کدخبر: 14566

ایمپلنت لیزری چیست؟

 

با توجه به فنّاوری روز دنیا، ایمپلنت لیزری جایگزین ایمپلنت دندان معمولی شده‌است به‌گونه‌ای که این روش جدید بسیاری از معایب ایمپلنت معمولی را پوشش می‌دهد و در حال حاضر بین بیماران و متخصصین ایمپلنت، طرفداران زیادی دارد.

لیزر سالیان زیادی در سایر علوم پزشکی کاربرد فراوان داشته‌است و امروزه پای به عرصه‌ی دندانپزشکی نهاده است که این امر باعث آسیب کمتر ایمپلنت به بافت نرم و سخت دهان می‌شود و ایمپلنت دندان لیزری در مقابل ایمپلنت معمولی درد و خونریزی لثه را به حداقل ممکن می‌رساند در ضمن بهبود جای جراحی بسیار سریع‌تر انجام می‌شود.اما در ابتدا در ابتدا باید بدانیم که ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان، امروزه به یکی از بهترین روش‌ها برای حل معضل بی دندانی، تبدیل شده است. استفاده از روش کاشت ایمپلنت دندان علاوه بر جبران دندان ازدست‌رفته به زیبایی لبخند، بهبود جویدن غذا و همچنین به اصلاح تکلم نیز کمک می‌کند.

انواع سرویس‌های جراحی و کاشت ایمپلنت دندان:

۱. ایمپلنت تک دندان

۲.ایمپلنت دندان فوری

۳. ایمپلنت دندان بر مبنای پونتیک

۴. جراحی‌های لیفت سینوس

۵. جراحی بازسازی استخوان فک در ایمپلنت دندان

برای دریافت اطلاعات کامل‌ درزمینه‌ی ایمپلنت لیزری با ما همراه باشید. 

نحوه‌ی انجام ایمپلنت دندان لیزری

در روش ایمپلنت لیزری پزشک معالج با استفاده از طول‌موج خاصی از لیزر که برای ایمپلنت دندان استفاده می‌شود بافت محل کاشت دندان را برش می‌زند و حفره‌ای دایره‌ای شکل برای جایگذاری ایمپلنت در لثه ایجاد می‌کند، سپس با استفاده از دستگاه مخصوص ایمپلنت را در جای خود قرار می‌دهد در پایان ناحیه‌ی شکافته شده را بخیه می‌زند. پس‌‌از‌این مرحله به بافت دهان فرصت ۴ تا ۶ ماه می‌دهند تا ایمپلنت به بافت استخوان فک متصل شود. در این فاصله‌ی زمانی یک تاج موقت روی ایمپلنت قرار می‌گیرد.

فواید استفاده از ایمپلنت با لیزر

  • کاهش درد
  • آسیب کم‌تر به بافت لثه
  • بهبود سریع‌تر محل جراحی
  • خونریزی کمتر لثه
  • کاهش التهاب ناحیه‌ی جراحی‌شده
  • کاهش احتمال عفونت لثه
  • تطابق‌پذیری ایمپلنت لیزری با استخوان فک بسیار بهتر صورت می‌گیرد.
  • در صورت نیاز برای چندین جای خالی دندان، روی لثه قابل‌ اجراست.

اگر ایمپلنت با لیزر انجام شود به دلیل اینکه دقت برش لیزر بسیار بالاتر از تیغ‌های جراحی‌ست، جراحت ایجادشده در بافت لثه کم‌تر خواهدبود، درنتیجه بیمار درد کمتری را احساس می‌کند و خونریزی و التهاب لثه در مقایسه با ایمپلنت معمولی کاهش می‌یابد. جراحت کم‌تر، امکان تجمع آلودگی را کاهش می‌دهد از سوی دیگر لیزر خاصیت ضد میکروبی دارد و تا حد زیادی جلوی رشد میکروب‌ها را می‌گیرد.

به علت برش دقیق لیزر، بافت‌های مجاور محل جراحی از آسیب در امان می‌مانند. هر چه محل برش لثه کم‌تر باشد روند بهبودی نیز سریع‌تر طی می‌شود.

11

معایب استفاده از لیزر در ایمپلنت دندان

انرژی لیزر برای شبکیه و قرنیه‌ی چشم مضر است. پزشک متخصص هنگام انجام جراحی باید چشم بیمار را با محافظی مناسب بپوشاند تا مانع ورود نور لیزر به چشم شود علاوه بر این پزشک باید مهارت کافی در استفاده از دستگاه لیزر را فراگرفته باشد تا عوارض استفاده از لیزر به حداقل ممکن برسد.

یکی‌دیگر از معایبی که این ایمپلنت لیزری نسبت به ایمپلنت معمولی دارد هزینه‌ی بیشتر این نوع کاشت است ولی نسبت به مزایایی که دارد، اکثر افراد ایمپلنت دندان لیزری را بر‌می‌گزینند.

مراقبت‌های پس از انجام ایمپلنت دندان

  • تا چندین روز پس از انجام ایمپلنت فشار زیادی به ناحیه‌ی جراحی وارد نکنید تا اگر تورم جزئی وجود دارد، بهبود یابد.
  • رعایت بهداشت دهان و دندان

پس از انجام ایمپلنت معمولی و یا ایمپلنت دندان لیزری حتما باید به بهداشت دهان و دندان رسیدگی کامل شود. ایمپلنت‌ها در فضای دهان نیاز به مسواک کردن و نخ دندان کشیدن دارند. برخی گمان می‌کنند چون جنس ایمپلنت‌ها از تیتانیوم است، پس مقاوم بوده و در برابر میکرو‌ارگانیسم‌ها آسیبی نمی‌بیند ولی واقعیت این‌طور نیست، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان باعث تجمع نوعی باکتری اطراف ایمپلنت‌ها می‌شود و درنهایت بافت لثه دچار عفونت خواهد شد و بیماری پری‌ایمپلنتیت را ایجاد می‌کند.

ممنوعیت استفاده از ایمپلنت برای چه افرادی است؟

افرادی که به برخی ‌بیماری‌های مزمن مبتلا هستند یا افرادی که اختلالات متابولیکی دارند نمی‌توانند از ایمپلنت استفاده کنند پس بهتر است قبل از انجام ایمپلنت با پزشک معالج خود مشورت کنید.

در گذشته افرادی که بافت استخوانی مناسبی در ناحیه‌ی کاشت نداشتند از انجام ایمپلنت منع می‌شدند ولی امروزه با رشد علم و با استفاده از تکنولوژی سلول‌های بنیادی، این افراد ممنوعیتی برای انجام ایمپلنت ندارند.

اینکه شما کاندید کاشت ایمپلنت دندان هستید یا خیر، یا اینکه چه روش ایمپلنتی برای شما مناسب است را متخصص ایمپلنت تشخیص می‌دهد. شما می‌توانید از طریق مشاوره آنلاین ایمپلنت با چندین متخصص ایمپلنت مشورت کرده و بهترین نتیجه را بگیرید.

شبکه تخصصی دندانپزشکی میخک، با ارائه مشاوره آنلاین ایمپلنت گام مهمی در زمینه خدمات ایمپلنت دندان برداشته است. در مشاوره آنلاین ایمپلنت شما به طور مستقیم با متخصص ایمپلنت میخک در ارتباط هستید و پاسخ همه سوالات خود را دریافت می‌کنید سپس طرح درمان ایمپلنت میخک برای شما ارسال می‌شود و درصورت تمایل می‌توانید درمان خود را در نزدیک‌ترین شعبه میخک به خود آغاز کنید.

 12

در پایان لازم به ذکر است به این نکته توجه داشته باشید که ایمپلنت دندان در طی سالیان گذشته بسیار کارآمد بوده است و توانسته برای افرادی که دندان دائمی خویش را به هر دلیلی ازدست‌داده‌اند جایگزین خوبی باشد پس اگر شما نیز دندان ازدست‌رفته‌ای دارید که جای خالی آن هنگام جویدن غذا یا هنگام خندیدن موجب آزارتان می‌شود، توصیه می‌کنیم روش جایگزین ایمپلنت دندان را با متخصصان باتجربه میخک انتخاب کنید.

منبع: mikhakdental.com

 

ارسال نظر: