کدخبر: 14498

نجات گلزار از آتش

براساس آخرین گزارش ها آتش سوزی تالاب بین المللی انزلی که از ساعت ۱۵ عصر روز جمعه - ۳۱ تیر - آغاز شد، پس از سوزاندن ۱۰ هکتار از نی زار تالاب  در ساعات پایانی شب به طور کامل مهار و خاموش شد.

گلایه منابع طبیعی از محدودیت ها

رئیس اداره منابع طبیعی انزلی نیز اظهار داشت: به همه افرادی که بر نحوه احیای تالاب انزلی انتقاد دارند باید گفت که تالاب بین المللی انزلی با مساحت حدود ۲۰ هزار هکتار برای مهار آتش فاقد هرگونه امکانات پیگشری از حریق است.

مهزاد ناصری افزود : استان گیلان و شهرستان بندرانزلی برای نجات تالاب انزلی از آتش سوزی های پی در پی به هلیکوپتر و پهباد اطفای_حریق و دستگاه های مناسب برای ایجاد جاده دسترسی به محل آتش سوزی نیاز دارد.

تالاب بین المللی انزلی در سال ۱۴۰۰ شاهد چندین مورد آتش سوزی بزرگ بود که در آن بخش وسیعی از نیزارهای روستای شانگهای پرده انزلی ، روستاهای طالب آباد ، لیجارکی و منطقه چراغ پشتان انزلی طعمه آتش شدند که همه این حریق ها به قصد تصرف اراضی و توسط سودجویان انجام شد.

در سال ۹۸ نیز حدود ۱۰ هکتار از نیزار های تالاب بین المللی انزلی توسط سودجویان به آتش کشیده شد. این تالاب بین المللی با مساحتی حدود ۲۰ هزار هکتار که از شمال به انزلی، از جنوب به صومعه‌سرا، از شرق خمام، از جنوب شرقی به رشت و از غرب به کپورچال و آبکنار انزلی محدود است.

تالاب انزلی سال ۱۳۵۴ در فهرست تالاب های بین‌المللی کنوانسیون رامسر به ثبت رسید است . همچنین سازمان بین‌المللی حیات پرندگان، این تالاب را به عنوان زیستگاه با اهمیت برای پرندگان تشخیص داده‌ و جزو تالاب‌های طبیعی و آب شیرین کشور و من جمله زیباترین مناظر آبی منطقه است.

تالاب انزلی محل تخم ریزی آبزیان و پناهگاه و مامن پرندگان بومی و  همینطور مهاجر است، این تالاب که با بیش از صد گونه پرنده، پنجاه گونه ماهی و صدها گونه موجودات گیاهی اکوسیستم کم‌نظیری دارد، از سال ۱۳۵۴ جزو تالاب‌های بین‌المللی تحت حفاظت شناخته شد و مهم‌ترین منبع تکثیر و تولید ماهیان خاویاری و استخوانی دریای خزر  و سالانه پذیرای مسافران بی‌شمار داخلی و خارجی است.

آتش در گلزار ها و نیزار ها

آتشنشان همیار انرژی

گرمایش زمین

 سازمان ملل: یا الان یا هیچ‌وقت، دنیا سه سال بیشتر فرصت ندارد

گزارش بسیار مهم نهاد اقلیمی سازمان ملل هشدار داد دنیا سه سال بیشتر فرصت ندارد تا برای جلوگیری از فروپاشی اقلیمی، تحولی اساسی در ابعاد زندگی جوامع بشری ایجاد کند.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل:

مقابله با گرمایش "بی‌سابقه" کره زمین مسئله "وعده‌های توخالی" دولت‌ها و شرکت‌ها است. او گفت به عبارت ساده آنها "دروغ" می‌گویند در حالیکه دنیا بسمت فروپاشی اقلیمی می‌رود.

کپسول آتش نشانی همیار انرژی

این گزارش جامع‌ترین و تازه‌ترین ارزیابی دانشمندان در سراسر دنیا درباره گرم شدن کره زمین است که هیات بین‌دولتی تغییرات اقلیمی سازمان ملل منتشر کرده است.

این گزارش نگه‌داشتن افزایش دما زیر ۱/۵ درجه، هدف پیمان پاریس، را "دور از دسترس" خواند و حتی زیر دو درجه را "چالشی بزرگ" دانست و هشدار داد با روال فعلی، دنیا به سمت ۳/۲ سانتی‌گراد افزایش دما تا پایان قرن حرکت می‌کند.

انتشار این گزارش بیش از ۴۸ ساعت به دلیل اختلاف نظر دانشمندان و ۱۹۵ دولت‌ عضو به تاخیر افتاد. مذاکره‌کنندگان دو هفته مجازی و غیرعلنی مشغول گفتگو برای نهایی کردن متن و خلاصه این گزارش بوده‌اند.

گزارش‌های اقلیمی این هیات اهمیت زیادی دارند چون مبنا و چارچوبی را مشخص می‌کنند که دولت‌ها برای جلوگیری عوارض ویرانگر گرم شدن کره زمین باید در پیش بگیرند.

این گزارش صدها صفحه‌ای محصول کار هزاران دانشمند در سراسر دنیا در طول 8 سال است اما 40 صفحه "خلاصه برای سیاست‌گذاران"

بر اساس پیمان پاریس، برای اینکه گرمایش زمین آثار مخرب و غیرقابل کنترل نداشته باشد، باید افزایش دما تا سال ۲۰۳۰، در مقایسه با دما پیش از انقلاب صنعتی- کمتر از ۱/۵ درجه سانتی گراد باشد.

یکی از نکات دشوار مذاکرات، میزان کمک مالی به کشورهای در حال توسعه بود به نحوی که بتوانند در ساختارهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی خود تغییر و تحول‌ اساسی‌ ایجاد کنند که برای کند شدن روند گرمایش زمین ضروری خواهد بود.

برخی ارزیابی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند برای اجرای تغییرات لازم، بعضی کشورهای در حال توسعه باید سالی حتی چند "تریلیون دلار" خرج کنند، بسیار بیشتر از آنچه تصور میشود

با توجه به گرمایش زمین و اتش سوزی های مکرر در کشور و جهان رعایت نکات ایمنی برای ما خیلی بیشتر از قبل حائز اهمیت شده وبا وجود اینکه کوچکترین آتش ها به بزرگترین بلایا تبدیل میشه هر چقدر بتونیم جلوی این اتفاقات کوچک رو بگیریم از فجایای بزرگ پیش گیری کردیم

وجود حتی یک عدد کپسول_آتشنشانی مناسب در منزل – محیط کار- خودرو- و ... در این جور مواقع بسیار مفید بوده و میتوان در مراحل اولیه حریق از گسترش حریق جلوگیری کرد و باعث جلوگیری از خسارت بشه وهمین طور که میدونید بعضی از حریق ها به واسه نور خوشید به وجود میاد و بعضا مشاهده شده انعکاس نور به شیشه و تبدیل شدن به حالت ذره بین باعث ایجاد حریق میشه و این را باید در نظر بگیریم شاید ما اصلا در آن محیط نباشم در این جور موارد چه باید بکینم ؟

با توجه به پیشرفت تکنولژی و به وجود اومدن تجهیزات آتش نشانی جدید محصولاتی در ایران تولید شده که اطفا کننده اتوماتیک حریق هستند که بدون دخالت شخص در زمانی که حرارات محیط به 70 درجه برسه به صورت اتوماتیک عمل کرده و باعث اطفای جریق میشه

این توپ_اطفای_حریق توسط شرکت همیار انرژی به صورت کاملا داخلی تولید شده و با هزینه بسیار پایین درحال فروش در کشور میباشد

اگر میخواید راجب این اطفا کننده های اتوماتیک بیشتر بدانید ایجا کلیک کنید

ارسال نظر: