کدخبر: 13086

سوغاتی های جذاب شهر تبریز

 

تبریز یکی از شهرهای اصیل ایران است که زندگی پر از شور و حرارتی در آن جریان دارد. مردم تبریز مردمی خونگرم هستند که سالانه میزبان مسافران زیادی از سراسر کشور هستند. لازمه برگشت از هر سفری توسط هواپیما خرید سوغاتی است.

مراکز خرید در تبریز

لازمه خرید سوغاتی، مراجعه به مراکز خرید و بازارهای هر شهری است. بازار تبریز یکی از معروف ترین  بازارهای سرپوشیده جهان و جزو زنده‌ترین بازارهای تاریخی ایران محسوب می شود که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. این بازار که شامل مجموعه‌ای از ساختارهای مختلف اجتماعی است، در میان بازارهای ایران منحصربه‌فرد است.

این بازار حدود ۳ سدهٔ پیش و پس از وقوع زمین‌لرزهٔ تاریخی تبریز در سال ۱۱۹۳ قمری توسط نجفقلی خان دنبلی حاکم وقت تبریز بازسازی شده‌است. مجموعه تاریخی بازار تبریز وسعتی حدود یک کیلومتر مربع دارد. این بازار به بخش‌های متعددی از قبیل تیمچه، دالان، سرا و... تقسیم‌بندی شده است. در مجموع در این بازار بیش از ۵۰۰۰ مغازه در قالب 40 صنف مختلف مشغول فعالیت هستند. راسته‌های معروف این مجموعه عبارتند از: بازار امیر، بازار کلاه‌دوزان، بازار شیشه‌گرخانه، بازار حرم‌خانه، بازار کفاشان، بازار حلاجان، بازار صادقیه، بازار یمنی دوز و راسته بازار. 

به طوری که تجارت در میان ترکیه و ایران از طریق تبریز رواج دارد و سالانه تجار زیادی از طریق بلیط هواپیما تبریز به استانبول اقدام به دیدن از این بازار و تجارت می کنند.

111

 

باقلوا جذاب ترین سوغاتی تبریز

باقلوا یکی از بهترین شیرینی های ترکیه است و در ایران، شهر تبریز بهترین باقلوا هارا دارد. یکی از بهترین شیرینی ها که سوغات تبریز است و همه ایرانیان عاشق این شیرینی جذاب هستند. باقلوا تبریز دقیقاً همان باقلوای استانبول است اما با طعم مزه و عطر مورد پسند ایرانی. این شیرینی سنتی و لذیذ از خمیر ورقه‌ای، کره، مغز گردو، هل، پسته و شیره‌ای مخصوص که ترکیبی از آب، شکر، آب‌لیمو و گلاب است، تشکیل می‌شود و در طعم‌های مختلف پسته‌ای، نارگیلی و بادامی و اشکال مربع و لوزی و لوله‌ای در بازار موجود می‌باشد. این سوغات تبریز در بسیاری از شهرها، از جمله تهران نیز فروخته می‌شود که طرفداران بسیاری دارد.

222

نوقا

نوقا یا به زبان محلی لوکا تبریز شباهت زیادی به گز دارد اما گز نیست. اگر طرفدار پر و پا قرص گز محسوب می‌شوید، نوقا یا بهتر است بگویی لوکاست یکی از سوغاتی‌های خوشمزه تبریز به شمار می‌آید که همرا با عطر دلنشین خود، اشتهای شما را بر می‌انگیزد. این شیرینی در سفره عید و جشن‌های تبریز از جایگاه خاصی برخوردار است و مردم این شهر برای شیرینی نوقا ارزش خاصی قائل‌اند. نوقا بخشی از فرهنگ تبریز به شمار می‌رود.

قرابیه تبریز

این شیرینی جایگاه ویژه‌ای در خانواده‌های تبریزی دارد و معمولا برای مهمانانی سرو می‌سود که از جایگاه ویژه‌ای برخورداراند! یکی از معروف‌ترین و گران‌قیمت‌ترین سوغات تبریز، قرابیه است که شبیه کولوچه می‌باشد. این شیرینی کلوچه مانند از آرد، شکر، وانیل، تخم مرغ و … درست می شود روی آن پر از مغز پسته و بادام است. قرابیه تبریز گران ترین سوغات تبریز است. این شیرینی سنتی در میان شیرینی های دیگر تبریز از گران ترین ها است، البته فقط گران نیست، بلکه بسیار مقوی و لذیذ هم می باشد. قرابیه تبریز گران ترین سوغات تبریز است. این شیرینی سنتی در میان شیرینی های دیگر تبریز از گران ترین ها است، البته فقط گران نیست، بلکه بسیار مقوی و لذیذ هم می باشد.

 

پنیر لیقوان تبریز

این پنیر خوشمزه به عنوان مشهورترین سوغاتی تبریز شناخته می‌شود و در تمامی فروشگاه‌های شهر می‌توانید این محصول را خریداری کنید. محصول لبنی خوشمزه ای که از شیر گوسفند تهیه می شود و از مشهورترین و عالی ترین سوغات تبریز به شمار می رود. در شهر و در تمام فروشگاه ها به راحتی می توانید این پنیر را پیدا کنید و طعم لذیذ آن را بچشید.

حتی بعد از بلیط هواپیما تبریز تهران برگشت از مسافرت شما می توانید در تهران لیقوان تبریز را پیدا کنید. در تمامی شهرهای ایران لیقوان تبریز معروف است و پیدا می شود.

شیرینی لطیفه تبریز

بر هیچکس پوشیده نیست که بهترین شیرینی ها را در ایران، شهر تبریز دارد. شیرینی لطیفه این شیرینی خامه‌ای پرطرفدار، یکی از خوش‌طعم‌ترین‌های سوغات تبریز است که عطر و طعم آن در تبریز با همه‌جای ایران متفاوت است.

نان روغنی تبریز

شهر تبریز به جز شیرینی فروشی های عالی ، پر از نانوایی است.این نانوایی ها، نان های محلی خوشمزه و پرطرفداری می پزند. یکی از همین نان‌هایی که اتفاقا به عنوان سوغاتی اصلی تبریز نیز شناخته می‌شود، ایشلی کوکه است که ترکیبی‌ست از آرد، آب، زنجبیل، تخم مرغ و ماست.

تبریز های زیادی در سراسر ایران، نانوا و شیرینی پز هستند و در اینکار فوق العاده ماهرند.

333

آجیل و خشکبار تبریز

تا الان از شیرینی‌های بی نظیر تبریز صحبت کردیم، اما پایه ثابت همه‌ی آن‌ها مغزهای آجیل و خشکبار است.  آجیل و خشکبار تبریز نه تنها در تمام ایران، بلکه در دنیا نیز معروف است و به کشورهای مختلف صادر می‌شود و طرفداران بسیاری دارد.

قالی و فرش تبریز

آیا کسی است اسم قالی تبریز به گوشش نخورده باشد؟ زیباترین نقش و نگار قالی برای تبریز است و شهرت جهانی دارد.بازار فرش تبریز یکی از قدیمی ترین بازار های فرش در جهان است. استان آذربایجان شرقی و به خصوص شهر تبریز یکی از مراکز مهم تولید فرش دستباف اصیل ایرانی است تا جایی که شورای جهانی صنایع دستی، این شهر را به عنوان شهر جهانی بافت فرش انتخاب کرد.

در این شهر علاوه بر قالی و قالیچه، تابلو فرش با نخ ابریشم هم بافته می‌شود و جزو گران‌بهاترین سوغات تبریز به‌حساب می‌آید.

اگر بخواهیم نقطه عطف فرش‌های تبریز را انتخاب کنیم، بهتر است به دوران صفویه برگردیم. در این دوران ساختار اولیه‌ی قالیبافی شکل دیگری به خود گرفت و نقش و نگارهای تجملاتی مانند هرتی، لچک ترنج، گلستانی، شکارگاه و …، وارد نقوش بافت قالی تبریزی شد.

قالی تبریز یکی از گران ترین ها در جهان محسوب می شود.

 

سخن آخر

بیشینهٔ مردم تبریز مسلمان و پیرو مذهب شیعهٔ دوازده‌امامی هستند. هر ساله مسافران زیادی از طریق بلیط هواپیما تبریز به مشهد اقدام به سفر می کنند و باعث می شوند تا فرهنگ های مختلف و سوغاتی های مردمان تبریز در کشور دست به دست شود.

در تمامی سطح شهر تبریز شیرینی فروشی ها و بازار های مختلفی است که می تواند به شما در خرید سوغاتی تبریز کمک کند.

سایت Tbilit.com  همواره در کنار مسافران است و امید دارد تا بتواند بهترین قیمت بلیط هواپیما را برای مسافرت لذت بخش شما فراهم کند.

ارسال نظر: