کدخبر: 14430

انواع آمین‌ها | کاربرد امین ها در صنعت از زبان پیشگامان شیمی

 

 

انواع آمین‌ها و کاربردهای آن

ترکیبات نیتروژن‌دار برای زندگی انسان‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند. ماده‌ی اولیه برای تهیه‌ی این ترکیبات نیتروژن‌دار، نیتروژن موجود در جو است. این نیتروژن طی فرآیندی که آن را تثبیت نیتروژن می‌نامند، به آمونیاک تبدیل می‌شود.سپس آمونیاک بدست آمده از این واکنش، به ترکیب‌های نیتروژن‌دار آلی تبدیل می‌شود.

آمین‌ها که جزو مشتقات آمونیاک هستند دسته‌ی وسیعی از مواد آلی نیتروژن‌دار را تشکیل می‌دهند. در این ترکیبات اتم نیتروژن به یک، دو یا سه گروه آلکیل یا آریل متصل هستند که انواع آمین‌ها را می‌سازند. آمین‌ها در صنایع مختلفی به کار برده می‌شوند. در این مقاله تصمیم داریم شما را با آمین‌ها، کاربردهای آن و محصولات مهم آن آشنا کنیم. با ما در سایت پیشگامان شیمی همراه باشید.

آمین چیست؟

نیتروژن موجود در جو منبع اصلی ترکیبات نیتروژن‌دار است. مولکول نیتروژن (N2) طی فرآیندی که آن را، فرآیند تثبت نیتروژن گویند به آمونیاک (NH3) تبدیل می‌شود. آمونیاک به دست آمده از این واکنش به ترکیب‌های نیتروژن‌دار آلی تبدیل می‌شود. به طور کلی می‌توان گفت که آمین‌ها مشتقات آمونیاک هستند؛ زمانیکه یک یا چند اتم هیدروژن با یک ماده جانبی مانند گروه آلکیل یا آریل جایگزین می‌شوند که به ترتیب آن‌ها را آلکیل آمین و آریل آمین می‌نامند. انواع آمین‌‌ها که از این ترکیبات به دست می‌آیند به ترتیب آمین نوع اول، آمین نوع دوم و آمین نوع سوم ایجاد می‌شود؛ در ادامه به معرفی انواع آمین می‌پردازیم:

  • آمین نوع اول: در آمین‌های نوع اول تنها یکی از سه اتم هیدروژن موجود در آمونیاک با یک گروه آلکیل یا آمین معطر جایگزین می‌شود. از آمین‌های اولیه مهم می‌توان از متیل آمین و اسیدهای آمینه نام برد.
  • آمین نوع دوم: در آمین‌های نوع دوم یک اتم هیدروژن با دو گروه آلی (آلکیل، آریل یا هر دو) جایگزین و همراه با یک هیدروژن به نیتروژن متصل می‌شوند. خاصیت بازی نوع دوم نسبت به انواع دیگر بیشتر است.
  • آمین نوع سوم: در آمین‌های نوع سوم تمام هیدروژن‌های متصل به نیتروژن با گروه‌های هیدروکربنی جایگزین می‌شوند. از این نمونه می‌توان به تری متیل آمین اشاره کرده.
  • آمین‌های حلقوی: آمین‌‌های حلقوی از نوع آمین‌های دوم و سوم هستند. از نمونه‌های آن می‌توان به آزیریدین و پیپریدین اشاره کرد.

آمین‌ها چه کاربردی دارند؟

آمین‌ها جزو مواد شیمیایی هستند که در صنایع مختلفی کاربرد دارند. در این بخش به برخی از کاربردهای این مواد شیمیایی می‌پردازیم.

کاربرد در صنعت آرایشی و بهداشتی

از مونو اتانول آمین در صنعت آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شود. از این ماده در فرمولاسیون مواد شوینده مانند صابون مایع، شامپو و فوم حمام استفاده می‌شود.

کاربرد در صنعت گاز

از اتانول آمین‌ها در صنعت گاز برای حذف CO2 و H2S از گاز طبیعی در پالایشگاه‌ها استفاده می‌شود.

کاربرد در صنعت نساجی

از این مواد در صنعت نساجی به وفور استفاده می‌شود. از جمله موارد کاربرد این مواد در صنعت نساجی می‌توان به اینکه از آن به عنوان حد واسط در فرآیند آماده‌سازی الیاف و نرم کننده‌ها یاد کرد. علاوه بر این از این ماده برای تمیز کردن پشم و ابریشم استفاده می‌شود. از آنجا که خاصیت جذب مونو اتانول آمین بسیار بالا استاز آن در تولید خمیرهای چاپ استفاده می‌شود.

کاربرد در صنعت چاپ

یکی دیگر از کاربردهای مونو اتانول آمین استفاده‌ی آن در صنعت چاپ است. از این ماده‌ی شیمیایی به عنوان عامل کنترل PH در فرمولاسیون بسته‌بندی و جوهر چاپ استفاده می‌شود.

کاربرد درصنعت کشاورزی

یکی دیگر از موارد کاربرد آمین‌ها در صنعت کشاورزی است. از این مواد شیمیایی در تولید آفت‌کش‌‌ها برای از بین بردن حلزون، قارچ‌کش‌ها و محصولات از بین برنده‌های جلبک استفاده می‌شود.

فروش مونو اتانول آمین (MEA) در پیشگامان شیمی

زمانیکه دو ترکیب شیمیایی آمونیاک و اتیلن دی اکسید در محلولی در مجاورت هم قرار بگیرند، با هم واکنش نشان می‌دهد و مونو اتانول آمین را تشکیل می‌دهند. مونو اتانول آمین دارای خواص الکل‌ها و آمین‌ها است و به همین دلیل می‌تواند با هر دو گروه عاملی واکنش نشان دهد. این ماده‌ی شیمیایی در دمای اتاق تبخیر پایینی دارد و با توجه به درجه حرارت و درجه‌ی خلوص به شکل مایع در می‌آید. این ماده بوی شبیه‌ی به آمونیاک دارد. نقطه‌ی ذوب آن 10.3 درجه سانتی‌گراد است. نقطه‌ی انجماد مونو اتانول آمین با افزودن آب کاهش پیدا می‌کند.

از مونو اتانول آمین می‌توان در تولید مواد شوینده، تولید دارو، ساخت ترکیبات بازدارنده خوردگی و همچنین به عنوان واسطه شیمیایی از آن‌ استفاده کرد. در صنعت نیز می‌توان از این ماده در تصفیه گاز، به عنوان روان کننده در خنثی‌سازی اجزای اسیدی و پیشگیری از ایجاد زنگ زدگی در فلزات، استفاده به عنوان امولسیفایر، در صنایع رنگرزی و ... استفاده کرد.

8

شرکت پیشگامان شیمی سال‌ها در زمینه‌ی خرید و فروش محصولات شیمیایی فعالیت می‌کند و فروش مونو اتانول آمین در این شرکت صورت می‌گیرد. صنعت‌گران و تولیدکنندگان صنایع مختلف که به مونو اتانول آمین در فرآیند تولید محصولات‌شان نیاز دارند، می‌توانند برای خرید مونو اتانول آمین از طریق سایت پیشگامان شیمی‌ یا تماس با پشتیبانی این شرکت، نسبت به ثبت سفارش و خرید مونو اتانول آمین اقدام کنند.

فروش دی اتانول آمین (DEA) در پیشگامان شیمی

دی اتانول آمین از واکنش اتیلن اکسید با آمونیاک به وجود می‌آید. این ماده در دمای اتاق به صورت کریستال‌های سفیذ رنگ با بویی مشابه بوی آمونیاک است. در اتانول آمین به شدت جاذب رطوبت است و به همین دلیل زمانیکه در معرض هوا قرار می‌گیرد به صورت مایعی لزج و بدون رنگ در می‌آید. جرم مولکولی دی اتانول آمین 14/105 گرم بر مول است. نقطه‌ی ذوب این ماده 28 درجه سانتی گراد است. دی اتانول آمین در دمای 271 درجه سانتی‌ گراد به نقطه‌ی جوش می‌رسد. این ماده در آب محلول است. از دی اتانول آمین در صنایع مختلفی استفاده می‌شود.

9

شرکت پیشگامان شیمی سال‌های زیادی است که در زمینه‌ی فروش دی اتانول آمین فعال است. تولید کنندگان و صنعتگرانی که تصمیم به خرید دی اتانول آمین دارند می‌توانند با مراجعه به وب سایت پیشگامان شیمی یا از طریق شماره‌هایی که در سایت قرار دارد نسبت به سفارش و خرید دی اتانول آمین اقدام کنند.

فروش تری اتانول آمین (TEA) در پیشگامان شیمی

تری اتانول آمین نوعی آمین سوم است و به آمونیاک شباهت دارد، تنها تفاوت این ماده با آمونیاک در این است که در آن هر اتم هیدروژن با یک گروه اتیل جایگزین شده است. این ماده را با نام اختصاری TEA می‌شناسند. تری اتانول آمین مایع روغنی بی‌رنگی است و بویی شبیه به بوی آمونیاک دارد. زمانیکه این ماده در معرض هوا قرار می‌گیرد به رنگ قهوه‌ای در می‌آید. تری اتانول آمین به راحتی آب را به خود جذب می‌کند. این ماده در دمای پایین نیز به صورت کریستال مکعب بی‌رنگ یا زرد کم رنگ در خواهد آمد. این ماده که یک آمینو الکل است در واکنش‌های گرما زا، اسیدها را خنثی می‌‌کند و به همراه آب، نمک تشکیل می‌دهد. از این ماده نیز در صنایع مختلفی استفاده می‌شود.

10

شرکت پیشگامان شیمی در زمینه‌ی فروش تری اتانول آمین نیز فعالیت می‌کند. تولیدکنندگانی که به این ماده‌ی شیمیایی در فرآیند تولیدشان نیاز دارند می‌توانند با خرید تری اتانول آمین از شرکت پیشگامان شیمی، نسبت به کیفیت آن مطمئن باشند.

 

برچسب ها : خرید مواد شیمیایی,فروش مواد شیمیایی,پیشگامان شیمی

 

ارسال نظر: