کدخبر: 15700

تاثیر بی نظیر تغذیه بر روی کبد چرب

کبد چرب یکی از بیماری‌های خاموش و شایع است که بسیاری از افراد به آن مبتلا می‌شوند. بیماری کبد چرب علائم و نشانه‌ هایی دارد که با دانستن آن‌ها می‌توانید زودتر از بیماری خود آگاه شوید و نسبت به درمان آن اقدام کنید. در این مقاله به بررسی کامل بیماری کبد چرب طبق جدیدترین مقالات علمی و روز دنیا و تاثیر تغذیه بر روی کبد چرب اطلاعاتی را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت.

مواد غذایی که بیماری کبد را تشدید می‌کنند

اگر فردی این بیماری داشته باشد و مواد غذایی مضر هم مصرف کند، باعث بدتر شدن این بیماری می‌شود. تعدادی از این مواد غذایی عبارت‌اند از:

  • گوشت چرب و غذا‌های که سرخ  شده
  • انواع نوشیدنی‌های شیرین و قند دار
  • غذاهای فراوری شده
  • الکل
  • کلوچه، کیک و شیرینی، دونات
  • بستنی از هر نوع
  • آب‌نبات و غلات شیرین
  • نوشیدنی‌های انرژی‌زا و نوشیدنی‌های ورزشی
  • محصولات لبنیاتی که شیرین شده

داروی مناسب برای پاک‌سازی کبد

 تاثیر بی نظیر تغذیه بر روی کبد چرب

برای اینکه درمان کبد چرب را شروع کنید، روش‌های زیادی وجود دارد. هم می‌توان از طریق خوردن مواد غذایی مناسب و هم از داروهای شناخته شده استفاده کرد تا این بیماری خاموش را درمان کرد.

  • قرص لیورگل – در ساخت این قرص از گیاهی به نام خار مریم که خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد و سموم کبد را دفع می‌کند، استفاده شده است. در دوز 70 و 140 میلی گرمی به بیمار ارائه می‌شود.
  • لیورکر – در ساخت این دارو هم از گیاهان طبیعی مثل خار مریم، ریشه قاصدک، زرشک، متیونین، کولین، کنگر فرنگی و زردچوبه استفاده شده است. در دو بسته 30 و 60 عددی ارائه می‌شود.
  • قرص سیانارکول - اثربخشی این قرص در پاک‌سازی کبد عالی است چرا که از عصاره کنگر فرنگی و زردچوبه برای بهتر کار کردن کبد استفاده شده است. حتی یبوست ایجاد شده به‌خاطر اختلالات کبد را رفع می‌کند.
  • کپسول بوستر لیور - این قرص بهترین داروی شناخته شده پاک‌سازی کبد بوده و دارای آنتی اکسیدان بسیار است. از عصاره گیاهانی مانند خار مریم، زردچوبه و کنگر فرنگی درست شده که باعث حل مشکلات کبدی که به‌خاطر مواد شیمیایی و الکل ایجاد شده، می‌شود.

بهترین روش‌های درمان کبد چرب

اگر فردی مبتلا به این بیماری است و دنبال راه درمان کبد چرب است، بهتر است علاوه بر مصرف داروهای تجویز شده، از تغذیه مناسب هم استفاده کند. در رژیم غذایی خود از مصرف ماهی و غذا‌های دریایی، میوه‌ها، غلات، آجیل، روغن‌های گیاهی یا چرب اشباع نشده مثل روغن زیتون، سبزیجات و حبوبات غافل نشود. این مواد برای کسانی که کبد چرب دارند مفید است و طبق گفته متخصصان تغذیه، کمبود ویتامین D در افراد باعث شدید شدن این بیماری می‌شود.

پس دریافت این ویتامین برای بدن ضروری است و فرد می‌تواند از نور خورشید هم این ویتامین را دریافت کند. افراد مبتلا باید از مواد غذایی که سلنیوم دارد، استفاده کنند، چرا که برای درمان بسیار مفید است. کمبود پتاسیم هم به کبد ربط دارد که با استفاده از ماهی سالمون می‌توان آن را تهیه کرد.

 از سبزیجات مانند نخود فرنگی، کلم بروکلی و در میوه‌ها هم کیوی، موز، زردآلو دارای پتاسیم است که برای این بیماری مفید است. در غذاهای لبنی کامل مانند ماست و شیر هم پتاسیم وجود دارد. پس تغذیه مناسب بهترین روش درمان کبد چرب است.

اهمیت تغذیه در درمان کبد چرب

همان‌طور که گفته شد، بهترین روش درمان، این است که فرد با ورزش و تغذیه صحیح به وزن مناسب خود برسد. چرا که تغذیه درست با صدمات سلولی مقابله کرده و باعث کم‌شدن التهاب و تورم کبد می‌شود. می‌توان با این روش روند چرب شدن کبد را معکوس کرد. افراد مبتلا می‌توانند از رژیم مدیترانه‌ای برای درمان استفاده کنند.

البته این رژیم فقط مختص افراد مبتلا نیست! این رژیم غذایی ترکیبی از انواع چربی‌های سالم و کربوهیدرات‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها است. مواد نام برده شده باعث کاهش چربی کبد می‌شوند. مانند ماهی و مواد غذایی دریایی، غلات کامل، روغن زیتون، سبزیجات، میوه‌ها، حبوبات و آووکادو که این رژیم را تشکیل می‌دهد.

رژیم مدیترانه‌ای برای درمان

چربی‌های مناسب مانند، اسیدهای چرب امگا 3 در ماهی، روغن ماهی، روغن‌های گیاهی مانند، دانه کتان و روغن دانه کتان، آجیل، سبزیجات برگ‌دار و چربی‌های اشباع نشده هم مانند، مواد گیاهی مثل، آووکادو، آجیل و زیتون در این رژیم وجود دارد. از موادی که دارای آنتی‌اکسیدان شناخته شده مانند، قهوه، سیر خام، میوه‌ها، چای سبز، توت‌ها، سبزیجات و ویتامین‌هایی که دردانه‌های آفتاب‌گردان و بادام در آن استفاده می‌شود.

مصرف محصولات غذایی پخته شده و سرخ شده با روغن‌های پالم و یا نارگیل و استفاده از چربی‌های اشباع مانند، ماست و شیر پرچرب، گوشت قرمز که باعث رسوب چربی در کبد می‌شود. از مواد قندی مانند، نوشابه، شربت با فروکتوز بالا و آب‌نبات نیز باید دوری کرد.

تاثیر عرقیات گیاهی در درمان کبد چرب

در این قسمت تعدادی از عرقیات گیاهی که برای درمان کبد چرب مفید هستند را آورده‌ایم:

  • عرق کاسنی - دارای ویتامین‌های A و C و K است که خون و کبد را پاک‌سازی می‌کند. این عرق درمان کبد چرب را سرعت می‌بخشد.
  • عرق خار مریم - این عرق سیستم ایمنی کبد را افزایش داده و باعث پیشگیری از مبتلا شدن به کبد چرب می‌شود.
  • عرق شاتره - برای سلامت پوستی که دارای جوش فراوان است(با دلیل کبد چرب)، مناسب است. این عرق در درمان کبد چرب موثر بوده و آن را پاک‌سازی می‌کند.
  • عرق رزماری - این عرق خاصیت ضدالتهاب دارد. دردهای مفصلی و چربی‌های کبد را کاهش داده و التهاب را از کبد رفع می‌کند.
  • عرق سرکه انگبین - ترکیبی از عسل، عرق نعنا و سرکه طبیعی بوده که برای درمان کبد چرب موثر است. چرا که خاصیت ضد التهابی و ضد باکتریایی و قارچی دارد. این عرق گزینه مناسب برای پاک‌سازی و سم‌زدایی کبد و خون است.
  • عرق رازیانه - دارای استروژن و ویتامین‌های D و A و B است که مواد سمی را از دستگاه گوارش و کبد دفع می‌کند.

کلام آخر

کبد یکی از عضوهای مهم بدن است که اگر مراقبت از آن به درستی انجام نشود و فرد تغذیه مناسبی نداشته باشد، ممکن است به عوارض بسیار بدی دچار شود. پس بهتر است با ورزش، انتخاب غذاهای سالم، دوری کردن از فست‌فودها، مواد ناسالم و مضر برای بدن مراقب سلامتی تمام اعضای بدن خود باشید، مخصوصا کبد، چرا که درمان کبد چرب مشکل و طولانی است.

ارسال نظر: