کدخبر: 13968

نحوه مشخص کردن قیمت ورق کرکره

 

ورق کرکره یکی از پرکاربردترین ورق‌ها بشمار می‌رود که دغدغه بسیاری از مهندسین و فعالان حوزه صنایع دیگر، آگاهی از قیمت ورق کرکره است؛ اما قبل از پاسخ به عوامل موثر بر قیمت این محصول و اینکه چگونه می‌توان با تغییر قیمت در محصولات فولادی از تغییر قیمت ورق کرکره آگاه شد، باید با مشخصاتی چون آشنایی با ورق کرکره، روش تولید و وزن ورق کرکره آشنا باشید.

در نتیجه ما شما را به خواندن ادامه مطلب آراد آهن درباره ورق‌های کرکره‌ای دعوت می‌کنیم.

مشخصات :

این مقطع در واقع یک نوع ورق نازک فرم داده شده است که می‌تواند جنس‌های مختلفی چون پلاستیک، آلومینیوم و فولاد داشته ‌باشد؛ همچنین این ورق‌ها از فرمینگ ورق‌های فلزی خاص به خصوص ورق‌های گالوانیزه رنگی به وجود می‌آیند که در همینجا می‌توان گفت قیمت ورق گالوانیزه یکی از تاثیرگذارترین مباحث در بخش قیمت ورق کرکره است.

این محصولات دارای ابعاد بسیاری هستند که با توجه به نیاز مشتری تولید می‌شوند اما از رایج‌ترین عرض‌های ورق‌ کرکره در بازار می‌توان به عرض 100 و 125 اشاره کرد؛ همچنین به دلیل استفاده این محصولات در محیط های دارای رطوبت و اکسیژن، برای جلوگیری از خوردگی، پوشش گالوانیزه را برای به حداکثر رساندن مقاومت آن‌ها استفاده می‌کنند.

روش تولید ورق‌های کرکره‌ای:

قبل از اینکه به عوامل موثر بر قیمت ورق کرکره بپردازیم و بدانیم که وزن ورق کرکره چگونه محاسبه می‌شود، بیایید نگاهی به فرآیند تولید این مقطع داشته باشیم.

برای تولید این مقطع از دستگاه رول فرمینگ استفاده می‌شود که در انتهای خط تولید ورق گالوانیزه و رنگی قرار دارد؛ از طرفی این دستگاه دارای 2 حالت گرم و سرد است که از حالت سرد برای تولید ورق‌هایی با ضخامت کم و از حالت گرم برای تولید ورق‌هایی با ضخامت بالا استفاده می‌شود.

در ابتدا رول ورق گالوانیزه در دستگاه رول‌بازکن بسته شده و ابتدای ورق را در رول فرمینگ قرار می‌دهند تا براساس شکل غلتک‌ها، ورق گالوانیزه طرح‌های مختلفی به خود بگیرد؛ در انتهای کار دستگاه، ورق را به وسیله گیوتین به طول مورد نظر مشتری میبرد.

در همینجا می‌توان نتیجه گرفت که قیمت ورق گالوانیزه چه تاثیری بر قیمت ورق کرکره دارد.

عوامل موثر بر قیمت ورق کرکره:

همانطور که در متن هم اشاره کردیم قیمت ورق کرکره وابسته به قیمت ورق گالوانیزه و گالوانیزه رنگی است و می‌توان گفت اصلی‌ترین عامل تعیین‌کننده قیمت ورق‌های کرکره، قیمت ورق گالوانیزه و گالوانیزه رنگی می‌باشد.

پس چه مواردی در تعیین قیمت ورق گالوانیزه و در نتیجه آن بر قیمت ورق کرکره تاثیرگذار است؟

·        کیفیت

·        ضخامت

·        کارخانه تولیدی

·        نوع مواد بکار رفته در ورق‌ها

·        رنگ‌های مختلف ورق

پس این را بدانید قیمت ورق گالوانیزه کمتر از ورق گالوانیزه رنگی است، در نتیجه نوع استفاده از این دو ورق می‌تواند قیمت ورق کرکره را بیشتر و یا کمتر کند.

در همینجا مهم‌ترین کارخانه‌های تولیدکننده ورق کرکره را می‌توان فولاد مبارکه اصفهان، هفت الماس قزوین، فجر کاشان، روی اندود ساوه و کشورهای صادرکننده‌ای چون ژاپن، چین و کره را نام برد.

2

وزن ورق کرکره:

بعد از بررسی قیمت ورق کرکره لازم است تا کمی درباره وزن ورق کرکره و نکات مربوط به آن صحبت کنیم.

می‌دانید که وزن ورق هم یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده قیمت نهایی ورق کرکره به حساب می‌آید، به همین دلیل برای وزن ورق کرکره در ابتدا باید ضخامت این مقطع را با نیاز خود انتخاب کنید؛ این هم در نظر داشته باشید که قیمت براساس وزن هر مترمربع ورق کرکره به دست می‌آید که پس از تعیین 1 متر مربع از وزن ورق کرکره، آن را در وزن کل باید ضرب کنیم تا قیمت نهایی تعیین شود.

اما برای محاسبه 1 متر از وزن ورق کرکره از چه روشی بهره ببریم؟

یکی از روش‌های رایج، محاسبه وزن ورق کرکره با فرمول زیر است:

1000 / 7.85 * عرض * طول = وزن ورق کرکره

نکته  دیگری که درخصوص وزن ورق کرکره وجود دارد، محاسبه وزن ورق‌های کرکره‌ای سقف است که فرمولی متفاوت داشته و به شرح زیر است:

 طول * عرض * ضخامت * چگالی ورق = وزن ورق کرکره

در این فرمول ضخامت، عرض و طول برحسب متر درنظر گرفته می‌شوند و چگالی انواع ورق‌ها متفاوت است، اما چون در تولید این ورق‌ها از ورق گالوانیزه استفاده می‌شود، می‌توان عدد آن را 7.86 یا در برخی موارد 8 در نظر گرفت.

کاربرد ورق‌های کرکره‌ای:

حال بعد از دانستن مهم‌ترین نکات درباره ورق‌های کرکره‌ای بهتر است کمی درباره کاربرد آن‌ها نیز صحبت کنیم؛ به طورکلی کاربرد ورق‌های کرکره‌ای را می‌توان اینگونه دانست:

·        استفاده در حصارکشی و بحث زیباسازی محیط

از این ورق برای حصارکشی و زیبا کردن محیط هایی چون کارگاه‌ها و مغازه‌ها استفاده می‌شود؛ همچنین به دلیل مقرون به صرفه بودن، از این ورق‌ها در ساخت انواع سقف‌‌های کاذب و آلاچیق نیز استفاده می‌گردد.

·        به کاربردن در سقف شیروانی خانه‌ها

یکی از مهم‌ترین کاربرد ورق‌های کرکره‌ای در استفاده از سقف‌های شیروانی برای هدایت آب باران و برف جهت جلوگیری از تخریب خانه‌ها در مناطق شمالی کشور است که باید کیفیت این نوع ورق‌ها تا حدی بالا باشد که تحمل مقاومت در برابر زنگ‌زدگی، رطوبت، زلزله و حتی آتش‌سوزی را داشته باشد.

3

عوامل تاثیرگذار بر ماندگاری:

پوشش و ضخامت ورق‌ها مهم‌ترین عامل‌ در میزان ماندگاری ورق‌های کرکره‌ای می‌باشد و این یعنی هرچه ضخامت ورق بیشتر باشد، کیفیت آن نیز بالاتر است.

برای جلوگیری از زنگ‌زدگی و خوردگی، پوشش‌هایی نظیر اپوکسی، سرامیکی و روی‌اندود در ورق‌های کرکره استفاده می‌شود تا مقاومت آن‌ها افزایش یابد؛ اما پوشش سرامیکی در دراز مدت دارای خاصیت منعکس‌کننده حرارت خود در اثر آلودگی و کثیف شدن سطح ورق کرکره‌ای، از دست می‌دهد که در نتیجه، کاهش انعکاس حرارت در ورق‌ها را به همراه داشته و این عامل سبب کاهش مصرف انرژی می‌شود.

یکی دیگر از پوشش‌ها مربوط به پوشش‌های نانوتکنولوژی چون تیتانیوم دی‌اکسید است که با دارا بودن خاصیت انعکاس حرارت، در کمتر شدن استفاده از انرژی کاربرد دارد و باعث می‌شود در فصل گرما با خنک نگه داشتن ساختمان، استفاده از وسایل تهویه هوا کاهش یابد.

از دیگر قابلیت این پوشش که آن را خاص کرده، تمیز شدن خود به خودی این پوشش است که برای تمیز شدن آن‌ نیازی به نیروی انسانی نبوده و این قابلیت باعث حفظ خاصیت انعکاس حرارت می‌شود.

به طورکلی ورق‌های کرکره‌ای از مقاومت بالایی برخوردار هستند که اگر پوششی مناسب برای آن‌ها استفاده شود، دوام و ماندگاری آن‌ها افزایش می‌یابد؛ به همین خاطر در مناطق ساحلی بیشتر از پوشش‌های نانوتکنولوژی استفاده می‌کنند.

جمع‌بندی:

در انتهای مطلب و جمع‌بندی موضوع می‌خواهیم کمی در مورد مهم‌ترین عوامل موثر در قیمت ورق گالوانیزه صحبت کنیم، چراکه قیمت ورق گالوانیزه در بازار پر اهمیت است؛ قبل از آن بدانید که ورق‌های کرکره‌ای از نظر شکل ظاهری به طرح‌هایی چون سینوسی، ذوزنقه و شادولاین تقسیم می‌شوند.

اما برویم به سراغ عوامل موثر بر قیمت ورق گالوانیزه که مهم‌ترین آن عبارت است از:

·        ابعاد و ضخامت ورق

·        عرضه و تقاضا

·        نوسانات ارز

·        کیفیت کارخانه‌ها

·        میزان واردات و صادرات

·        رنگی یا بدون رنگ بودن ورق گالوانیزه

·        وضعیت بورس

سخن پایانی:

به انتهای مطلب بررسی نکات مهم در خصوص ورق کرکره و همچنین مهم بودن قیمت ورق گالوانیزه در قیمت این نوع محصولات رسیدیم؛ اگر به دنبال منبعی معتبر برای تهیه ورق‌های کرکره‌ای خود هستید، پیشنهاد ما به شما استفاده از شرکت تجاری و بازرگانی آراد آهن است که به پاس تجربه‌های بسیار در این حوزه و شناخت کامل نیاز صنایع، توانسته تاثیر بسزایی در تهیه محصولات باکیفیت کارخانه‌های معتبر داشته باشد.

 

ارسال نظر: