کدخبر: 11651

12 راهکار عملی و آسان برای طراحی یک باغ زیبا در ملک شخص با هزینه مقرون

12 راه برای طراحی یک باغ کم‌زحمت که باعث می‌شود وقت کمتری برای رسیدگی به آن بگذارید و بیشتر از آن لذت ببرید.

۱. یک فضای باز درست کنید

فضا و امکانات زندگی خود را برای وقت‌گذرانی در هوای گرم با ایجاد فضاهای غذاخوری در بیرون از خانه، مبله کردن فضای باز و قرار دادن میز و صندلی در این بخش گسترش دهید. حیاط، عرشه و تراس باعث می‌شود که فضای زیادی برای باغ نداشته باشید. داشتن فضای دورهمی در بیرون از خانه نه تنها شما را وسوسه می‌کند که بیشتر بیرون بروید و بیشتر از باغ خود لذت ببرید، بلکه نسبت به باغچه‌های جعبه‌ای نیز زحمت کمتری روی دوشتان می‌گذارند.

بیشترین درخواستی که مشتریان از طراح دارند، یک باغ کم‌خرج و کم‌زحمت است. هیچ باغی بدون خرج و بدون زحمت نیست، اما راهکارهایی برای کاهش هزینه و زحمت رسیدگی به باغ وجود دارد. در این مقاله 12 راهکار عالی را برای توسعه باغ ارائه می‌کنیم که با رعایت آنها می‌توانید وقت کمتری را صرف رسیدگی به علف‌های هرز، چمن‌زنی و مالچ‌پاشی کنید و بیشتر از فضای باغتان لذت ببرید.

۲. بی‌خیال چمن شوید یا اندازه آن را کم کنید

کاهش اندازه چمن باعث می‌شود که وقت کمتری را صرف چمن‌زنی، کوددهی و بذرپاشی مجدد کنید. اگر دوست ندارید بی‌خیال چمن شوید، اندازه آن را کاهش دهید. شما می‌توانید اندازه چمن را کم کنید و فضایی را برای غذاخوری درست کنید.

۳. فضای کاشت را محدود کنید

9

از منظر طراحی نمی‌توان از مؤلفه‌های غیرطبیعی دفاع کرد، اما نمی‌شود انکار کرد که با این کار وقت کمتری برای چمن‌زنی، مالچ‌پاشی و نگهداری کلی از باغ نیاز خواهید داشت. اندازه فضای کاشت را نسبت به حیاط در نظر بگیرید. حتی اگر حیاط کوچکی دارید، می‌توانید با محدود کردن فضای کاشت یک فضای مناسب برای غذاخوری داشته باشید که نقش مهمی در نمای حیاط خواهد داشت. استفاده از درختچه‌های کوتاه و ترکیب گل و گیاه نیز به مراقبت زیادی نیاز نخواهد داشت.

۴. از گل و گیاهی استفاده کنید که با شرایط اقلیمی شما سازگار هستند

استفاده از گل و گیاه مناسب در مکان مناسب شاید کمی پرزحمت باشد، اما در بلندمدت در وقت و هزینه شما صرفه‎‌جویی می‌کند. روی کاشت مرکبات در خاک نامناسب یا خرزهره هندی در خاک خشک پافشاری نکنید. همچنین اگر وقت کافی برای هرس ندارید، بهتر است از کاشت گل رز، فیکوس یا ویستریا صرف‌نظر کنید. زیرا این گیاهان بدون نگهداری مناسب از بین می‌روند. بهتر است گل و گیاهی را انتخاب کنید که به طور طبیعی در محل زندگی شما رشد می‌کنند و به مراقبت کمی نیاز دارند.

۵. به جای گل‌کاری از درختچه استفاده کنید

10

گل‌های فصلی نیاز به نگهداری زیادی دارند و برای آنکه رشد کنند باید به طور مداوم به آنها رسیدگی کنید. اگر دوست ندارید گل‌کاری را کنار بگذارید، می‌توانید بخشی از فضای کاشت را به درختچه‌های کم‌زحمت اختصاص دهید. یک باغ بدون شکوفه نیز می‌تواند زیبا و فریبنده باشد.

۶. به دنبال ظاهری مدرن و مینیمال باشید

گل‌کاری‌های شلوغ و پرزحمت را کنار بگذارید و درختچه‌هایی را انتخاب کنید که کم‌زحمت هستند و با مؤلفه‌های غیرطبیعی حیاط نیز جور می‌شوند. این درختچه‌ها به اندازه گل‌ها متنوع هستند و نگهداری از آنها زحمت زیادی ندارد.

۷. اجازه دهید برخی نقاط باغ وحشی و خودرو باشند

از رسیدگی به برخی نقاط باغ دست بردارید و به طبیعت اجازه دهید سکان هدایت را به دست بگیرد. رها کردن مناطق نزدیک خانه ممکن است مشکل‌آفرین باشد، اما فضاهایی مانند قسمت پشتی خانه و نقاطی که زیر سایه درختان بالغ قرار دارد، نقاط خوبی برای رشد گیاهان وحشی هستند. بنشینید و تماشا کنید که برگ‌ها مثل مالچ طبیعی عمل می‌کنند، گیاهان بومی ریشه می‌گیرند و پرندگان وحشی در بین آنها لانه می‌سازند.

۸. یک آب‌نمای ساده انتخاب کنید

کسانی که آب حوض خالی کرده‌اند می‌دانند که نگهداری از آب‌نماهای بزرگ چقدر پرزحمت، نامطبوع و ناخوشایند است. پس اگر دنبال دردسر نیستید، یک آب‌نمای ساده انتخاب کنید که به راحتی تمیز شود. مثلا می‌توانید یک حوض سنگی را با آب پر کنید و از تماشای آب خوردن پرندگان لذت ببرید، یا یک فواره ساده درست کنید و از صدای آرامش‌بخش آب استفاده کنید.

۹. گل‌های دائمی را به خاطر رنگ‌شان انتخاب کنید

11

گل‌های فصلی را که پس از مدتی رنگ می‌بازند کنار بگذارید و از گل‌های دائمی استفاده کنید که همواره خوش‌رنگ هستند. گل‌هایی مانند اسطوخودوس انگلیسی (Lavandula angustifolia) و فرفیون (Euphorbia characiass ubsp. wulfenii) چندین ماه شکوفه می‌دهند و فقط به یک هرس سالانه نیاز دارند تا زیاد انبوه نشوند. همچنین گیاهان دائمی بیشتر از گیاهان فصلی گرده‌افشانی می‌کنند و معمولا به خاطر رنگ‌شان بیشتر پرورش داده می‌شوند.

۱۰. ابزار خود را آماده کنید

پیدا کردن بیل یا قطعه‌ای که برای ماشین چمن‌زنی به آن نیاز دارید، ممکن است بیشتر از خود باغبانی وقت بگیرد. پس با تدارک یک انباری برای تجهیزات، خود را آماده کنید. این انباری می‌تواند یک سوله کوچک یا بخشی از گاراژ باشد که ابزار باغبانی را در آن نگه می‌دارید. همچنین می‌توانید از فضای پشت بام برای این کار استفاده کنید. هدف این است که جای مشخصی برای این کار داشته باشید و تمام ابزارهای خود را همانجا بگذارید تا راحت‌تر پیدا شوند.

۱۱. روی زمین مالچ‌پاشی کنید

مالچ‌پاشی یکی از بهترین کارها برای نگهداری باغ است. مالچ جلوی رشد علف‌های هرز را می‌گیرد، هدررفت آب را کاهش می‌دهد و باعث بهبود بافت خاک می‌شود. مالچ‌پاشی در باغچه خانه با کمترین زحمت، ظاهری زیبا به باغ شما می‌بخشد.

۱۲. جایی برای استراحت درست کنید

12

اگر هدف صرف وقت بیشتر برای لذت بردن از باغ است، باید باغ را به مکانی جذاب تبدیل کنید. یک ننو تهیه کنید، یک جفت صندلی زیر درخت بگذارید یا قالیچه‌ای زیبا در حیاط پهن کنید. حالا بنشینید و استراحت کنید. دیگر نوبت شماست. از چه راهکارهایی استفاده کردید تا وقت کمتری صرف نگهداری کنید و بیشتر از باغ لذت ببرید؟ در قسمت نظرات به ما بگویید چکار کردید و با دیگران گفتگو کنید.

منبع: khaneanzali.com

 

ارسال نظر: