اطلاعات هارد سوخته را انجام دهید.

کلین روم یا اتاق تمیز یکی از اصطلاحاتیست که در این زمینه مورد استفاده قرار می گیرد و بدین معناست که شما باید برای جراحی هارد از یک محل کاملا ایزوله استفاده کنید چرا که اگر در یک فضای آزاد اقدام به بازیابی اطلاعات هارد سوخته خود کنید مطمئن باشید که تمامی اطلاعات شما نابود خواهند شد.

 

 

ارسال نظر: