کدخبر: 12157

افسردگی و سرطان: هر آنچه باید درباره این موضوع بدانید

 

تشخیص سرطان و درمان بعدی می‌تواند با احساسات مختلفی همچون خشم، ناامیدی، ترس، اضطراب و غم همراه باشد. برای برخی از بیماران، این غم و اندوه می‌تواند به یک مسئله جدی تبدیل شود. تقریبا یک چهارم بیماران مبتلا به سرطان در طول درمان یا پس از درمان دچار افسردگی می‌شوند.

بیماران هر از گاهی احساس غم و اندوه و کمبود انرژی خواهند داشت، این فراز و نشیب‌ها در طول چالش‌های درمان سرطان انتظار می‌رود. پزشسکان اغلب تشخیص می‌دهند که افراد در طول درمان سرطان چقدر می‌توانند قوی باشند و چگونه می‌توانند بجنگند و زنده بمانند اما گاهی اوقات مردم خودشان را با آن تصاویر مثبت مقایسه می‌کنند و احساس ناامیدی می‌کنند. باید به خود یادآوری کنیم که همه هر روز احساس قوی بودن نمی‌کنند و این اشکالی ندارد. این بدان معنا نیست که چیزی در رابطه با شما اشتباه در نظر گرفته شده است.

چگونه بفهمیم افسرده هستیم؟

4

افسردگی فقط احساس غم و اندوه نیست. این یک اختلال خاص است و باید درمان شود اما تشخیص علائم و نشانه‌های افسردگی دشوار است. در همین راستا، موسسه خیریه مهرسهیلا امکانی را فراهم کرده است که هموطنان عزیز از طریق کمک مالی به خیریه به افراد مبتلا به سرطان یاری رسانند. بخشی از افسردگی به خاطر مسائل مالی است.

متخصصان توصیه می‌کنند به دنبال موارد زیر باشید:

  • غم و اندوه طولانی مدت. برای بیماران طبیعی است که غمگینی را تجربه کنند، اما اگر بیمار چندین روز در یک زمان احساس غم و اندوه شدید کرد، ممکن است از افسردگی رنج ببرد و باید به دنبال کمک باشد.
  • احساسات مانع عملکرد می‌شود. وقتی یک بیمار افسرده است، غمگینی یا ناامیدی شدید می‌تواند او را از دیدن دوستان و خانواده و عملکرد خود باز دارد.
  • از دست دادن علاقه. بیمارانی که از افسردگی رنج می‌برند ممکن است علاقه خود را به فعالیت‌هایی از دست بدهند که قبلا برای آن‌ها لذت یا شادی به همراه داشته است.
  • اختلال در برنامه خواب و خوردن. افسردگی می‌تواند باعث مشکلات خواب مانند بی‌خوابی شود و همچنین ممکن است بر اشتها تأثیر بگذارد.

اگر احساس افسردگی شدید دارید و مانع عملکرد می‌شود و این احساسات بیش از چند روز طول می‌کشد، مهم است که به دنبال کمک باشید.

 

 آیا برخی از بیماران بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به افسردگی هستند؟

5

در حالی که افسردگی ممکن است برای هرکسی اتفاق بیفتد، زنان، بیماران جوانتر و بیماران مجرد بیشتر در معرض خطر هستند. درد مزمن، اضطراب از قبل موجود، افسردگی یا سوء مصرف مواد نیز می‌تواند خطر ابتلا به افسردگی را افزایش دهد.

بیماران مبتلا به سرطان ممکن است تغییرات جسمی مانند کم خونی یا تغییراتی در عملکرد هورمونی را تجربه کنند که می‌تواند به علائم افسردگی کمک کند. برخی از داروها دارای عوارض جانبی هستند که می‌توانند به افسردگی کمک کنند، بنابراین مهم است که با پزشک یا خانواده خود در مورد هر گونه احساس افسردگی و هر دارویی که علاوه بر درمان سرطان مصرف می‌کنید، ارتباط برقرار کنید.

 

آیا افسردگی پس از درمان بر بیماران تأثیر می گذارد؟

افسردگی می‌تواند بیماران را هم در طول درمان و هم بعد از آن تحت تاثیر قرار دهد. احساس انزوا یا از دست دادن گاهی اوقات می‌تواند باعث افسردگی در حالت‌های مختلفی شود زیرا ممکن است بیماران شغل، دوستی یا توانایی‌های جسمی خاصی را به دلیل درمان از دست داده باشند. لازم به ذکر است که موسسه مهرسهیلا خدمات مختلفی را ارائه می‌دهد و یکی از آن‌ها سفارش استند تسلیت است تا با کمک آن تسلی بخش عزیزان‌مان باشیم.

چه کاری انجام دهیم اگر در حین یا بعد از درمان احساس غمگینی کنیم

اگر شما یا یکی از عزیزانتان در حین یا بعد از درمان سرطان احساس غمگینی می‌کنید، مهم است که با پزشک یا خانواده خود صحبت کنید. حتی اگر از افسردگی رنج نمی‌برید، پزشک شما می‌تواند شما را به یک مددکار اجتماعی ارجاع دهد یا راه‌های دیگری برای کمک به شما برای مقابله با فراز و نشیب‌های عاطفی درمان بیابد.

یک متخصص در این باره می‌گوید:

«ما می‌خواهیم بدانیم چه احساسی دارید نه فقط از نظر فیزیکی، بلکه از نظر احساسی نیز می‌خواهیم حال بیمار را بدانیم. اگر احساس ناراحتی می‌کنید یا در مقابله با درمان مشکل دارید، به پزشک‌تان اطلاع دهید که در ذهن خود چه می‌گذرد و ما منابع و افراد مناسب برای صحبت با شما را پیدا خواهد کرد.»

امیدوارم از مطالعه این مطلب لذت برده باشید و بتوانیم به بیماران مبتلا به سرطان کمک کنیم. موسسه مهرسهیلا قلک خیریه ارائه می‌دهد تا شما بتوانید از این طریق به هموطنان عزیز کمک کنید.

 

ارسال نظر: