کدخبر: 14135

کاربردهای متنوع مخزن استیل

 

چکیده : مخزن استیل چیست؟ و کاربردهای متنوع این مخازن کدامند؟ در ادامه مقاله به این سوالات پاسخ خواهیم داد. با ما همراه باشید...

 

مخزن استیل در اشکال، اندازه‌ها و رنگهای مختلف تولید و در کاربردهای بسیار متنوع از نگهداری و حمل مواد شیمیایی گرفته تا حمل و نگهداری بهداشتی ترین غلات و سیالات مورد استفاده قرار می گیرد. هنگامی که برای نصب یک مخزن برنامه ریزی و اقدام می‌کنید، ابتدا باید مواد شیمیایی و نیاز خاص خود را در نظر بگیرید که می‌بایست به درستی برنامه ریزی، نصب و نگهداری شوند تا از هر گونه خطری جلوگیری شود.

عواملی که هنگام نصب مخزن استیل باید در نظر داشت:

  • مقررات ایمنی، بهداشت و محیط زیست
  • کیفیت
  • الزامات و مشخصات محصول
  • ساخت و ساز مخزن

نوع ماده خام مخزن، که ماده شیمیایی باید در آن ذخیره شود و مواد مناسب برای آن گزینش شود.

این محصولات می توانند در طیف گسترده ای از مواد و ماده خام تولید شوند و محصولات نهایی، ایمن و برای چندین دهه قابل استفاده می‌باشند. بنابراین مطمئن باشید که اگر مخزن‌ها به درستی طراحی شده باشند و به رعایت استانداردها در ساخت و طراحی آن پایبند باشند، پاسخ نیازهای شما جهت نگهداری و ذخیره سازی می‌باشد.

نوع ماده خام برای ایجاد مخازن فلزی بسیار مهم می‌باشد. از جمله ماده‌هایی نظیر آهن و بتن و... انتخاب مناسبی برای آنها نیست لذا دربرگیرنده مشکلات و معایب فراوانی می‌باشند. ایجاد آلودگی بالا، خطرات مالی و جانی، خوردگی، ترک خوردگی، پوسیدگی، نصب دشوار، وزن سنگین، حمل و نقل سخت، طول عمر کم، عدم ماندگاری و دوام، کیفیت پایین، زنگ زدگی و... مثالهایی از مشکلات و معایب آنها است. به علت عمر طولانی، حمل و نقل آسان، ایمنی و ساختارهای بادوام، استفاده از مخزن ذخیره سازی از جنس استیل در هر بخشی قابل مشاهده است و روز به روز بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند.

استیل چیست؟

استیل جزء آلیاژهایی از فولاد به شمار می آید که آهن، نیکل و کروم جزء اساسی ترین ماده‌هایی است که در به وجود آوردن آن نقش مهمی دارند. آنها در گریدهای متنوعی وجود دارند که دو نوع آن در صنایع مختلف مورد توجه و اهمیت قرار گرفته است که شامل: گرید 304 و 316 می‌شود که در ادامه در مورد آنها توضیحات بیشتری داده شده است.

استیل 304:

این نوع مشهورترین نوع استیل در میان انواع گریدهاست و یکی از انواع فولاد ضد زنگ آستنیتی است. آنها حاوی 18 درصد کروم، 8 درصد نیکل می‌باشند. این نوع به علت ویژگی ها و خواص منحصر به فرد که در ادامه اشاره خواهد شد در صنایع بسیاری مانند صنایع غذایی به کار برده می‌شود و همچنن به علت قابلیت پولیش کاری مطلوب و تمیز کاری آسان در اسخت قاشق و چنگال و... به کار برده می‌شود.

به طور کلی استیل به دو دسته بگیر و نگیر تقسیم می‌شود که نوع (بگیر)، قابلیت جذب توسط آهن ربا دارد اما در نوع دیگر آن (نگیر) قابلیت جذب توسط آهن ربا را ندارد. با توجه به این تعریف استیل 304 جز نوع نگیر محسوب می‌شود چرا که هیچگونه خاصیت مغناطیسی ندارد به همین دلیل در اصطلاح بازاری و در میان فروشندگان به آن فولاد نگیر 304 نیز می‌گویند.

ویژگیهای فولاد ضد زنگ 304:

  • خاصیت شکل پذیری مطلوب
  • استقامت مطلوب در برابر انواع شرایط آب و هوایی
  • مقاومت عالی در برابر رطوبت
  • بازیافت پذیری
  • قابلیت جوشکاری با اکثر روشهای متدوال

کاربرد استیل 304 در صنایع مختلف عبارتند از:

  • فیلتراسیون آب و معادن
  • صنایع غذایی
  • مخازن شیمیایی و مبدلهای حرارتی
  • صنایع نفت و گاز
  • لوله و اتصالات و...

استیل 316 چیست؟

این نوع گرید از انواع فولاد ضد زنگ می‌باشد و بعد از نوع قبلی بیشترین کاربرد را در میان صنایع مخصوصا ساخت لوازم آشپزخانه صنعتی دارد. این دو نوع ذکر شده از نظر خواص مکانیکی، فیزیکی، مواد تشکیل دهنده مشابه یکدیگر می‌باشند و علت تفاوت میان آن دو عنصری به نام مولیبدن می‌باشد. نوع 316 مقاومت بالاتری در مقایسه با سایر فولادهای کروم نیکل دارد. در مواجه با بسیاری از انواع خورنده‌های شیمیایی مانند: آب دریا، محلول‌های آب نمک و مانند آن، مقاومت بالایی دارد. از آن جایی که آلیاژ 316 حاوی مولیبدن است در برابر عوامل شیمیایی مقاومت بیشتری دارد. از آن در مبدل‌های حرارتی، اتصال دهنده‌ها، ساخت نرده‌ها، اتصالات قایق، مخزن‌های شیمیایی و... استفاده می‌شود.

خصوصیات آلیاژ 316

  • چقرمگی عالی به دلیل ساختار آستنیتی
  • مقاومت بالا در برابر خوردگی
  • قابلیت جوشکاری مطلوب
  • استحکام فوق العاده بالا
  • بادوام در برابر گرما
  • ضد زنگ بودن
  • شکل پذیری عالی

مخزن استیل چیست؟

6

مخزن استیل از قدرت و کیفیت بالاتری نسبت به سایر موادی همچون بتن و آهن و.. برخوردار است که برای حفظ و ماندگاری مواد اولیه تولیدی ها و ذخیره سازی مایعات شیمیایی ایده آل هستند و گزینه ای محبوب در سراسر جهان است. مواد اولیه به کار رفته در آن باعث ایجاد آلودگی محیط زیست نمی‌شود و به دلیل استحکام بالا، مخازن قوی و ماندگاری را به وجود می آورند. آنها برای بسیاری از مصارف انتخابی عالی هستند و برای نگهداری ایمن مایعات، چه بسیار خورنده و چه غیر خورنده، به شیوه ای صحیح و بهداشتی طراحی شده اند.

مخزن استیل نسبت به گزینه‌های دیگر ترجیح داده می‌شود. علت ارجحیت آنها مقاومت قوی در برابر خوردگی است و تحت تاثیر خوردگی برآمده از هوا و آب یا عوامل خارجی قرار نمی گیرد. بنابراین اگر طول عمر، دوام و مقاومت در برابر هر گونه عوامل آسیب زا جزء معیارهای کلیدی و مهم شما برای انتخاب مخزنها است، بی شک مخزن استیل بهترین گزینه نسبت به مخزن‌های سنتی و قدیمی است که در آنها با توجه به خاصیتهای فیزیکی هر گونه سیالات مانند اسیدها و.. را می توان نگهداری و پردازش کرد.

ویژگی‌های مخزن استیل

همانطور که گفته شد مخازن استیل دارای مزایا و فواید بی شماری هستند که توانایی منحصر به فردی در برابر خوردگی از خود نشان می دهند. با عمر طولانی و سازگاری با محیط زیست سبب استفاده رایج مخزن استیل در دنیا شده است. همچنین برخلاف مخازن آهنی و... طعم آب را تغییر نمی‌دهند چرا که نه تنها نور خورشید اجازه عبور نخواهد داشت بلکه هر گونه فعالیت، رشد و افزایش یافتن میکروارگانیسم ها، باکتری ها، جلبک ها و... در آن به دور از اتفاق است.

سایر مزیت‌های مخزن استیل شامل: استحکام، پایداری، دوام بالا و نگهداری کم، نصب آسان است. مخازن استیل با بهره مندی از مواد اولیه درجه یک و مقاوم به عنوان سالمترین نوع مخازن در نظر گرفته شده اند چرا که به کار گیری از آنها در کاهش آسیب رساندن به محیط زیست موثر است، آب شرب ذخیره شده در آن سالم و بهداشتی باقی می ماند، با توجه به دیواره‌های مقاوم در صورت تماس با اسید ها یا مواد خورنده، صدمه‌هایی مانند شکاف و ترک ناشی از خوردگی ایجاد نمی‌شود و امکان پخش شدن آنها به بیرون صفر است. با این حال در برابر زنگ زدگی و خوردگی مقاوم هستند و زمانی که در معرض دمای شدید گرم یا سرد قرار می گیرند، با تحمل بالا شرایط از ساختار خود در برابر آسیبهای خشن و صدمه نگهداری می کنند.

انواع مخزن استیل

در دنیایی که هر روزه بشر و صنایع با نیاز جدیدی رو به رو می‌شوند به جهت حل مسائل و تقاضای آنها راه حلهای متنوعی وجود دارد. یکی از درخواستهای مهم صنایع خصوصاً شرکت‌ها و کارخانه‌هایی که با مواد اولیه مختلف و پر مخاطره ارتباط دارند، طراحی مخازن است. در راستای این موضوع، مخزن استیل با استحکام و پایداری، بر پایه شکل ظاهری و نوع به دو گروه تقسیم بندی می‌شود.

طراحی مخزن استیل از لحاظ اشکال ظاهری:

  • افقی
  • استوانه ای
  • عمودی
  • مکعبی
  • کروی
  • مخروطی

می‌باشد که بنا به درخواست و تقاضای مشتریان عزیز در ابعاد و ظرفیت مختلف قابل ساخت و طراحی می‌باشد. همانطور که ذکر شد در رابطه با تقسیم بندی مخزن استیل فاکتوری چون نوع آن نیز مهم است که شامل: مخزن استیل تک جداره، دو جداره، سه جداره می‌باشد که در ادامه به کاربردها و مشخصات هر گونه آنها اشاره شده است.

در نوع اول آن (تک جداره)، در مواقعی به کار برده می‌شود که دمای سیال معمولی است یا به عبارت دیگر هم دما با محیط است به عنوان مثال نگهداری آب یا شربت با این نوع تجهیزات صورت می گیرد. نوع دیگر آن دوجداره، برای مواقعی قابل استفاده است که دمای محتویات و سیالات نباید تغییر نماید و در صورت تغییر دما، با تغییر ساختار و فاسد شدن محتویات داخل آن مواجه خواهید شد.

برجسته ترین نوع مخازن استیل، مخزن استیل سه جداره است که برخی صنایع آن را با اسامی دیگر مانند پروسس تانک می شناسند و ممکن است به صورت میکسر دار یا همزن طراحی شوند. از آنها بر این منظور استفاده می‌شود که قصد تغییر ماهیت سیال خود را داشته باشید و ساختار سیال خود را به نوع دیگر تغییر دهید.

انواع مخزن استیل از لحاظ کاربرد

در مکانهای اداری یا ساختمانهای تجاری و مسکونی، اراضی کشاورزی و... به قصد نگهداری و ذخیره سازی آب شرب و ساخت لوازم آشپزخانه صنعتی از استیل استفاده می گردد که با کیفیت و مقاومتی که آنها دارند، کمترین خرابی را در پی دارند. همینطور برای محافظت از آب در خط تولید این محصولات تمام استاندارد ها مراعات شده است.

مخزن‌های استیل مخصوص نگهداری مواد شیمیایی

یکی از پرکاربردترین مواد اولیه در پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و.... مواد شیمیایی هستند. از آنجایی که برای ذخیره کردن آنها سیستمی مقاوم در برابر خوردگی، قابل اعتماد و توانا مورد نیاز است، مخزن استیل برای نگهداری این مایعات خطرناک و قوی‌ترجیح داده می‌شوند. چرا این مخازن در رابطه با نگهداری مواد و سیالات شیمیایی بهترین هستند؟ با توجه به توضیحات ذکر شده در بخش ویژگی‌های مخازن استیل واضح است که واکنش آنها با هر گونه ماده خورنده امکان پذیر نیست و نشانه ای از خوردگی، زنگ زدگی، خراش و سایش، شکاف در دیواره‌ها نمی‌باشد. در حالیکه مخازن استیل برخلاف گزینه‌های قدیمی و سنتی می توانند صنایع مختلف را به موفقیت نزدیک تر کنند.

مخزن استیل مخصوص نگهداری مواد غذایی

در صنایع غذایی که یکی از بخش‌های مهم زمینه‌های کاربردی مخزن‌های استیل به حساب می آیند، روزانه از مواد مختلف در حین پردازش و تولید محصولات غذایی استفاده می‌کنند و سالهاست که از چنین تجهیزاتی بهره‌مند می‌شوند. به طور مثال یکی از صنایع غذایی که در تولید و پردازش محصولات لبنی فعالیت می نمایند می بایست آنها را پس از تولید تا زمانی که به دست مصرف کننده و فروشگاه‌ها می‌رسانند با کیفیت بالا، طعم بی نظیر و عالی، رنگ شفاف و سفید، تازگی و طراوات نگهداری کنند. در محصولات لبنی با عدم نگهداری در دمای مناسب، باکتری‌ها و میکرو ارگانسیم‌های مختلفی شروع به فعالیت می‌کنند که در پی تکثیر و رشد آنها، اقلام تولید شده فورا با تغییر طعم، رنگ، خاصیت و... همراه هستند که فروش این اقلام‌ها و رساندن آنها به دست مصرف کنندگان غیر اخلاقی است و از سمت دولت و اتحادیه و صنفهای گوناگون جریمه خواهید شد.

با این حال استفاده و بکارگیری از مخزن‌های استیل کمک می‌کند تا محصولات لبنی از جمله شیر را در محیطی مناسب و امن و به دور از نور خورشید و باکتری‌ها و... نگهداری و ذخیره سازی نماید و محصولی با کیفیت را در بازار عرضه نماید.

جهت آشنایی با سایر محصولات تویلید شرکت تجهیز گستر بعنوان بزرگترین تولید کننده لوازم آشپزخانه صنعتی حتما به سایت ما سر بزنید.

قیمت مخزن استیل

7

ابعاد و ظرفیت که موجب عدم مشابه قیمت آنها می‌شود و بر این اساس در بازار قیمت آنها به صورت ثابت و یکسان رویت نمی‌شود. عدم همسان بودن قیمت آنها به نوع و مدل آن بستگی دارد که شما با تهیه هر نوع از آن چه بر حسب شکل ظاهری و تک جداره و دوجداره و... بودن، قیمت متفاوتی را دریافت خواهید کرد. تفاوت قیمت آنها نیز به فاکتورهایی مانند: نوع نصب و کاربرد نیز بستگی دارد.

دو عامل مهم در تعیین قیمت آنها، کیفیت و استاندارد است. چرا که برای ماندگاری بالا، کیفیت و استاندارد بودن بسیار پر اهمیت است.

نوع مواد اولیه و گریدهای استفاده شده در ساخت این محصولات، قیمت متفاوتی را به دنبال دارد. بودن همزن و میکسر یا تجهیزات و اتصالات دیگر نظیر نردبان و... در تعیین قیمت آنها تاثیر دارد.

حجم، میزان مواد نگهداری شده و دمای آن جزء سایر پارامترهای مهم در مشخص کردن قیمت مخزن استیل است.

 

برچسب ها : مخزن استیل,قیمت مخزن استیل

 

ارسال نظر: