کدخبر: 12080

تهران چند بازار دارد؟

 

وفور پاساژهای جدید و به اصلطلاح مال‌ها و سنتر شاپ‌ها در تهران باعث نشده تا مردم شیوه سنتی خرید از بازارهای شهری را فراموش کنند. هنوز هم افراد بسیاری برای خرید مایحتاج خود مانند لباس، کفش، کیف، طلا، پارچه و حتی خوردنی به بازارهای اصلی شهر مراجعه می‌کنند و نیازهای خود را از این بازارهای قدیمی تامین می‌کنند.

تهران نیز همانند سایر شهرهای بزرگ ایران دارای بازارهایی بزرگ در نقاط مختلف شهر است. از بازار بزرگ تهران که در دل شهر جای داشته تا بازار دوم نازی آباد در جنوبی‌ترین قسمت شهر و بازار بزرگ تجریش در کنار کوهپایه‌های البرز، در همه جای تهران می‌توان بازارهای قدیمی و سنتی را پیدا کرده و خریدی به صرفه‌تر از مغازه‌ها آن‌ها داشت.

در این مقاله به کمک سایت سفرانه تلاش شده است تعدادی از بازارهای مهم در شهر تهران را معرفی کرده و به توضیح آن‌ها بپردازیم. سفرانه سایت آنلاین فروش پروتزهای داخلی و رزرو هتل در داخل و خارج ایران است که تمامی این خدمات را بهترین قیمت و سریع‌ترین زمان ممکن برای مشتریان خود انجام می‌دهد.

بازار بزرگ تهران

اگر نگاهی به نقشه تهران بیاندازید درست در مرکز شهر تهران بازاری به وسعت یک محله قرار گرفته است؛ این بازار وسیع بازار بزرگ تهران است که قدمتی به اندازه تاسیس شهر تهران دارد. بنای اصلی بازار تهران در زمان شاه تهماسب صفوی زده شده و با احداث سبزه میدان در ادوار بعدی به وجودیت آن جان دیگری داده شد. بازار بزرگ در طی 400 سال فعالیت خود اکنون به اصلی‌ترین بازار سنتی در شهر تهران تبدیل شده و محل خرید اقلام مختلفی است.

در این بازار می‌توان از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را پیدا کرد و در هر راسته آن انبوهی از مغازه‌های مختلف برای فروش محصولات خود قرار دارند. بازار بزرگ تهران در روزهای وسط هفته نیز حتی شلوغی خود را دارد و این حجم جمعیت را تنها مدیون مغازه‌های خود نیست. در بازار تهران می‌توان قدیمی‌ترین رستوران‌ها را پیدا کرده و خوردن غذا در غذاخوری‌های همیشه شلوغ آن‌ها لذت برد.

بازار بزرگ تهران مجموعه‌ای از بازارهای مختلف است که شامل، بازارهای بزرگ، امیر، زید، زرگرها، عباس آباد، پاچنار، کفاش ها، نجارها، خیاط ها، بازار بین الحرمین، نوروز خان، منوچهر خانی و غیره می باشد. در این بازارها محصولات مانند لباس، پارچه، کیف و کفش، فرش، طلا، لوازم التحریر، مواد خوراکی، وسائل برقی، لوازم آرایشی و بهداشتی و ... به فروش می‌رسد. همچنین در دل بازار بزرگ موزه و خانه‌های تاریخی برای بازدید وجود دارد که زیبایی دیدن از این بازار را دو چندان کرده است.

معماری بازار بزرگ تهران نیز جزو ویژگی‌های جالب توجه در این بازار قدیمی است. شکوه معماری شهری در دوره‌های مختلف تاریخی را میتوان در بازار بزرگ ترهان به خصوص در بخش تیمچه‌ها و چهار سوق‌ها بازار مشاهده کرد. اگر به دنبال تصویری محو کننده از معماری بازار بزرگ تهران هستید حتما پیشنهاد سفرانه را دنبال کرده و سری به تیمچه حاجب‌الدوله بزنید.

8

بازار دوم نازی آباد

با رشد تهران در نواحی جنوب شهر و ساخت محله‌های سازمانی مانند چهارصد دستگاه در این نواحی، جنوب شهر تهران تبدیل به منطقه‌ای بهبود یافته از لحاظ بافت شهری شد و در این میان بازار نیز به عنوان نیاز جامعه به بستری مهم تبدیل شد. بازار دوم یا بازار نازی آباد نیز در نزدیکی محله چهارصد دستگاه نازی آباد قرار داشت که پس از ساخت این محله رنگ و شکل دیگری به خود گرفت.

بازار دوم در حال حاضر محل ارائخپه انواع لباس و پوشاک بوده و ظاهر آن در چند سال اخیر دستخوش تغییرات بیشتری نیز شده است. این بازار را تنها مرکزی برای خرید مردم ساکن در جنوب شهر نمی‌توان دانست بلکه به علت قیمت‌های مناسب و تنوع کالا افراد بسیاری از نقاط مختلف شهر برای خرید به بازار دوم مراجعه می‌کنند.

بازار بزرگ تجریش

اگر کمی به گسترش بافت اطراف مکان‌های مذهبی مانند حرم مطهر امام رضا و یا امامزاده‌های مهم در شهر بیاندازید؛ متوجه خواهید شد که همیشه بازاری کوچک و بزرگ در کنار این مکان‌ها وجود دارد. شاید این موضوع به این علت باشد که زوار بعد از زیارت خود به دنبال خرید تبرکی از حرم زیارت شده برای اطرافیان خود بودند و این سنت کم کم تبدیل به بازار فروش این محصولات و در نهایت یک بازار جامع شد.

درست در شمالی‌ترین نقطه تهران نیز بازاری به این منظور در کنار امام زاده صالح قرار دارد. بازار بزرگ تجریش بیشتر معروفیت و گسترش یافتن خود را مدیون این بارگاه مذهبی است اما جالب است بدانید که ساخت این بازار نیز به دوره صفوی بازمی‌گردد. درست در میانه بازار نشانی از ساخت آن توسط شاه تهماسب صفوی وجود دارد که با ذکر تاریخ این موضوع را اثبات می‌کند.

بازار تجریش بیشتر بیه عنوان یک بازار محلی شناخته می‌شود و در آن محصولاتی مانند انواع مواد خوراکی، میوه و سبزیجات با کیفیت و نوبرانه و صنایع دستی مذهبی به فروش می‌رسد.

9

بازار شوش

بازاری درخشان پر از نور و شگفتی درست در عجیب‌ترین منطقه تهران؛ بازار شوش که در محله شوش تهران قرار دارد مرجع خرید تمامی ظروف شیشه‌ای، کریستال، چینی، سرامیکی و انواع دیگر ظرف و ظروف در پایتخت است. امروزه محله شوش رنگ دیگری به خود گرفته و آن زیبایی قدیم خود را ندارد اما همچنان در این بستر تغییر یافته بازار شوش به قوت قبل به کار خود ادامه میدهد.

برای رسیدن به بازار شوش می‌توانید از مترو تهران و ایستگاه شوش استفاده کرده و با کمی پیاده روی به سمت شرق خود را بازار اصلی شوش در این محله برسانید.

بازار تاریخی ری

همانطور که گته شد در کنار بیشتر مکان‌های مذهبی مانند امامزاده‌ها بازاری برای خرید از قدیم‌الایام وجود داشته است؛ اما بازاری که می‌خواهیم در مورد آن صحبت کنیم در نزدیکی یکی از مهم‌ترین امامزاده‌های شهر تهران یعنی شاه عبدالعظیم حسنی قرار دارد.

این بازار که به نام بازار قدیمی ری نیز نام دارد همانند بازار تجریش از درب اصلی امامزاده شروع شده و از سمتی دیگر رو به خیابان دارد. تاریخچه این بازار خشتی نیز به دوره صفوی باز میگردد و در پی احداثات شهری باری تبدیل تهران از یک روستا به شهر ساخته شده است. بازار ری نیز محل فروش مواد غذایی مختلف است اما بیشترین چیزی که رد آن به چشم و بو می‌رسد، ادویه‌های مختلف است. همچنین مغازه‌های فروش عطر، تسبیح، جادر و جا نماز، کفن و لباس احرام نیز در آن کم نیست.

یکی از جالب‌ترین بخش‌های بازار ری مغازه‌های فروش اسباب بازی هستند که در کنار هم انبوهی از وسائل بازی محبوب کودکان را تشکیل دادند و برای آن‌ها نیز جالب توجه است. در بازار ری می‌توان لباس‌هایی با قیمت مناسب و منصفانه تهیه کرد و بعد از خرید خود نیز سری به کبابی‌های معروف و قدیمی اطراف حرم سری زد.

10

تهران بازارهای دیگری نیز دارد مانند بازار عبدل آباد، بازار شانزه لیزه، سرای امیرکبیر که خرید در تمامی آن‌ها لذت غیر قابل وصفی دارد. با توجه به اینکه اینروزها ساخت پاساژ‌های جدید رو به صعود است اما مردم پایتخت همچنان به این بازارهای قدیمی توجه داشته و برای داشتن خریدی منصفانه و با تنوع بیشتر به سراغ این بازارهای شلوغ و قدیمی می‌آیند.

 

ارسال نظر: