کدخبر: 15267

آشنایی با انواع مشکلات پوستی

 

یکی از رایج‌ترین مشکلات در میان افراد، بیماری‌های پوستی هستند، که حتی در بعضی مواقع ممکن است موجب مرگ در انسان شود. بنابراین با توجه به مهم بودن این موضوع و همچنین اهمیت به پوست به عنوان عضوی بسیار حساس از بدن، می‌بایست توجه بیشتری به آن کرده و در صورت بروز هرگونه عارضه نامتعارف پوستی به بهترین کلینیک زیبایی در مشهد مراجعه نموده و تحت نظر متخصصین پوست اقدام به درمان و جلوگیری از آن نمود.

انواع مشکلات پوستی به چند دسته تقسیم بندی مش‌شود، که از دلایل بروز این مشکلات پوستی می‌توان به مواردی چون آلرژی‌ها، مواد تحریک کننده، شرایط ژنتیکی و مشکلات سیستم ایمنی بدن که سبب ایجاد انواع و اقسام بیماری‌های پوستی شوند، نام برد.

در ادامه به معرفی برخی از شایع‌ترین بیماری‌های پوستی خواهیم پرداخت.

آکنه

آکنه یا جوش را می‌توان به عنوان یکی از مشکلات شایع پوستی نام برد. این بیماری پوستی معمولا ممکن است همراه با دوران بلوغ بر روی پوست بروز پیدا کرده و شروع به تکثیر کند. در خصوص آکنه توصیه می‌شود که مواردی را مورد توجه قرار داد، که عبارتند از:

  • جوش یا آکنه عموما بر روی صورت، گردن، بازو، سینه و پشت کمر نیز نمایان می‌شود.

  • هر جوش، اسکار (جای جوش) از خود بر جای گذاشته، که این اسکارها قابل درمان به وسیله تکنیک‌هایی همچون میکرونیدلینگ و همچنین اگر در ناحیه پلک باشند با استفاده از خدمات جراحی پلک در مشهد قابل برطرف شدن می‌باشند.

  • جهت درمان آکنه بهتر است ابتدا علت آن توسط پزشکان متخصص پوست و مو پیدا کرده، و سپس به درمان و جلوگیری از آن با تجویز داروی مناسب پرداخت.

تبخال

تبخال یک بیماری ویروسی محسوب می‌شود، که این ویروس معمولا بر روی پوست و به صورت تاول‌هایی که در برخی مواقع دردناک نیز می‌باشند، بروز پیدا می‌کند. تبخال می‌تواند در دیگر قسمت‌های مختلف بدن، همانند لب، آلت تناسلی و ... نیز نمایان شود.

افرادی دچار این عارضه می‌شوند، بهتر است به موارد زیر توجه نمایند، که عبارتند از:

  • ضایعات ناشی از تبخال آبکی، قرمز و گاهی مواقع دردناک می‌باشد، و بیشتر نواحی دهان و لب را دگیر می‌کند.

  • نواحی که دچار تبخال شده‌اند، ممکن است قبل از بروز این عارضه دچار سوزش و تورم شوند.

  • برخی از تبخال‌ها در افراد ممکن است بابرخی از علائم از فبیل تب خفیف، بدن درد و تورم شدید همراه باشند.

کهیر

کهیر در واقع به دانه‌های ریز و یا درشت پوستی که ممکن است بر اثر واکنش بدن نسبت به یک ماده آلرژی زا ظاهر ‌شوند، گفته می‌شود.

این دانه‌های قرمز رنگ با قرار گرفتن در معرض یک ماده خاص بر روی پوست گسترش پیدا می‌کنند. این بیماری معمولا دردناک می‌باشد، و ممکن است ناحیه گسترده‌ای از بدن را درگیر کند. این واکنش پوستی اصولا به شکل کوچک، گرد و حلقه مانند بر روی پوست نمایان می‌شود.

آکتینیک کراتوز

یکی دیگر از بیماری‌های شایع پوستی آکتینیک کراتوز نام دارد. این ضایعه پوستی به صورت نازک، زبر و خشن بر روی پوست ظاهر شده و معمولا در نواحی مانند دست، بازو، گردن و نقاطی از بدن را که بیشتر در معرض آفتاب قرار داشته، بروز پیدا می‌کند. آکتینیک کراتوز عموما صورتی رنگ می‌باشد، و ممکن است به رنگ‌ها قهوه‌ای و طوسی هم نیز نمایان شود.

زونا

عارضه زونا یا هرپس زوستر، یک نوع عفونت پیوستی است که با ضایعه‌های قرمز رنگ بر روی پوست نمایان می‌شود، که ممکن است با درد و سوزش همراه باشد. این عارضه ممکن است در نواحی مختلف بدن از قبیل صورت، کمر، باسن و ... ظاهر شود، و به این صورت است که ابتدا با درد و سوزش در همان نقطه آغاز شده و سپس ضایعات قرمز رنگ پوستی نمایان خواهد شد.

در برخی از افراد مبتلا، علاوه بر درد و سوزش ممکن است نشانه‌های دیگری هم بروز پیدا کنند، که عبارتند از:

  • تب

  • لرز

  • سردرد

  • احساس خستگی

  • ضعف عضلانی

کفگیرک

کفگیرک عارضه‌ای خوشه‌ای قرمز رنگ، متورم و دردناک می‌باشد که در زیر پوست ایجاد شده به یکدیگر متصل هستند.

از اولین نشانه‌های کفگیرک، ایجاد یک توده قرمز و تحریک شده است که همانطور که قبلا ذکر شد در زیر پوست نقاطی مانند ابرو افراد بروز پیدا می‌کند، و لمس آن ممکن است بسیار دردناک بوده و همچنین موجب ریزش مو ابرو شود. در چنین شرایطی برای بهبود عارضه پیش آمده کاشت ابرو در مشهد را پیشنهاد می‌کنیم. همچنین این توده یا عارضه به اندازه عدس، یا در مواقعی یک قارچ متوسط نیز باشد.

  • علائم و نشانه‌های این عارضه عبارتند از:

  • برآمدگی‌های قرمز، دردناک و ملتهب زیر پوست

  • ممکن است همراه با تب، بدن‌درد و خستگی باشد.

  • می‌توانند باعث زبری یا ترشح مایع از پوست شوند.

 

ارسال نظر: