کدخبر: 15607

مقایسه و تفاوت برند با لوگو به زبان ساده

 

 

داشتن برندهای تجاری در انواع مختلف ( لاتین، مادرید، بین المللی یا فارسی) برای هر شرکتی که قصد دارد محصولات و خدماتش دیده شود، امری بسیار ضروری است. اما برای دریافت و ثبت علائم تجاری باید مراحل قانونی ثبت برند و لوگو را در سازمان مرکز مالکیت معنوی ایران یا سامانه های حقوقی طی کنند. هر شرکتی باید برای برند خود و عرضه محصولاتش یک لوگو نیز داشته باشد تا با آن لوگو شناخته شود. در ادامه این مطلب به بررسی تفاوت برند با لوگو و مقایسه این 2 واژه با هم خواهیم پرداخت.

برند چیست ؟

13

ابتدا باید به تعریف انجمن جهانی بازاریابان آمریکا از برند بپردازیم. برند (brand) عبارت است از نام یا نشان تجاری که هر شرکت یا کمپانی با استفاده از آن، کالاها و خدمات خود را به اذهان عمومی می‌شناساند و آنها را از سایر خدمات مشابه موجود در بازار متمایز می‌کند.

 اگر شما قصد دارید برای شرکت و محصولات خود، یک برند تجاری با کیفیت و اصولی را به ثبت برسانید و برند شما در بازار از جایگاه ممتازی برخوردار باشد، باید با خصوصیات یک برند خوب آشنایی پیدا کنید.

در واقع برندی که شما برای محصولات خود انتخاب می‌کنید، باید معرف ویژگی‌ها و کیفیت این محصولات باشد تا بتواند به خوبی محصولاتتان را به مردم معرفی کند.

 این برند نباید طولانی باشد؛ بلکه بهتر است کوتاه و ساده باشد. برندی که شما برای معرفی شرکت خود انتخاب می‌کنید نباید تقلیدی باشد. در واقع یکی از ویژگی‌های برند، اصیل بودن آن است، پس توجه به این مورد بسیار مهم است؛ همچنین برند انتخابی شما نباید به شکلی باشد که کسی بتواند آن را به اشکال مختلفی تلفظ کند.

 اخرین موردی که باید در مورد انتخاب برند خود بدانید این است که برند انتخابی شما در عین اینکه ساده و کوتاه است، باید بتواند به خوبی محصولات شرکت شما را از دیگر محصولات مشابه متمایز کند.

لوگو چیست؟

14

لوگو (Logo)با برند تفاوت‌هایی دارد که در این قسمت به شناخت آن می‌پردازیم. لوگو در واقع یک نشانه گرافیکی است که در ایران با نام علامت تجاری نیز شناخته می شود. این نشان تجاری به شکل‌های مختلفی طراحی می‌شود که می‌تواند علامت، سنبل، نوشتار یا ترکیبی از این موارد باشد. لوگو توسط شرکت‌های تجاری، صنعتی، تولیدی یا حتی کسب‌و‌کارهای کوچک نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد تا هر شرکت و کسب‌و‌کاری بتواند به وسیله آن خدمات و محصولات تولیدکننده خود را سریع‌تر به مخطبان خود معرفی کند.

 با طراحی لوگو هر شرکتی می‌تواند خلاقیت، منحصر به فرد بودن و بصری بودن را در اذهان عمومی حک کرده و در ذهن مخاطب، ماندگاری خود را بیشتر کند.

 برای انتخاب یک لوگو برای شرکت خود می‌توانید از حروف، نشانه و نماد یا ترکیبی از این ها استفاده کنید تا چهره و مشخصه برند خود را به همه بشناسانید. برای اینکه محبوبیت کسب‌و‌کارتان در میان مخاطبانتان افزایش یابد، بهتر است یک لوگوی زیبا و کارآمد را طراحی کنید.

مزایای ثبت لوگو برای شرکت یا کسب و کار های مختلف

در حقیقت لوگوی شرکت شما بخشی از کسب‌و‌کارتان، محصولات و هویت بصری شما است. لوگویی که برای شرکت شما طراحی می‌شود به عنوان آرم، برند، علامت تجاری و هویت سازمان و شرکت شما شناخته می‌گردد. لوگوی شرکت شما اولین تصویری است که یک مخاطب بعد از شنیدن نام برند شما به ذهن آن می‌رسد به عنوان مثال: کوکا کولا، نایک، اپل و غیره.

ثبت لوگو با شرایط زیر ممنوع است !

برخی از موارد را نمی‌توان برای لوگوی شرکت خود طراحی کرد؛ مثلا پرچم مملکتی ایران و حتی هر پرچم دیگری که دولت ایران استفاده از آن را به عنوان لوگو تجاری منع کرده باشد، کلمات، نشانه‎ها یا عباراتی که موهن به مقامات رسمی ایران باشد از قبیل نشانه‌ها، مدال‌ها و انگ‌های دولتی یا علائمی که موسسات رسمی مانند هلال احمر، صلیب سرخ و نظایر آن استفاده می‌کنند، حتی علائمی که مخل نظم و مقررات عمومی یا منافی عفت هستند نیز، استفاده از آنها ممنوع است. به طور کلی اگر لوگوی شما موارد زیر را داشته باشد طرح لوگوی شما رد می‌شود، این موارد عبارتند از:

  • کپی برداری شده باشند
  • به شدت مشابه نمونه دیگری باشند
  • نتوانند تمایز ایجاد کنند
  • باعث ابهام و دوگانگی شوند
  • ایده و کسب و کار خالق خود را نشان ندهند
  • عمومیت داشته باشند یا از کلمات تعریفی در آنها استفاده شده باشد
  • از علامت‌های ملی و مذهبی و لشکری و کشوری استفاده کرده باشند
  • از نشان‌های بین المللی استفاده کرده باشند

تفاوت برند و لوگو

15

در واقع لوگو همان کار برند را انجام می‌دهد و باعث می‌شود محصولات و خدمات شرکت شما در سراسر کشور دیده شوند؛ اما تفاوت لوگو با برند این است که برند یک نام تجاری است که خدمات شرکت شما را به عموم می‌شناساند، ولی لوگو تنها یک نشان تجاری است که طراحی شده و باعث بهتر دیده شدن محصولات شما از سایر محصولات یکسان و مشابهی است که در بازار مورد استفاده قرار می‌گیرند. برند نسبت به لوگو پرسه زمانی طولانی‌تری را طی می‌کند تا در ذهن و روح مخاطب ماندگاری پیدا کند.

همانطور که متوجه شدید لوگو یک نشان گرافیکی است که به شکل‌های سنبل، علامت، نوشتار و یا ترکیب‌هایی از این موارد طراحی می‌گردد. شرکت‌ها با طراحی لوگو می‌توانند نوع و اهداف محصولات و خدمات خود را در کمترین زمان ممکن به مخاطبان خود معرفی کنند. یکی دیگر از تفاوت‌های برند با لوگو این است که برای اینکه یک شرکت بتواند برندی را برای خود به ثبت برساند، حتما باید یک لوگوی انحصاری را نیز به ثبت برساند.

اهمیت کارت بازرگانی در ثبت برند و لوگو

دریافت کارت بازرگانی در واقع برای ثبت برند بین المللی یا مادرید، الزامی است. کارت بازرگانی جدا از این امر، امکان صادرات و واردات را برای شرکتها بصورت قانونی فراهم کرده و شما می توانید بصورت اینترنتی و آنلاین، آن را دریافت کنید. برای دریافت  و صدور این کارت می توانید به سامانه های حقوقی معتبر در ایران مراجعه نمایید و درخواست خود را ثبت کنید. این کارت برای افراد حقیقی و حقوقی صادر می شود و شما می توانید به عضویت اتاق بازرگانی ایران، در بیایید.

سخن آخر

شما با مطالعه این مطلب با تفاوت برند با لوگو آشنا شدید. اگر قصد دارید برای شرکت خود برندی را به ثبت برسانید، حتما باید به فکر طراحی لوگوی اختصاصی شرکت خود باشید تا بتوانید محصولات خود را به خوبی به مخاطبان خود معرفی کنید. برای ثبت برندتان مدارکی را اعم از شناسنامه، کارت ملی، جواز یا اعلامیه تاسیس یا پروانه بهره‌برداری از صنایع مدارکی، کارت بازرگانی در صورت درخواست ثبت برند لاتین و... به سازمان مرکز مالکیت معنوی ارائه دهید.

 برای اینکه برندتان توسط این سازمان به ثبت برسد باید 15 روز برای بررسی اولیه برند توسط اداره مالکیت، 30 روز جهت درج آگهی تقاضای برند در روزنامه رسمی و 30 روز جهت آگهی نهایی ثبت برند در روزنامه رسمی را که در مجموع حداقل 75 روز هستند، صبر کنید. امید است بتوانید مراحل ثبت برند و لوگوی تجاری شرکت خود را با موفقیت به پایان برسانید.

 

 

ارسال نظر: