کدخبر: 15668

نحوه ترخیص کالا از فرودگاه امام

 

به طور کلی فرودگاه و گمرک امام‌ خمینی به‌ عنوان یکی از پایگاه‌ های تجاری مهم برای ورود و صدور کالا در نظر گرفته می‌ شود که به ‌منظور ترخیص کالا از قوانین و مقررات خاصی برخوردار می‌ باشد. امروزه این فرودگاه به‌ عنوان یکی از بزرگ‌ ترین گمرکات هوایی و مهم‌ ترین گمرک در خاورمیانه شناخته می‌ شود. به ‌طوری ‌که تمامی فرآیند های گمرک هوایی در زمینه انتقال، تخلیه، بارگیری و انبارداری تخصصی در این فرودگاه قابل ‌انجام می ‌باشد‌. لازم به ذکر است فرایند ‌های گمرکی همچون ترانزیت، واردات قطعی، واردات موقت ،پست سریع و سایر کارهای مربوط به ترخیص کالا هوایی جزو وظایف این گمرک محسوب می ‌شوند. به ‌همین دلیل می ‌توان نتیجه گرفت ترخیص کالا از گمرک فرودگاه امام به شرایط و قوانین ویژه‌ ای نیاز دارد. در این مقاله اطلاعاتی در مورد ترخیص کالا از فرودگاه امام به شما ارائه می دهیم.

 

گمرک فرودگاه امام

به ‌طور کلی گمرک فرودگاه امام ‌خمینی یکی از مهم ‌ترین گمرک ‌های فعال در کشور در نظر گرفته می ‌شود؛ به‌ طوری‌ که وظیفه بارگیری و ترخیص کالاهای وارداتی به کشور را برعهده دارد؛ بنابراین می‌ توان نتیجه گرفت آگاهی از روند ترخیص کالا از فرودگاه امام موضوع بسیار مهمی شناخته می ‌شود؛ به‌ طوری ‌که بازرگانان و تاجران داخلی موظف هستند با چگونگی انجام این فرایند به ‌طور کامل آشنا شوند. در اصل نحوه ترخیص کالا از گمرک امام به تجربه کافی در این زمینه نیازمند می‌ باشد. به بیان ساده ‌تر می‌ توان گفت آگاهی از شرایط و برخورداری از تجربه کافی، روند ترخیص کالا را سرعت می ‌بخشد؛ به ‌طوری ‌که تا حد امکان از پرداخت هزینه‌ های اضافی جلوگیری می‌ شود. همچنین افزایش سرعت فرآیند های ترخیص کالا می ‌تواند در هزینه‌ های اولیه تجارت صرفه‌ جویی کند.

لازم به ذکر است کالاهای وارداتی که از نظر حجم و وزن سنگین نمی ‌باشند عموماً توسط مرزهای هوایی و به ‌ویژه گمرک فرودگاه امام خمینی حمل ‌و نقل می‌ شوند .البته درست است که کالاهای وارداتی با حجم بزرگ نیز می ‌توانند از طریق مرزهای هوایی منتقل شوند، اما در نظر داشته باشید هزینه حمل‌ و نقل آن ‌ها در مقایسه با سایر روش ‌ها گران ‌تر می‌ باشد. به بیان ساده ‌تر می ‌توان گفت کالاهای وارداتی در گمرک فرودگاه امام انواع تجهیزات پزشکی، پارچه، فلزات گران ‌بها، لوازم آرایشی و بهداشتی، موبایل و لوازم جانبی، چسب لاستیک، اسباب‌ بازی و دوربین‌ های عکاسی و امنیتی را در بر می ‌گیرد.

نکته مهم در مورد گمرک فرودگاه امام

توجه فرمایید برای ترخیص کالا از فرودگاه امام ارائه مدارکی همچون قبض انبار، بارنامه، پروفرما و گواهی مبدا ضروری می‌ باشد؛ بنابراین به شما توصیه می ‌کنیم پیش ‌از هر گونه اقدام در زمینه واردات کالا به ‌طور کامل در مورد شرایط لازم تحقیق کنید تا با تجربه کافی در این زمینه به ‌راحتی به ترخیص کالا اقدام نمایید.

مزیت ‌های ترخیص کالا از فرودگاه امام‌ خمینی

در اصل گمرک فرودگاه امام‌ خمینی به دلیل برخورداری از امکانات ویژه در حوزه بارگیری و ترخیص کالاهای وارداتی به بهترین شکل ممکن عمل می ‌کند؛ زیرا علاوه ‌بر تسریع روند ترخیص کالا، در تحویل کالاهای وارداتی نیز خدمات بسیار مناسبی ارائه می ‌دهند. همچنین به دلیل نزدیک بودن به اتوبان‌ های ترانزیتی و شهر تهران به‌ صورت همیشگی در حال خدمات رسانی می ‌باشد. با توجه به توضیحات ذکر شده می ‌توان نتیجه گرفت این گمرک در انجام فرآیندهای مربوط به واردات مؤثر عمل می ‌کند.

لازم به ذکر است از مزیت ‌های مهم گمرک فرودگاه امام می‌ توان به استفاده از ابزارهای کنترلی کامپیوتری اشاره کرد؛ بنابراین کالاهای مورد نظر در شرایط بسیار مناسب و مطمئن نگهداری می ‌شوند.

4

مدت ‌زمان تشریفات گمرکی و ترخیص کالا از فرودگاه امام

به طور روند ترخیص کالا از فرودگاه امام عموماً دو الی سه روز پس ‌از دریافت قبض انبار آغاز می‌ شود؛ بنابراین پس‌ از دریافت قبض، صاحب کالا موظف است تا سفارش مورد نظر خود را در سامانه ثبت کند. در نهایت پس ‌از یک روز تأییدیه ثبت سفارش اعلام شده و پس ‌از یک روز دیگر سامانه گمرکی به ارائه کد اظهار اقدام می‌ نماید. در مرحله آخر با تأیید کارشناسان گمرک و پرداخت هزینه‌ های لازم فرایند مورد نظر انجام می پذیرد.

لازم به ذکر است مراحل ترخیص کالا از گمرک فرودگاه امام به ‌شرح زیر می‌باشد:

بازرگان یا شرکت بازرگانی مورد نظر به ثبت سفارش در سایت ثبتارش اقدام می‌ کند؛ بنابراین پیش ‌از اظهار کالا به گمرک باید به وارد کردن فرم پیش ‌نویس اظهارنامه در سایت ثبتارش اقدام شود. نا گفته نماند که شما می توانید با بهره گیری از ترخیص کاران شرکت های بازرگانی معتبر مانند بازرگانی ماندگار می توانید مدت زمان ترخیص کالا را کاهش دهید.

مقررات و شرایط خاص ترخیص کالا از فرودگاه امام:

بنابر تشخیص نهایی گمرک، تجهیزات و اشیای نو مستعمل مسافر اگر به‌ منظور استفاده شخصی نباشد و جنبه تجاری آن مشخص شود، مشمول معافیت نمی ‌باشد.

تمامی مسافران اعم از ورودی و یا خروجی موظف هستند به اظهار کالای خود به گمرک اقدام کنند.

اگر مسافر بنا به هر دلیلی کالای موردونظر خود را اظهار نکند و گمرک پس‌از بازرسی کالای مورد نظر را مشاهده نماید، قوانین قاچاق اعمال می‌ شود.

گمرک امام‌ خمینی از دو مسیر سبز و قرمز به‌ منظور کنترل ‌های گمرکی استفاده می‌ نماید؛ بنابراین مسافر با انتخاب مسیر سبز و یا قرمز شرایط اظهار کالا را مشخص می ‌کند. به ‌عنوان مثال انتخاب مسیر سبز توسط مسافر بیانگر این‌ موضوع می ‌باشد که کالایی برای اظهار به گمرک وجود ندارد.

5

هزینه ترخیص کالا از فرودگاه امام

به طور کلی عوامل مختلفی در هزینه ترخیص کالا از فرودگاه امام مؤثر می ‌باشند که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  1. حقوق گمرکی: در اصل این نوع هزینه با در نظر گرفتن نوع کالا و حجم آن مشخص می‌ شود.
  2. سود بازرگانی: از عوامل تاثیرگذار بر هزینه ترخیص کالا از فرودگاه امام می ‌توان به سود بازرگانی اشاره کرد. بنابراین تاجر موظف است پس ‌از آشنایی با شرایط لازم به پرداخت آن اقدام نماید.
  3. هزینه انبارداری: این هزینه براساس حجم و مقدار کالای وارداتی در نظر گرفته می‌ شود؛ بنابراین می‌ توان نتیجه گرفت هرچقدر تعداد کالاها افزایش یابد به ‌مراتب هزینه نهایی نیز بیشتر می‌ شود.
  4. بیمه: هزینه ‌های لازم برای بیمه در هزینه نهایی ترخیص کالا اثرگذار می‌ باشند.

 

ارسال نظر: