کدخبر: 12434

طرز تهیه میوه خشک ( با 6 روش خانگی )

 

یکی از روش های محافظت از میوه تازه مخصوصا برای میوه های بسیار رسیده قبل از این که خراب شوند خشک کردن میوه است. طرز تهیه میوه خشک بسیار آسان است. بسیاری از میوه ها در حالت خشک شده دارای طعم بسیاری بهتری می باشند. این روش برای میوه هایی که در برخی از فصول سال پیدا نمی شوند و یا نوع گلخانه ای آنها باب میل بسیاری از افراد نمی باشد بسیار کاربرد دارد در این صورت در هر زمان که بخواهید میوه مورد علاقه خود را می توانید میل نمایید البته بهترین نوع میوه های خشک نوع خانگی آنها است. طرز تهیه میوه خشک به روش های مختلفی صورت می گیرد و کاملا تمیز خشک می شوند البته در حال حاضر مغازه های بسیاری هم وجود دارند که با کمک دستگاه خشک کن میوه، انواع میوه خشک را ارائه می دهند.

آموزش نحوه خشک کردن میوه در خانه

یکی از بهترین روش ها برای جلوگیری از خراب شدن میوه ها اضافی و یا خوراندن میوه به روش چیپسی به کودکانی که علاقه ای به میوه ندارند خشک کردن آنها می باشد. خشک کردن میوه، طعم میوه طبیعی را شیرین تر می کند که به نوعی می توان گفت ابنبات طبیعی ترد و شیرین می باشد اما باید در مصرف این میوه خشک ها دقت کرد زیرا حاوی قند بسیاری می باشند. خشک کردن میوه یکی از راه های بسیار کاربردی برای افراد می باشد که نیازی به پرداخت هزینه های گزاف ندارند. طرز تهیه میوه خشک در خانه با روش های متعددی مانند فر، مایکروفر حتی رادیات و ... انجام می گیرد. به طور کلی طرز تهیه میوه خشک در ابتدا مشابه است به طوری که میوه های مختلف را برحسب سلیقه یا اجبار با پوست و یا بدون پوست به ورقه های بسیاری نازکی با کمک چاقو و یا رنده درمی آوریم و در نهایت به روش های مختلف خشک می کنیم.

2

طرز تهیه میوه خشک در هوای آزاد

یکی از ساده ترین طرز تهیه میوه خشک و روش های خشک کردن میوه در خانه در هوای آزاد یا همان آفتاب می باشد. طرز تهیه میوه خشک در آفتاب بدین گونه است که میوه ها را یا برش های نازک کرده و یا با توجه به اندازه شان مانند زردآلو تنها دو نیم می کنید و بر روی سینی های مختلف مانند ضد زنگ، استیل و یا پلاستیک حتی توری با فاصله قرار دهید و در نهایت در معرض آفتاب قرار می دهید. خوب است بدانید که بهتر است برای داشتن گردش هوا بهتر سینی مستقیما روی زمین قرار نگیرد و بر روی دو آجر قرار دهید و با توجه به حشرات در هوا و گرد و خاک بهتر است روی آن یک توری قرار دهید 

بهترین زمان برای خشک کردن میوه در هوای آزاد یک روز آفتابی گرم با رطوبت زیر 60 درصد می باشد البته نکته ای که وجود دارد خشک کردن میوه حتی با توجه به رعایت این شرایط باز هم چند روز طول می کشد به همین جهت بهتر است با توجه به هواشناسی در چند روز متوالی آفتابی این کار انجام شود.

نکته ای که وجود دارد این است که در طرز تهیه میوه خشک به روش آزاد به هیچ عنوان شب نباید سینی ها بیرون بماند زیرا هوای شب رطوبت را دوباره به میوه بر می گرداند و اگر می خواهید به روند خشک شدن میوه سرعت ببخشید می توانید یک ورقه قلع یا آلومینیوم در زیر سینی ها قرار دهید. میوه ها همزمان خشک نمی شوند و باید هر چند روز سری زده میوه هایی که زودتر خشک می شوند را جدا کنید تا نسوزند. 

طرز تهیه میوه خشک در فر

یکی دیگر از روش های خشک کردن میوه در فر است که در این صورت خشک شدن میوه ترکیبی از حرارت و هوا می باشد. در این صورت سرعت خشک شدن به یک روز کاهش پیدا می کند البته میزان سرعت خشک شدن میوه به ضخامت و اندازه تکه های میوه بستگی دارد. نکته مثبتی که در خشک کردن میوه در خانه وجود دارد کنترل میزان خشک شدن میوه است که به هر اندازه که بخواهید خشک می شوند.

طرز تهیه میوه خشک در فر تنها با یک سینی انجام نمی گیرد یا نمی توان میوه ها را بدون هیچ پوششی توی فر قرار داد، باید کاغذ مومی یا لاینر های سیلیکونی را روی سینی بیندازید و سپس سینی ها را در فر با دمای پایین در جهت جلوگیری از رشد باکتری ها قرار می دهند تا به مرور آب میوه ها  تبخیر شود. بهتر است میوه خراب یا لکه دار را برای خشک شدن استفاده نکنید و یا بخش لکه دار آن را جدا کنید اگر میوه ها به یک اندازه و یا یک ضخامت باشند همزمان خشک می شوند و دیگر نیازی به جدا کردن میوه هایی که زودتر خشک شده نیست. البته میوه های بسیار کوچک مثل انگور و یا گوجه مینیاتوری را می توان به صورت کامل در ظرف قرار داد.

نحوه خشک کردن میوه روی بخاری

شاید برخی فک کنند چون دستگاه میوه خشک کن را ندارند نمی توانند در خانه میوه خشک استفاده کنند اما خوب است بدانید که میوه  خشک به راحتی روی بخاری نیز دست می شود. اما درست کردن بر روی بخاری زمان بیشتری نسبت به سایر روش ها می برد. مدت زمانی که برای خشک کردن بر روی بخاری نیاز است بیشتر از فر می باشد ولی زمان مشخصی نمی توان تعیین کرد زیرا به ضخامت میوه ها و مقداری که می خواهید خشک شود بستگی دارد.

3

طرز تهیه میوه خشک روی بخاری

طرز تهیه میوه خشک بر روی بخاری بدین صورت است که ابتدا فویل آلومینیومی روی بخاری قرار دهید. سپس پارچه ای تمیز روی آن می اندازید بهتر است نخی باشد تا پرز ندهد که به میوه های  مرطوب نچسبد. حال می توانید میوه ها و یا اسلایس های آنها را روی پارچه بچینید تا خشک شود این  روش هم به چند روز نیاز دارد اما نکته ای که دارد نیازی به زیر و رو کردن میوه ها نیست و این به دلیل پارچه استفاده شده می باشد. بعد از چند  روز که میوه ها به خشکی مورد نیاز رسیدند به هر مقدار که می خواهید سرو کنید می توانید روی میز قرار دهید اما بقیش را بهتر است در ظرفی دردار قرار دهید.

روش خشک کردن میوه در شوفاژ

طرز خشک کردن میوه بر روی شوفاژ کاملا با بخاری  مشابهت دارد و تقریبا زمانی که برای  خشک شدن نیاز است  10 الی 12 ساعت می باشد که با  توجه به دلخواه  شما می تواند زمان بیشتری ببرد تا میوه خشک تر شود اما نکته ای که وجود دارد این است که در نهایت خشکی میوه ها کمی رطوبت در آنها وجود دارد و بعد از مدتی که خشک شوند این رطوبت از بین می رود. این موضوع تنها در روش خشک کردن با بخاری و شوفاژ صدق می کند زیرا در روش های دیگر هیچ نوع رطوبتی دیده نمی شود.

طرز تهیه میوه خشک با مایکروفر

طرز تهیه میوه خشک با مایکروفر کاملا متفاوت است بدین گونه که میوه را بهتر است آبکشی کنید تا خیلی خیس نباشد و حتما هسته های آنها را بگیرید سپس با توجه به اندازه هایی که می خواهید اسلایس کنید. فراموش نشود که باید برای خشک کردن پرتقال و نارنگی پوست آنها گرفته شود برعکس روش های دیگه که می توان با پوست خشک کرد. یک سوال مهمی که وجود دارد این است که چطوری میوه خشک کنیم سیاه نشه؟با توجه به اینکه برخی میوه ها مانند موز و سیب در معرض هوا تیره می شوند بهتر است قبل از قرار گرفتن در مایکروفر کمی آنها را در محلول آبلیمو شکر قرار دهید.

خشک کردن میوه با دستگاه میوه خشک کن خانگی و صنعتی

دستگاه های میوه خشک کن در مدل های مختلفی وجود دارد مانند دوار و یا ... که در سایز های مختلف به فروش می رسند که سایز های کوچکتر را می توان در خانه استفاده کرد و دستگاه های بزرگتر که صنعتی می باشند در تولیدی ها استفاده می شوند. خشک کن های کابینتی که یکی از انواع خشک کن ها هستند با توجه به کیفیت و قیمت مناسب تری که دارند بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند همچنین جای کمتری هم می گیرند. گردش هوا در این خشک کن ها به صورت یکنواخت انجام می گیرد و رطوبت داخل محفظه خارج می شود. یکی از مهمترین نکته ای که در این خشک کن وجود دارد نحوه خشک شدن میوه به صورت یکنواخت است. بهتر است سرعت خشک روی دمای بین 40 تا 60 درجه سانتی گراد تنظیم شود. خشک کردن میوه به روش صنعتی کاملا یکنواخت است.

برای آشنایی و خرید انواع تجهیزات و ماشین آلات خشک کن میوه و سبزی " دستگاه خشک کن میوه زاگرس ماشین"  را در گوگل جستجو کنید و وارد سایت arianzagrosmachinery.com شوید.

نگهداری میوه خشک

برای نگهداری میوهای خشک یا میوه خشک پاستیلی می توان در ظرف پلاستیکی در دار نگهداری کرد  حتی میوه های کمی مرطوب را هم می توان در ظروف پلاستیکی در یخچال نگهداری کرد و ماندگاری آنها به مدت 6 الی 12 ماه است. سوال ممکن است به وجود بیاید که چه میوه هایی را می توان خشک کرد؟ برای خشک کردن سیب، زردآلو، هلو، آلو بسیاری دیگر استفاده می شود. نکته ای که وجود دارد با توجه به اینکه به میوه برای خشک کردن کیوی و میوه خشک هایی مانند میوه خشک سیب یا میوه خشک موز و ... به صورت صنعتی بعد از طرز تهیه میوه خشک و قبل از ورود به دستگاه بسته بندی به آن گوگرد می زنند اگر حساسیت دارید از نوع خانوادگی آنها استفاده کنید.

 

 

ارسال نظر: