کدخبر: 13995

ساتوشی ناکاموتو خالق بیت کوین است؟

 

بیت کوین یکی از رمزارزهایی است که به جهت سیستم غیرمتمرکز خود دارای محبوبیت است. برای معامله با بیت کوین نیاز به شناسایی یا معرفی صرافی خارجی بدون تحریم وجود ندارد. چون این رمزارز در کشورهایی که تحت تحریم هستند، قابل ردیابی و مسدودسازی نیست.

اما خالق بیت کوین چه کسی بوده است؟ حقیقت آن است که هویت بنیانگذار یا بنیانگذاران این رمزارز ناشناخته است اما این فرد یا افراد خود را با نام ساتوشی ناکاموتو معرفی کرده­اند.

ساتوشی ناکاموتو کیست؟

گفته می­شود که ساتوشی ناکاموتو با معادل انگلیسی Satoshi Nakamoto نام فرد یا افرادی ناشناس است که بیت کوین را خلق کرده­اند. گفتنی است که آنها طراح اولین پایگاه داده بلاک چین هم بوده­اند. اولین هدف ساتوشی ناکاموتو دوبار خرج کردن پول دیجیتال  بوده است. در واقع هدف ناکاموتو، حل این مشکل دوگانگی بوده است.

تا تاریخ دسامبر سال ۲۰۱۰ ساتوشی ناکاموتو در حال توسعه بیت کوین بود اما پس از تاریخ مذکور از این پروژه خارج شد. در تاریخ ۷ دسامبر سال ۲۰۲۱  شخصی به نام کریگ استیون رایت، در دادگاه حاضر شد و با ارایه مستندات در مورد روزهای اولیه انتشار  بیت کوین، موفق شد ثابت کند که وی ساتوشی ناکاموتو است. البته این ادعا وی با شک و شبه زیادی روبه­رو شد و آن طور که باید پذیرفته نشد.

در گزارشی که بنیاد  P2P  منتشر کرد این طور آمده است که: این مرد متولد 5 آوریل سال 1975 است و در ژاپن زندگی می‌کند. اما حدسی که در مورد هویت واقعی ناکاموتو وجود دارد اینگونه می­گوید:

این نام، نامی است که تعدادی از کارشناسان رمزنگاری و علوم کامپیوتری غیر ژاپنی بر روی خود گذاشته­اند و محل زندگی­شان هم ایالات متحده و اروپا است.

7

اما بطور کلی باید بدانید که ساتوشی ناکاماتو نام بنیانگذار بیت کوین بوده که هویت او ناشناس مانده است. او موفق شد دامین بیت کوین را بالا بیاورد و ضمن ناشناس ماندن، بیانیه معروف بیت کوین را هم منتشر کرد.

شاید برای شما هم جالب باشد که در کیف پول ساتوشی، تقریباً معادل 5 درصد از کل بیت کوین استخراج­شده موجود است، اما تا به حال هیچ­کس نتوانسته تراکنش‌های کیف پول او را پردازش کند و همین امر هم باعث شده تا ناکاماتو در زمره ثروتمندترین افراد جهان باشد.

چرا گفته می شود ساتوشی ناکاماتو ژاپنی نیست؟

همانطور که گفتیم گمانه­زنی­ها مبنی بر این هستند که ناکاموتو ژاپنی نیست. این حدس از آنجا می­آید که وی در زمان بحث در مورد مسائل فنی بیت کوین، هیچ­گونه اطلاعات شخصی از خود لو نداده که اهل کجاست. اما در گزارش بنیاد P2P که در سال ۲۰۱۲ منتشر شده است، مدعی شده که مردی ۳۷ ساله است و در ژاپن زندگی می‌کند.

اما چون او در مستندنویسی نرم‌افزار و همچنین در ارسال پیام‌ها در فروم، انگلیسی را به صورت کامل و روان مورد استفاده قرار داده است باعث شده تا برخی هویت ژاپنی او را زیر سؤال ببرند.

در حقیقت استفاده ماهرانه ساتوشی از املا و اصطلاحات انگلیسی بریتانیایی در پیام‌ها و مستندنویسی نرم‌افزار، باعث شده تا این شک تقویت شود که ناکاموتو نمی­تواند ژاپنی باشد.

در مورد شک تقویت­شده بالا، استفان توماس که برنامه‌نویس سوئیسی و عضو جامعه اپن سورس است، نشانگرهای زمانی همه پست‌هایی که از سمت انجمن بیت­کوین و توسط ناکاموتا ارسال می­شده­اند، را بررسی کرده و به نتایج جالبی رسیده است.

بررسی توماس نشان می‌دهد که ناکاماتو در بین ساعت ۵ صبح تا ۱۱:۰۰ گرینویچ هیچ پستی را ثبت نکرده ‌است و چون این الگو در همه پست­های او حتی در روزهای شنبه و یکشنبه وجود داشته است، حدس بر آن است که این زمان، زمان خواب و استراحت ناکاموتو بوده است.

اگر این ساعت­ها، ساعت استراحت ناکاموتو بوده باشند، حدس بر آن است که وی در یک منطقه زمانی در بازه ای از UTC-05: 00 یا UTC-06: 00 زندگی می‌کند.

 این منطقه زمانی مذکور در بردارنده قسمت­هایی از آمریکای شمالی است که در منطقه زمانی شرقی و منطقه زمانی مرکزی قرار دارد. قسمتی از آمریکای مرکزی، کارائیب و آمریکای جنوبی نیز در این بازه جای می‌گیرد.

8

الان ساتوشی ناکاموتو کجاست؟

مطابق با گفته­ها و شنیده­ها، ناکاموتو به توسعه نرم‌افزار بیت کوین در کنار سایر توسعه‌دهندگان ادامه داد اما پس از مدتی، طی ارتباط با یکی از توسعه‌دهندگان رمزارز دیجیتال بیت کوین به نام گوین اندرسون، مدیریت پروژه را به او سپرد و در نهایت ناکاموتو در اواسط سال ۲۰۱۰ از پروژه بیت کوین ناپدید شد. از آن زمان معرفی صرافی خارجی بدون تحریم در سراسر رواج پیدا کرد و معامله بیت کوین به طور جدی شروع شد.

آخرین پیغام ساتوشی با گروه بیت­کوین درخواست از دیگر توسعه‌دهندگان در این مورد بود که تمرکز خود را بر روی حمله DoS در شبکه بگذارند و به دنبال راهکاری برای آن باشند. این نوع حمله مربوط به از کار افتادن شبکه و از دسترس خارج شدن آن برای کاربرانش می‌شود.

گفتنی است که وی در همان زمان کنترل دامنه اینترنتی به آدرس bitcoin.org را هم به جامعه بیت کوین واگذار کرد.

دارایی بیت کوین ساتوشی ناکاموتو چقدر است؟

مطابق با حدس و گمان­ها اینطور انتظار می‌رود که دارایی ناکاموتو چیزی در حدود یک میلیون بیت کوین باشد. اگر بخواهیم بر اساس ارزش دلار در سال 2013 ارزش این میزان دارایی او را برآورد کنیم باید گفت، برابر با ارزش ۱٫۱ میلیارد دلار آمریکا است.

مدعیان هویت ساتوشی ناکاموتو چه کسانی هستند؟

کریگ رایت مهندس کامپیوتر و بازرگان استرالیایی در تاریخ ۲ مه سال ۲۰۱۶ مدعی شد که او ساتوشی ناکاموتو است. مطابق مقالات منتشر شده بوسیله BBC و Economist وی موفق به امضا یک پیام توسط کلید خصوصی مربوط به اولین تراکنش Bitcoin  شده است.

جالب است که از سال ۲۰۱۸ این ادعا در فضای مجازی منتشر شد که وینسنت ون ولکر، هنرمند آمریکایی، ساتوشی ناکاموتو است. وی مدعی است که ریاضیدان و متخصص این حوزه است و ارتباط خوبی با کارشناسانی دارد که منجر به انتشار بیت­کوین شده­اند.

بنیانگذار رمز ارز ترون فردی است به نام جاستین سان که در تاریخ فوریه ۲۰۲۱ در صفحه توئیتر شخصی خود مدعی شد که: ایلان ماسک ساتوشی ناکاماتو است. البته قبلا هم این ادعا در سال ۲۰۱۷ بوسیله یکی از کارمندان سابق اسپیس ایکس عنوان شده بود، اما ایلان ماسک این ادعا را تکذیب کرده بود.

سخن آخر

ساتوشی ناکاموتو نام مستعاری است که بنیانگذار یا بنیانگذران بیت­کوین برای خود انتخاب کرده­اند. در مورد هویت این نام هیچ­گونه اطلاعات دقیقی در دسترس نیست. اما مدعیان بی­شماری در این زمینه وجود دارند که برخی با ارئه سند و برخی هم با حدس و گمان به عنوان مالک این هویت معرفی شده­اند؛ اما تا کنون به صورت قطعی این هویت برملا نشده است.

 

ارسال نظر: