کدخبر: 12991

مراقب جرایم مالیاتی 1401 باش !

اظهارنامه مالیاتی چیست و چه کسانی باید اظهارنامه مالیاتی ارسال کنند؟

اظهارنامه مالیاتی

 

فرم های قالب بندی شده و مشخص که مانند یک کارنامه مالی درآمد یک سال کاری شرکت یا شخص را مورد بررسی قرار می دهد و بر طبق آن مالیات محاسبه شده و به سازمان امور مالیاتی ارائه می گردد “اظهار نامه مالیاتی” شرکت و یا شخص موظف به پرداخت مالیات تعیین شده به دولت است .

در فرم اظهار نامه مالیاتی، اطلاعاتی از قبیل: درآمدها، دارایی‌ها، بدهی‌ها ،سرمایه، معافیت ها، درآمد مشمول مالیات، مالیات و همچنین اطلاعات هویتی و مکانی افراد حقیقی وحقوقی نیز خواسته می شود.

اظهارنامه مالیاتی انواع مختلفی دارد: مالیات داروخانه ، مالیات بر درآمد و حتی مالیات هنرمندان از مواردی است که باید برای آن اظهارنامه مالیاتی تنظیم و تسلیم اداره مالیاتی کشور کرد.

در گذشته روش سنتی برای تعیین مالیات رواج داشت، به این صورت که میزان مالیات مودُی (پرداخت کننده ) را ماُمور ممیز مالیات تعیین میکرد که به این روش، علی الراس گفته می‌شود.

با گذشت زمان و راه اندازی سیستم مالیات جدید روش قدیمی دیگر کاربردی نبود زیرا وقت زیاد و هزینه  فراوانی را بر دوش ادارات مالیاتی میگذاشت و همچنین دقت کمی داشت،

در روش خود اظهاری  افراد فرم‌هایی مشخص را تکمیل می‌کنند و اداره‌ی مالیات را از عملکرد مالی خود  آگاه می‌سازند  و بر اساس  آن مالیات  پرداخت می کنند.

شایان ذکر است که در قرن حاضر کشورهای پیشرفته از روش خود اظهاری برای محاسبه مالیات افراد استفاده می کنند.

 

باید توجه داشت قوانین شفاف مالی و نظارت شدید بر سیستم های مالی و بانکی  سبب می شود تا در این قبیل کشورها  اظهار نامه های مالیاتی در اکثر موارد درست و بدون مخفی کاری باشد.

اینجا بخوانید " مالیات آهن فروشان" و تمامی مواردی که باید بدانید.

 

اظهارنامه مالیاتی برای چه کسانی واجب است؟

۱- افراد و یا شرکت‌هایی که در ایران دارای املاک هستند و باید مالیات املاک خود را به دولت پرداخت کنند .

۲-افرادی که ایرانی هستند و مقیم ایران، که باید درصدی مشخص از درامد سالیانه خود را در ایران و یا خارج  از ایران به اداره مالیات بپردازند .

۳-افراد ایرانی ساکن خارج از ایران که باید نسبت به درامد کسب کرده خود خارج از ایران مالیات پرداخت کنند .

4-اشخاص حقیقی که در ایران فعالیت دارند و شامل معافیت‌های اعلام شده از طرف اداره مالیات نیستند.

5-اشخاص حقوقی که در ایران فعالیت دارند و شامل معافیت‌های اعلام شده از طرف اداره مالیات نیستند.

17

اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی

اشخاص حقیقی با توجه به شرایطی که دارند در سه حالت مختلف در سه گروه تقسیم بندی می‌شوند.

اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی گروه اول:

کسانی که مجموع میزان فروش کالا در یک سال گذشته آنها بیش از 3 میلیارد تومان است. این مشاغل بدون اینکه در خصوص حجم فعالیت و یا کوچک و بزرگی آن در گروه اول قرار می گیرند.

برخی از این مشاغل عبارتند از: فروشگاه‌دارهای بزرگ، صرافی، مالکان هتل، صادرکنندگان و وارد کنندگان، کارخانه‌داران، افرادی که کارت بازرگانی دارند، صاحبان کلینیک تخصصی و یا بیمارستان و صاحبان واحدهای تولیدی.

اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی گروه دوم:

افرادی که میزان فروش کالا و یا خدماتی که در هر شغلی دارند بیش از یک میلیارد تومان و تا سقف 3 میلیارد تومان است.

اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی گروه سوم:

اگر در گروه اول و یا دوم نیستید و در شغل‌های کوچک کسب درآمد دارید در این دسته قرار می‌گیرید و از تعهدات مالیاتی کمتری هم نسبت به گروه‌های قبلی برخوردار خواهید بود.

 

آخرین زمان ارسال اظهارنامه مالیاتی؟

معمولا زمان ارسال اظهار نامه مالیاتی برای افراد حقیقی 31 خرداد هر سال است، این افراد باید تا قبل از 31 خرداد حساب سود و زیان و هزینه سال گذشته خود را در قالب اظهارنامه مالیاتی به سازمان امور مالیاتی کشور تقدیم کنند تا مورد بررسی قرار بگیرد.

18

اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی

طبق ماده 110 قوانین مالیاتی کشور، اشخاص حقوقی موظف هستند تا اظهارنامه مالیاتی خود را بر طبق سود و زیان سالیانه خود به سازمان امور مالیاتی ارسال کنند.

زمان ارسال مدارک، 4 ماه پس از پایان سال مالی است.

این نکته مهم است که اشخاص حقوقی باید علاوه بر اظهارنامه مالیاتی، ترازنامه، حساب سود و زیان و البته مدارک خود را نیز به سازمان امور مالیانی کشور ارائه دهند:

فهرست هویت سهامداران

تعداد سهام

میزان سهم شرکا و سهامداران

 

جرایم مالیاتی را  جدی بگیرید

در قوانین مالیاتی، به ازای عدم انجام وظایف مالیاتی و در کلام  کلی، عدم پرداخت مالیات ،شما  با  تنبیه در قالب جریمه روبرو خواهید شد.

در صورت اجتناب از پرداخت مالیات شما  باید جریمه های مختلفی را پرداخت کنید ، این امر خود مهمترین عامل برای  پرداخت  مالیات  برای افراد در یک جامعه  است.

هر گونه سوالی در خصوص مسائل مالیاتی در گروه امیدان تکس منتظر شما هستیم. جهت دریافت هرگونه مشاوره رایگان مالیاتی کلیک کنید.

 

منبع: امیدان تکس

 

ارسال نظر: