کدخبر: 13642

تفاوت نمای سیمانی و نمای سنگی در چیست؟

 

نما جز یکی از قسمت‌های مهم هر ساختمانی است که تاثیر بسیاری بر زیبایی ساختمان می‌گذارد. معماران، طراحی داخلی را طراحی خصوصی و طراحی نمای ساختمان را به عنوان نمونه‌ای از طراحی عمومی می‌دانند، زیرا در معرض دید همه افراد جامعه قرار می‌گیرد. به دلیل اهمیت این موضوع، معماران و طراحان از روش‌های مختلفی به عنوان نمای ساختمان استفاده می‌کنند. نمای سیمانی یکی از نماهایی است که امروزه بسیار رواج یافته است و در هر خیابان و کوچه‌ای می‌توانید نمونه‌ای از آن را مشاهده کنید. این نوع نما خود با توجه به طرح و شکل‌هایی که در ساخت آن استفاده می‌شود، دارای دو نوع است:

این دو دسته دارای تفاوت‌های ظاهری اندکی هستند. در این مقاله موضوع بحث، روی تفاوت نماهای سنگ کاری شده و نماهای سیمانی است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

نمای سیمانی چیست؟

 این نوع نما همان طور که در نام آن نیز آمده است، از سیمان ساخته شده است. سیمان ماده‌ای مقاوم و مستحکم است که می‌تواند در مدت زمان بسیار کوتاهی بعد از اجرا خشک شده و بسیار محکم شود. این نمای سیمانی از استقامت بالایی برخوردار است. نماهای سیمانی معمولا به دلیل سرعت اجرای بالا و قیمت مقرون به صرفه‌ای که دارند، مورد توجه افراد بسیاری قرار گرفته‌اند که علاقه‌مند هستند برای اجرای نمای ساختمان‌های اداری، مسکونی و ویلایی خود از این نوع نماکاری استفاده کنند.

تفاوت نمای سیمانی و نمای سنگی در چیست؟

2

همانطور که گفتیم نوع سیمانی دارای دو دسته نمای کلاسیک سیمانی و نمای مدرن سیمانی است. حال این دو دسته را با نمای سنگی مقایسه می‌کنیم.

1-دوام و کیفیت محصول نهایی

نمای سنگی، ماده اولیه‌اش سنگ است. سنگ ماده‌ای است که از دل طبیعت زاده شده است و دارای کیفیت و استحکام بالایی است. سنگ می‌تواند با شرایط جوی مختلف به خوبی هماهنگ شده و آسیبی به آن وارد نشود. در حالیکه، نمای سیمانی در کارخانه‌ها و با علم و دانش نیروهای انسانی ساخته شده‌اند. بالطبع کیفیت و دوام نماهای سنگی از نماهای سیمانی بیشتر است؛ اما به دلیل وجود برخی از مشکلات مانند موارد زیر، افراد بسیاری ترجیح می‌هند از نوع سیمانی استفاده کنند.

  • سیمان سبک‌تر از سنگ است و فشار کمتری بر روی ساختمان ایجاد می‌کند.
  • سیمان قیمت پایین‌تری دارد و می‌تواند گزینه اقتصادی‌تری باشد.
  • خطر احتمال افتادن در سیمان وجود ندارد (سنگ‌ها به دلیل وزن بالایی که دارند، احتمال کنده شدن و افتادن داند).

2-عایق بودن

در بیشتر موارد، نمای ساختمانی را به دلیل عایق کردن ساختمان در برابر نفوذ حرارت و رطوبت استفاده می‌کنند. در این مورد سنگ‌ها به دلیل ضخامت بالا و خواص داخلیشان، عایق بهتری هستند. در میان سنگ‌ها تراورتن که دارای حفره‌های زیادی است، به عنوان بهترین گزینه برای جلوگیری از نفوذ دما و رطوبت استفاده می‌شود. نماهای سیمانی نیز می‌توانند در مقابل نفوذ حرارت و رطوبت مقاومت کنند، البته این امر به تنهایی انجام نمی‌گیرد. برای عایق کردن نماهای سیمانی معمولا از رنگ‌های نانو استفاده می‌کنند که می‌تواند به خوبی خاصیت عایقی را به این نوع نماها بیافزاید. نماهای سیمانی و رنگ نانو در مقابل هزینه نمای سنگی‌،گزینه‌های بسیار مناسب و اقتصادی هستند که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

3-مدت زمان اجرا

اجرای نمای سیمانی در برابر اجرای نمای سنگی دارای مراحل کمتری است، از این رو مدت زمان اجرای آن می‌تواند کمتر باشد. در اجرای نوع سیمانی، در ابتدا کل ساختمان را تور کشی و با استفاده از جوشکاری آن‌ها را به یکدیگر متصل می‌کنند، سپس با ملات، شن و سنگریزه روی توری‌ها را می‌پوشانند و سطح مسطحی ایجاد می‌کنند که می‌تواند برای اجرای سیمان مناسب باشد. در نهایت سیمان کاری انجام می‌گیرد. سیمان به دلیل یکدست بودن با سرعت بیشتری انجام می‌گیرد، در حالیکه نمای سنگی به دلیل تکه تکه بودن نیازمند زمان بیشتری برای تکمیل شدن است.

4-هزینه نصب

همان طور که ذکر کردیم، زمان اجرای نمای سیمانی کمتر از نمای سنگی است، از این رو هزینه نصب نیز کمتر می‌شود. هزینه یا به صورت روزانه پرداخت می‌شود یا به صورت پروژه‌ای که در هر دو مورد، هزینه نمای سنگی بیشتر از نوع سیمانی است. به دلیل اینکه نصب و اجرای نمای سنگی بیشتر از نصب و اجرای سیمان طول می‌کشد، تعداد روزها بیشتر و در نتیجه مقدار هزینه نیز بالا می‌رود. همینطور در هنگام تخمین پروژه و هزینه، نماهای سنگی پروژه سنگین‌تر و پیچیده‌تری تخمین زده می‌شوند، از این رو هزینه تمام شده آن‌ بیشتر از نوع سیمانی است.

5-زیبایی

3

سیمان سطح مسطح و یکدستی ایجاد می‌کند، از این رو می‌تواند جلوه‌ای زیبا داشته باشد. در حالی که نماهای سنگی به صورت یکدست اجرا نمی‌شوند و کمبود مهارت استادکار می‌تواند باعث کاهش زیبایی این نماها بشود.

سخن پایانی

در این مقاله با نمای سیمانی و انواع آن آشنا شدید، همچنین در مورد تفاوت‌ها و برتری‌های نمای سیمانی بر نمای سنگی توضیحات کاملی ارائه شد. حال اگر شما هم به دنبال نماکاری ساختمان خود هستید و نمای سیمانی را به عنوان نمای منتخب برگزیده‌اید، بهتر است با گروه مهندسی ایفا آذر نما آشنا شوید. این گروه مهندسی بیش از سی سال است که در زمینه اجرای انواع نماهای سیمانی فعالیت می‌کند و اکنون توانسته است یکی از مهم‌ترین و معتبرترین گرو‌ه‌های مهندسی در این زمینه باشد. این شرکت به کمک 50 مهندس عمران و معماری، همچنین 500 استادکار به اجرای پروژه‌های داخلی و خارجی گوناگونی می‌پردازد. برای کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی با نمونه کارهای این تیم، می‌توانید به سایت ایفا آذر نما مراجعه کنید.

 

ارسال نظر: