کدخبر: 12904

انواع شیر کشویی و موارد استفاده از آن

 

یکی از این مدل‌ های شیر صنعتی که جزء ساده‌ ترین مدل شیرها هم شناخته می‌ شود، شیر کشویی است. این شیرها برای باز و بسته کردن آب استفاده بسیار زیادی دارند. در واقع همان ‌طور که بیان شد شیرهای ساده ای هستند که کاربرد بسیاری هم دارند اما آن ها  همانند شیرهای پیچیده صنعتی جزئیات زیادی ندارند.

11
البته این معنی نیست که نتوان از آن ‌ها استفاده کرد، این شیرها هم ویژگی و هم کاربردهای بخصوص خود را دارند؛ اما هر شیر نسبت ‌به عملکرد خود متفاوت است. حال با ما همراه باشید تا همه ‌چیز را راجع‌ به شیرهای ساده و کم جزئیات کشویی برای شما شرح دهیم.

شیر کشویی چیست؟

بدون‌ شک همه ما تاکنون یک‌ بار شاهد شیر کشویی بوده‌ ایم اما شاید به دلیل ندانستن نام و حتی کاربرد آن ‌ها شناخت بسیار زیادی از آن‌ نداشته باشیم. باید ذکر کنیم شیر کشویی شیرهای صنعتی بسیار ساده‌ ای است که تنها با باز و بسته کردن آن می‌ توان از ورود و خروج آب جلوگیری کرد.

همچنین لازم به ذکر است بیان کنیم که این شیرها برای دمایی بالای صد و هشتاد درجه به‌ هیچ ‌عنوان پیشنهاد نمی‌ شوند و مقاومتی هم ندارند. این شیرها معمولاً برای آب استفاده بسیار زیادی دارند و فشار آب را هم تا حد بسیار زیاد و چشمگیری می‌ توانند تحمل کنند. اما از آنجایی‌ که مقاومت شیرهای کشویی نسبت ب بقیه شیرهای صنعتی پیچیدگی کمتری دارد؛ بهتر است که از آن‌ ها برای سیالات و صنعت های مختلف مثل نفت و گاز و غیره استفاده نمود.

 حال شاید سوالی برای شما به وجود آید که شیرهای کشویی در شیرهای صنعتی چگونه کاربرد دارند؟ در واقع همان‌ طور که در مطالب بالاتر هم بیان شد این شیرها با استفاده از یک دسته کار می ‌کند. به این‌ گونه که شما کافی است برای باز و بسته کردن شیر آب، دسته را حرکت دهید و آن  را به‌ جهت مختلف چرخاند.

آب به درون لوله ‌ها آمده و از شیر هم خارج می شود. توجه داشته باشید که به‌ قدری کاربرد شیرهای کشویی ساده است که همه افراد با همه سنین نیز می‌ توانند از آن ها استفاده نمایند.

شیرهای کشویی چگونه عمل می کنند؟ 

شیر کشویی از یک دسته و چرخ‌ دنده‌ هایی تشکیل شده‌ اند. آب به درون این چرخ‌ دنده‌ ها نفوذ کرده و شیر کشویی با توجه به دیسک که در وسط آن‌ ها قرار دارد با کمک شیر حرکت می ‌کند. این دیسک ‌ها باعث ورود و جلوگیری از خروج آب می ‌شوند.

 در واقع اگر این دیسک خراب شود یا وجود نداشته باشد شیر مدام نشت کرده و نمی ‌تواند از ورود و خروج آب جلوگیری نمایند. از همین‌ رو دیسک‌ های موجود در شیر کشویی اهمیت بسیار زیادی دارند و نقش اصلی شیر را ایفا می‌ کنند.

22
با حرکت دسته‌ ها دیسک حرکت کرده و باز و بسته می ‌شود. از همین‌ رو آب خارج یا داخل نمی‌ شود. باید بدانید که شیر کشویی جزئیات خیلی ساده‌ ای دارد و به همین دلیل بهتر است تا حد امکان برای کاربردهایی مثل آب و مایعات از آن ها استفاده کنید.

شیرهای کشویی چه مزایایی دارند؟

شیر کشویی مزایای بسیار زیادی دارد. در بالا بیان کردیم که بهتر است این شیرها برای مواد و جریاناتی مایعات مانند استفاده شوند. از همین ‌رو می ‌توان شیر کشویی را در پالایشگاه‌ ها، مجتمع‌ های پتروشیمی، کارخانجات، پروژه ‌های آب ‌رسانی نیروگاه‌ ها، تاسیسات دریایی و غیره استفاده کرد.  

از آنجایی ‌که کاربرد آن‌ ها بسیار بالا است و کار کردن با شیرها هم راحت و ساده می باشد، ‌می ‌توان برای هر مشاغلی که نیاز به فشار زیادی ندارند از شیر کشویی استفاده نمود. البته باید بدانید که این شیرها در هنگام استفاده ممکن است کمی حالت نا متعادلی را به وجود آورند که این موضوع به دلیل وجود دیسک بین شیر می ‌باشد.

از آنجایی‌ که دیسک در ساخت شیر بکار رفته؛ حتی ممکن است پس ‌از مدت‌ ها شیر دچار نشتی شود که با تعویض می ‌توان آن‌ ها را تعمیر نمود‌.

استفاده کردن از شیرهای کشویی چه مزایایی دارد؟

33
علاوه‌ بر تمام کاربردها و نکاتی که در بالا بیان شد، شیر کشویی مزایای دیگری هم به مخاطبان خود ارائه می ‌دهند. که برخی از آن‌ ها عبارت‌ اند از:

کاربرد ساده

در مطالب بالا چندین‌ بار به این ‌موضوع اشاره کردیم که شیر کشویی کاربرد بسیار ساده ‌ای دارد.  حال منظور از کاربرد ساده چیست؟ منظور این است که شیر کشویی به‌ راحتی قابل باز و بسته شدن است و نیازی نیست در هنگام استفاده با آن ‌ها نکات و روش‌ های بسیار زیادی را طی کنید، تا شیر عملکرد خود را نشان دهد.

تنها با چرخاندن یک پیچ یا تکان دادن یک دسته می ‌توانید شیر را باز و بسته کند. از همین‌ رو این سادگی باعث شده‌ است تا خیلی از افراد هنگام خرید، شیرهای کشویی را انتخاب نمایند.

قیمت مناسب

با توجه به وضعیت اقتصادی امروزه که اکثر افراد به ‌دنبال شیرهای صنعتی هستند که هم کاربرد بسیار زیادی داشته باشد و هم از نظر قیمتی بسیار گران نباشد، شیر کشویی می ‌توان گفت بهترین انتخاب است.

44
از آنجایی ‌که کارکرد با این شیرها ساده است و نیازی نیست که وقت زیادی را برای کار کردن با آن‌ ها طی کنید، کافی است که این شیرهای مقرون‌ به ‌صرفه را خریداری نمایید و کار خود را پیش ببرید.

استفاده از زبانه استیل در ساخت

در ساخت شیرهای صنعتی کشویی زبانه فلزی استفاده ‌نشده است که با برخورد آب و مایعات زنگ بزند. از زبانه ‌های فلزی در ساخت آن‌ ها استفاده‌ شده که همین موضوع باعث افزایش دوام و کیفیت بالای شیر کشویی می‌ شود.

از آنجایی‌ که این شیرها مدام با آب مایعات در ارتباط‌ اند،  استفاده از فلز می ‌تواند ضررهای بسیار زیادی برای مخاطبان و کاربرانی که از آن‌ ها استفاده می‌ کنند، به وجود آوردند‌. به عنوان مثال همان زنگ زدن فلز که به مرور در اثر برخورد با آب صورت می گیرد، نمونه ای از این‌ مشکلات می باشد.

مقاومت بالا

یکی دیگر از مزایای استفاده نمودن از شیر کشویی، مقاومت بالا می باشد. این شیرها می توانند جریانات را تا حد فشار نسبتا زیادی تحمل کنند. البته ممکن است که در صورت فشار زیادی کمی نامتعادلی که در بالا بیان کردیم، به وجود آید اما این موضوع به حدی نیست که شما را از خرید شیر کشویی منصرف کند.

 همچنین عمر و دوام آن ها هم بسیار بالا است. معمولا شیرهای کشویی را با زبانه های پلاستیکی، فلزی، استیلی و... می سازند که همین موضوع باعث می شود تا دوام آن ها بیشتر شود. البته لازم به ذکر است بیان کنیم که در واقع شیرهای کشویی جزو دسته قطعاتی هم نیستند که به طور مداوم از آن ها استفاده کنند، به همین دلیل به طور معمول طول عمر آن ها هم بسیار زیاد است.

برای خرید شیرهای کشویی، شما باید به فروشگاه و مراکز مربوطه  معتبر مراجعه نمایید تا با ارائه دادن جنس های با کیفیت و مرغوب، شما را از خرید شیرهای کشیویی مجدد بی نیاز کنند. توجه داشته باشید که تا حد امکان جنس های پلاستیلی و استیلی دوام بیشتری دارند.

ارسال نظر: