کدخبر: 13828

کاربرد برش لیزری در صنعت خودروسازی

 

چکیده : یکی از صنعت‌های مهم در هر کشور صنعت خودروسازی است که برای به‌دست‌آوردن و تولیدی خودرو باید قطعات بسیار ریزودرشت در کنار یکدیگر قرار گیرند و به‌صورت مونتاژ شده بتوانند موجب تولید یک خودروی قدرتمند گردند. در کشور ما نیز تولید خودرو با استفاده از قطعات مختلفی انجام می‌شود که برای تولید این قطعات نیاز به برش صفحات مختلف و به‌ دست‌آوردن قطعات ریزودرشت می‌شود که با استفاده از دستگاه برشکاری لیزری می‌توان قطعات را به‌راحتی به دست آورد.

 

استفاده از دستگاه‌ های مختلف صنعتی در صنایع خودروسازی باعث شده است که سرعت تولید خودرو افزایش یابد و دستگاه‌های جدید جایگزین دستگاه‌های قدیمی شده‌اند. یکی از دستگاه‌هایی که در صنایع مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرد و با تولید این دستگاه رشد و تحول عظیمی در صنایع مختلف به وجود آمد دستگاه برشکاری لیزری است. سرعت کار این دستگاه بسیار بالاست و می‌تواند صفحات مختلف و زیادی را به طور همزمان برش داده و در اندازه و شکل دقیقی که توسط کامپیوتر به او ابلاغ می‌شود درآورد.

دستگاه برشکاری لیزری خطراتی را به همراه دارد و در هنگام استفاده از آن حتماً باید از ایمنی کامل برخوردار بود. این دستگاه در صنایع مختلف چرم‌سازی، پارچه، تولیدات فلزی، صنعت خودروسازی و... استفاده‌های زیادی دارد که در این مقاله می‌خواهیم توضیحاتی درباره استفاده این دستگاه در صنعت خودروسازی برایتان شرح دهیم.

صنعت خودروسازی

یکی از صنعت‌های مهم در هر کشور صنعت خودروسازی است که برای به‌دست‌آوردن و تولیدی خودرو باید قطعات بسیار ریزودرشت در کنار یکدیگر قرار گیرند و به‌صورت مونتاژ شده بتوانند موجب تولید یک خودروی قدرتمند گردند. در کشور ما نیز تولید خودرو با استفاده از قطعات مختلفی انجام می‌شود که برای تولید این قطعات نیاز به برش صفحات مختلف و به‌ دست‌آوردن قطعات ریزودرشت می‌شود که با استفاده از دستگاه برشکاری لیزری می‌توان قطعات را به‌راحتی به دست آورد.

 یکی از مزیت‌هایی که دستگاه برشکاری لیزری برای صنعت خودروسازی فراهم کرده است تولید قطعاتی است که توسط این دستگاه از صفحات مختلف برش داده می‌شود و بسیار هموار می‌باشند و دیگر نیازی به صاف و صیقلی کردن محل برش ندارند و این قطعات بسیار صاف می‌باشند. دستگاه برشکاری لیزری توانسته است جایگزین دستگاه‌های برشکاری قدیمی شود و به دلیل برش‌هایی که در اندازه دقیق صورت می‌گیرد درصد خطا و اشتباه توسط این دستگاه‌ها بسیار پایین آمده است. دقت برشکاری لیزری بسیار بالا می‌باشد تاحدی‌که توانسته قطعات میلیمتری و بسیار ظریفی را توسط این دستگاه تولید کرد.

وقتی از برش لیزر در صنعت خودروسازی استفاده شود باعث می‌شود که در مصرف بسیاری از مواد صرفه‌جویی شود و اتلاف مواد اولیه در کمترین حالت ممکن اتفاق بیفتد که دستگاه‌های قدیمی این‌گونه نیستند و بسیاری از مواد اتلاف می‌شد.

 یکی از راه‌های صرفه‌ جویی برای نگهداری مواد اولیه استفاده از برش لیزری به خصوص برش لیزری گالوانیزه در صنعت خودرو سازی است زیرا امروزه قیمت مواد اولیه بسیار گران است و باید روشی را به کار گرفت تا بتوان بیشترین استفاده را از کمترین مواد اولیه کرد. در استفاده از صفحات مختلف فقط در هنگام برش باید دقت بالایی صورت گیرد تا بتوان با استفاده درست و بجا از صفحات مقدار زیادی از آن‌ها را هدر ندهید.

5

موارد مختلف استفاده از لیزر در صنعت خودرو

استفاده از برش‌کاری لیزری در قسمت‌های مختلف تولید خودرو به کار می‌رود مانند برخی از صفحات فلزی و برش و تغییر شکل کلید و آینه‌ها و همچنین برای برش قطعات پلاستیکی مانند داشبورد و بدنه و دستگیره درها نیز می‌توان از برش لیزری استفاده کرد. به‌طورکلی می‌توان گفت که تمامی قطعاتی که در خودروسازی نیاز به برش دارند با استفاده از لیزر قابل بریدن می‌باشند مانند کیسه‌های هوا که پارچه‌های آنها توسط لیزر بریده شده و با کمترین دورریز پارچه می‌توان این کیسه‌ها را دوخت و در محل‌های مناسب خودرو قرارداد.

برش لیزری در صنعت خودروسازی می‌تواند هم به‌صورت نقطه‌ای و بافاصله از هم و هم به‌صورت برش لیزری متوالی باشد که اشعه لیزر به طور یکنواخت روی صفحات مختلف باعث بریده شدن آنها می‌شود و این کار به‌صورتی انجام می‌گیرد که صفحات ذوب شده و قطعه موردنظر به دست می‌آید.

این دستگاه دستور خود را از کامپیوتر می‌گیرد و پس از طراحی توسط نرم‌افزارهای مختلف می‌توانید طرح موردنظر را توسط کامپیوتر به دستگاه برش ابلاغ کنید تا دقیقاً مطابق با آن طرح عمل کرده و برشکاری را انجام دهد.

برش لیزر برنج  برای تولید قطعات داخلی خودرو بسیار مهم است که توسط این دستگاه به‌خوبی انجام می‌شود.

برش لیزر در ساخت بدنه خودرو

علاوه بر مواردی که در بالا ذکر شد یکی از مهم‌ترین موارد استفاده از برش لیزر برای تولید بدنه اصلی خودرو است. در زمان قدیم  ورقه‌ها برای تولید بدنه خودرو را از طریق قالب‌های بسیار بزرگی می‌ساختند و به یکدیگر متصل می‌کردند اما امروزه با استفاده از دستگاه لیزری که در چندین زاویه می‌تواند برش‌کاری را انجام دهند بدنه خودرو برش داده می‌شود و فرم‌دهی و پس آن انجام می‌شود تا به‌صورت سه‌بعدی آماده و قابل استفاده باشد. این کار باعث می‌شود که بدنه خودرو در زمان بسیار کوتاه و با سرعت بالایی تولید شود و زمان زیادی برای تولید قالب و ساخت بدنه نیاز نباشد. علاوه بر تولید بدنه اصلی خودرو، می‌توان از لیزر برای ساخت گلگیر و شاسی هم استفاده کرد که با فرم دهی مناسب، قطعات آنها را تولید می‌کند.

در صنعت خودروسازی حتماً نیاز است از دستگاه‌های برش‌کاری با قدرت‌های مختلف استفاده شود تا هرکدام برای تولید قطعات گوناگون که در قسمت‌های مختلف خودرو به کار می‌رود مورداستفاده قرار گیرد برای مثال برخی از صفحات بسیار نازک نیاز به استفاده از لیزر باقدرت بسیار پایینی دارند تا ظریف‌کاری و جزئیاتی که قرار است روی آن‌ها ایجاد شود توسط این دستگاه‌ها قابل انجام باشد.

علاوه بر اینکه برش لیزر در صنعت خودروسازی استفاده می‌شود در بسیاری از صنایع دیگر هم از لیزر استفاده می‌کنند تا هم سرعت تولید افزایش یابد و هم قطعات بادقت بالاتری تولید شوند. این کار باعث می‌شود هم در وقت صرفه‌جویی شود و هم هزینه‌ها بسیار کاهش یابند.

 از برش لیزری ورق نیز در ساخت بدنه خودرو بسیار استفاده میشود.

6

سخن پایانی

امیدواریم با مطالبی که در بالا ذکر کردیم بتوانید اطلاعات کامل را از به‌کارگیری روش برش لیزری در صنعت خودروسازی به دست آورده باشید و اگر پاسخ سوالات خود را دریافت نکرده‌اید می‌توانید با شماره‌های شرکت تماس بگیرید. شماره‌ها در همین سایت برای شما قرارداده شده‌اند و همکاران ما پاسخ تمامی سوالات شما را به‌صورت جامع و کامل در اختیارتان قرار می‌دهند. برای خدمات بیشتر می‌توانید از طریق شرکت ما اقدام به انجام انواع کارهای برشکاری لیزری بکنید.

منبع: https://persialaser.com/

 

 

ارسال نظر: