کدخبر: 12987

کم آبی چگونه بر ستون فقرات و کمر تأثیر می‌گذارد؟

با شنیدن کلمات کم آبی و دهیدراته شدن بدن، احساساتی نظیر تشنگی، خستگی، خشکی لب و سردرد مزمن در زهن ما تداعی می‌شود؛ اما جالب است بدانید که کم آبی خطرات بسیار بیشتری برای بدن به‌خصوص ستون فقرات و کمر دارد. در این مقاله می‌خواهیم به پاسخ این سوال‌ها برسیم: تأثیر کم آبی بر ستون فقرات و کمر چیست؟ کم آبی چیست؟ چه علائم و عوارضی دارد؟ با ما همراه باشید.

کم آبی چیست؟

کم آبی به‌حالتی گفته می‌شود که یا آب کافی برای انجام فعالیت‌های روزمره به بدن نمی‌رسد، یا اینکه بدن دچار مشکل شده و بیشتر از آب دریافتی، آب از دست می‌دهد. فعالیت شدید ورزشی و فیزیکی، هوای گرم، تابش مستقیم خورشید، بیماری‌های مختلفی مانند اسهال و استفراغ و غیره باعث بروز پدیده کم آبی در بدن می‌شوند. برخی از علائم کم‌آبی بدن عبارت‌اند از:

فشارخون پایین

زمانی که بدن دچار کم‌آبی می‌شود، گردش صحیح و فشارخون کاهش می‌یابد.

خشکی و بوی بد دهان

ساده‌ترین نشانه کم‌آبی بدن خشکی دهان است.

تحریک‌پذیری و پرخاشگری

کم‌آبی بدن منجر به تغییرات خلقی می‌شود.

تیرگی ادرار

اگر ادرار شما رنگ زرد یا نارنجی تیره به‌خود بگیرد، احتمالاً بدنتان کم‌آب است.

تنفس سریع

کم آبی موجب عدم دسترسی بدن به منابع کافی اکسیژن می‌شود.

سردرد و سرگیجه

سبکی سر و سرگیجه به‌همراه فشارخون پایین به‌دلیل کم‌آبی بدن است. برای آگاهی از روش‌های درمان سرگیجه با فیزیوتراپی، با پزشک معالج خود مشورت کنید.

خشک شدن پوست

 درصورت کم‌آبی پوست شما خشک می‌شود.

خستگی

کم آبی بدن منجر به کوفتگی عضلات و خستگی‌های بی‌دلیل می‌شود. با خرید دستگاه فیزیوتراپی می‌توانید در خانه عضلات خود را ماساژ داده و خستگی خود را کاهش دهید.

خشکی چشم و تاری دید

کم آبی بدن روی کارکرد غدد اشکی چشم تأثیر مستقیم دارد.

گرفتگی عضلات و تب و چندین مورد دیگر

2

اگر آگاه باشید که کم آبی بدن علاوه‌بر ایجاد مشکلات ذکرشده، منجر به آسیب دیدن ستون مهره و کمر شما می‌شود، هرگز تشنگی خود را پشت گوش نخواهید انداخت. بله درست است کم آبی بدن منجر به بروز بیماری به‌نام کم آبی دیسک شده و مشکلات زیادی را بری ستون مهره شما ایجاد می‌کند.

تأثیر کم آبی بر ستون فقرات و کمر چیست؟

ستون مهره از ستون‌های استخوانی و مایع میان‌مفصلی به‌نام دیسک تشکیل شده است. وظیفه اصلی دیسک پوشاندن ناحیه تماس و جلوگیری از سایش و فشار آوردن ۲ استخوان به هم است. دیسک‌های میان‌مهره‌ای از ۲ قسمت اصلی حلقه فیبری و هسته مرکزی تشکیل شده‌اند. هسته دیسک که حالت اسفنجی و ژلاتینی دارد از ۷۰ تا ۹۰ درصد آب شکل می‌گیرد. بله درست حدس زده‌اید، کم آبی بافت‌های بدن باعث کم آبی و نازک شدن دیسک کمر می‌شود.

اگر دیسک دچار کم آبی شود، حالت ارتجاعی و ضربه‌گیری خود را از دست داده و در فعالیت‌هایی مانند پریدن، دویدن، خم‌وراست شدن، نشتن‌های طولانی‌مدت و انحراف بدن به جلو عقب چپ و راست، قادر به مهار کردن فشار وارده به ستون مهره نخواهد بود. در نتیجه تأثیر کم آبی بر ستون فقرات و کمر، دو مهره استخوانی به فشار آورده و منجر به شکل‌گیری طیف وسیعی از مشکلات بزرگ و کوچک مانند سفتی، ضعف، بی‌حسی و حتی درد در ستون فقرات کمری و گردنی خواهد شد. دستگاه‌های فیزیوتراپی تولیدشده توسط شرکت تجهیزات پزشکی برجیس، می‌تواند در حل مشکلات ضعف، سستی و بی‌حسی عضلات کمک‌حال شما باشد.

دیسک‌های میان‌مهره‌ای در طول روز و درپی انجام فعالیت‌های روزمره، به آرامی آب خود را از دست داده و در شب دوباره هیدراته می‌شوند؛ اما زمانی که به اندازه کافی آب ننوشیم، آب کافی برای آبرسانی مجدد دیسک‌ها وجود نخواهد داشت و دیسک‌ها شروع به کوچک‌شدن و تحلیل‌رفتن خواهند کرد. تأثیر کم آبی بر ستون فقرات و کمر، مشکلات کمر و دردهای ستون مهره است.

عوامل دخیل در کم آبی دیسک کمر و تأثیر کم آبی بر ستون فقرات و کمر:

  • اعمال فشار فراوان به ستون فقرات
  • بلند کردن اجسام سنگین
  • ضرب‌دیدگی در تصادف
  • آسیب‌دیدگی ورزشی

عواقب کم آبی دیسک کمر

همان‌طور که اشاره شد شب‌هنگام و در زمان جایگزینی مایع قدیمی میان‌دیسکی با مایع جدید، هسته دیسک خود را با آبی که در طول روز مصرف کرده‌ایم، آبرسانی می‌کند. پس از هیدراته‌شدن مجدد، دیسک‌ها مجدد متورم شده و حالت ژلاتینی و ارتجاعی خود را بازیابی می‌کنند. تأثیر کم آبی بر ستون فقرات و کمر ممکن است باعث مشکلات زیر شود:

  • مشکلات حرکتی: کوچک‌شدن و انقباض بیش‌ازحد دیسک باعث نزدیک‌شدن مهره‌ها و فشار بیش‌از آن‌ها روی یکدیگر شده و باعث بروز درد در انجام حرکات عادی روزمره می‌شود
  • فتق دیسک: تأثیر کم آبی بر ستون فقرات و کمر باعث کاهش خاصیت ارتجاعی دیسک شده و منجر به برآمدگی و بیرون زدگی دیسک می‌شود
  • درد پشت یا ستون فقرات: نازک شدن یا برآمدگی تدریجی دیسک‌ها منجر به برخورد آن‌ها به عصب‌ها شده و درد شدید را در کمر و پاها ایجاد کند. دربرخی موارد پا کاملاً بی‌حس می‌شود
  • تأثیر کم آبی بر ستون فقرات و کمر باعث برآمدگی در ناحیه ستون فقرات می‌شود
  • درد شدید و غیرقابل تحمل در پاها
  • مشکلات در اندام‌های ناحیه لگن
  • ضعف و بی‌حسی در پاها
  • عوامل دخیل در کم آبی دیسک کمر و گردن

عوامل تشدیدکننده تأثیر کم آبی بر ستون فقرات و کمر

3

نیاز روزانه بدن به آب تحت تأثیر عوامل مختلفی مانند ورزش، محل زندگی، بیماری، بارداری وکهولت سن قرار دارد. بله کهولت سن یکی از عوامل دخیل در کم آبی دیسک است. در باور پزشکی، پوکی استخوان و فرسایش کمر تحت تأثیر کهولت سن و عدم توانایی بافت‌ها در ترمیم خودشان قرار دارد. با افزایش سن، دیسک‌های میان‌مهره‌ای و ستون فقرات کم آب شده و نازک می‌شوند.

کاهش وزن نیز اگر به صورت ناگهانی و تحت تأثیر روش‌های غیر اصولی اتفاق بیفتد، باعث کاهش چشم‌گیر منابع آب ذخیره شده در بدن شده و نتیجه نهایی آن، تأثیر کم آبی بر ستون فقرات و کمر خواهد بود. اگر خواهان کاهش وزن هستید، سعی کنید این کار را به صورت اصولی و در مدت زمان بالا انجام دهید تا به اندام‌های داخلی و ستون مهره خود آسیب وارد نکنید.

سخن پایانی

حدود ۷۵ درصد وزن بدن را آب تشکیل می‌دهد. تأثیر کم آبی بر ستون فقرات و کمر بسیار زیاد است و مشکلات بسیاری پدید می‌آورد. کم آبی بدن به صورت مستقیم باعث کم‌آب‌شدن و اصطلاحاً دهیدراته شدن دیسک‌های ستون فقرات و در نتیجه کمردرد می‌شود. بسیاری از بیمارانی که به دلیل مشکلات ستون فقرات به پزشک مراجعه می‌کنند، با مشکل دهیدراته‌شدن دیسک مواجه هستند.

 

ارسال نظر: