کدخبر: 12748

نکات مهم در بازرسی تسمه و شیلنگ خودرو

بازرسی تسمه و شیلنگ خودرو یکی از مهم ترین اقداماتی است که هر راننده باید برای خودرو یا وسیله نقلیه شخصی خود انجام دهد. شاید زیاد در مورد آنها نخوانده یا نشنیده باشید، اما انواع کمربندهای ایمنی داخل خودرو هر کدام عملکردی دارند و اگر به درستی کار نکنند ممکن است صدمات جدی به دنبال داشته باشند.

برای جلوگیری از مشکل تسمه خودرو و انواع لوله های داخل خودرو می توانید بازرسی را از زیر کاپوت خودرو شروع کنید.

شاید این سوال برای شما پیش بیاید که بررسی تسمه و شلنگ خودرو چقدر اهمیت دارد و در صورت بی توجهی به آن ها چه آسیب یا آسیبی وارد می شود؟

این سوال بسیار مهم است و از آنجایی که به سلامت و ایمنی خودرو مربوط می شود، تصمیم دارید این مقاله را به طور کامل به این مفهوم اختصاص دهید.

آسیب دیدن تسمه یا شلنگ داخل خودرو در هر کجا که باشد به نوعی باعث داغ شدن بیش از حد موتور می شود. گرمای بیش از حد می تواند سیستم الکتریکی فرمان را مختل کند یا بار الکتریکی قطعات الکتریکی را از بین ببرد.

اگر شیلنگ خنک کننده موتور از کار بیفتد یا نشتی داشته باشد، یا اگر تسمه کنترل کننده پمپ آب ایراد یا نقص داشته باشد، سیستم خنک کننده غیرفعال می شود.

آسیب فوق منجر به داغ شدن بیش از حد موتور می شود که در نهایت باعث آسیب جدی به این قسمت مهم می شود.

اگر کمربند و شیلنگ خودرو را  در قیمت لوازم یدکی جک J4  به موقع بررسی کنید، از این آسیب جلوگیری خواهید کرد. در نتیجه نیازی به تعمیرات گران قیمت با هزینه بالا نخواهید داشت. به یاد داشته باشید که آسیب ناشی از نقص در شیلنگ یا تسمه خودرو در هوای گرم جدی تر می شود و گرمای بیش از حد هوا باعث تشدید گرمای تولید شده در موتور می شود.

گرمای تولید شده در موتور خودرو معمولا در تمام فصول سال وجود دارد اما در تابستان به اوج خود می رسد. بازرسی تسمه و شلنگ خودرو در این مدت نیز از آسیب دیدن قطعات لاستیکی یا قطعات آب بندی شده خودرو جلوگیری می کند. در این قسمت از مقاله به اهمیت بازرسی تسمه و شیلنگ خودرو در قسمت سرمایش و گرمایش اشاره می کنیم.

شیلنگ ها ضعیف ترین اجزای ساختاری یک سیستم خنک کننده خودرو هستند. این قطعات از مواد خام لاستیکی نرم برای جذب لرزش بین موتور و رادیاتور ساخته شده اند. این مورد در مورد لوله های گرمایش نیز صادق است. این شیلنگ ها همچنین از قطعات لاستیکی برای مقاومت در برابر حرارت اطراف موتور و بدنه آن ساخته شده اند.

انواع تسمه و شیلنگ خودرو در داخل برای خنک کردن موتور خودرو تحت فشار طراحی شده است.

بررسی تسمه و شلنگ خودرو بسیار مهم است زیرا شیلنگ خودرو در معرض نوسانات شدید گرما، سرما و گرد و غبار است.

روغن موتور یا هر گونه گریس داخل خودرو، تاثیر ازن اتمسفر بر روی لاستیک ها، تغییرات دما و کثیفی عواملی هستند که بر ساختار مواد لاستیکی مورد استفاده در ساخت لوله تاثیر منفی می گذارند. این شیلنگ ها باید به صورت دوره ای بازرسی شوند تا از آسیب جدی جلوگیری شود.

به گفته مهندسان، مخرب ترین علت از بین رفتن شیلنگ خودرو در قسمت خنک کننده، به اصطلاح تخریب الکتروشیمیایی است. این تغییرات با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیستند، اما با گسترش می توانند به صورت ترک های ریز روی لوله مشاهده شوند. تخریب الکتروشیمیایی شیلنگ های خودرو از داخل انجام می شود.

اسیدها و آلاینده های موجود در خنک کننده خودرو می توانند پوشش شلنگ را ضعیف کنند. در نتیجه به تدریج سوراخ هایی ایجاد می شود و با افزایش دمای داخل دستگاه، این شیلنگ ها با کوچکترین فشاری می شکند یا خم می شوند.

شناخت این عوامل مخرب و بازرسی تسمه و شلنگ خودرو به کاهش اثرات و جلوگیری از آسیب جدی از طریق تشخیص زودهنگام کمک می کند. برای تکمیل بازرسی تسمه و لوله خودرو و جلوگیری از اثرات مخرب بر این دو قسمت مهم. در بخش بعدی چند راه حل را به صورت فهرست ارائه می کنیم:

مخزن حاوی مایع خنک کننده خودرو و مایع خنک کننده موتور را از نظر سطوح مناسب بررسی کنید. هر نشانه ای مبنی بر کاهش غیر طبیعی سطح مایعات خودرو نشان دهنده نشتی شیلنگ ها است. اثرات روی شلنگ پس از گرم شدن موتور آسیب زا است. می توانید از مایعات رنگی معمولی موجود برای تشخیص میزان نشت مایع خنک کننده از شیلنگ ها استفاده کنید.

یکی دیگر از کارهایی که برای بررسی تسمه و شیلنگ ماشین باید انجام دهید این است که وقتی موتور ماشین خنک شد، شیلنگ ها را باز کنید و با انگشت اشاره خود موقعیت نزدیک گیره را فشار دهید. قطعات، تخریب الکتروشیمیایی رخ می دهد. اگر با فشار دادن انگشت خود روی شیلنگ متوجه هر گونه آسیب دیدید، باید فورا آن را تعویض کنید. علائم آلودگی روغن یا آسیب به شیلنگ در نزدیکی کاسه نمدها نشان دهنده ایراد در آن ناحیه است.

راه دیگر برای بازرسی تسمه و شیلنگ خودرو، جستجوی ترک های موازی در اطراف خم شلنگ است. ترک بر روی یک شیلنگ لاستیکی به دلیل تخریب لایه لایه لایه لایه اوزون ساختار لاستیک ایجاد می شود. برخی از ترک ها نیز در اثر آسیب سایشی ایجاد می شوند که باید آنها را پیدا کنید.

نکته ای که در این قسمت به عنوان راه حل اضافی در بررسی تسمه و شیلنگ خودرو معرفی می کنیم این است که شلنگ بالایی قسمت رادیاتور بیش از هر شیلنگ دیگری در داخل خودرو در معرض آسیب است. در واقع لوله ای که وظیفه انتقال آب و بخار به موتور خودرو را بر عهده دارد در این دسته قرار می گیرد.

از آنجایی که هر چهار سال یک بار ممکن است شیلنگ خودرو از کار بیفتد، می توانید به طور دوره ای تسمه و شلنگ خودرو را بررسی کنید تا علائم را شناسایی کرده و به موقع آنها را تعویض کنید.

ارسال نظر: