کدخبر: 15764

مصاحبه با زهرا آقائی کارآفرین حوزه تولید قارچ های دارویی

در این مصاحبه می پردازیم به آشنایی با بانوی کارآفرینی که علی رغم مشکلات زیاد در حوزه تولید توانسته موفق عمل کند و با پرورش قارچ های دارویی (قارچ گانودرما) تبدیل به یک پرورش دهنده موفق قارچ شود. ایشان به عنوان یک کارآفرین جوان در مصاحبه زیر به ارائه تجربیات خود می پردازد تا دیگر کارآفرینان از آنها استفاده کنند.

لطفا خودتان را معرفی کنید و میزان تحصیلات خود را بیان کنید:

من زهرا برید آقایی هستم 26 ساله و متولد شهر مشهد و دارای دیپلم ریاضی هستم.

چطور وارد کار تولید قارچ گانودرما شدید و اطلاعات خودتون از کجا کسب می کنید؟

بعد داشتن کارهای متعدد برای مدتی دچار بیماری شدم و به پیشنهاد دوستام مقداری قارچ گانودرما تهیه کردم و بعد از استفاده از این قارچ خیلی مجذوبش شدم و علاقه مند شدم و رفتم در موردش بیشتر مطالعه کردم و هر روز تحقیقاتم و بیشتر کردم.

خب مثل هر کار دیگه ای قطعا استفاده از تجربه مشتری هام و باز خوردشون خیلی بهم کمک می کنه تا به روز باشم و دوم اینکه سعی می کنم با افراد دیگه ای که توی این حوزه هستنم ارتباطات بگیرم و از تجربه شون بهره مند بشم و به نظرم بهترین مرجع اطلاعاتی برای یک کسب و کار موفق در زمینه غیر علمی میتونه بازارش باشه.

چگونه کسب و کار خود را شروع کردید؟

پله اول کارم در دانشگاه فردوسی مشهد بود که در اونجا بحث های علمی و نحوه تولید قارچ گانودرما رو یاد گرفتم بعد از یادگیری روش های علمی شروع به کارهای عملی کردم و در حین مسیر تجربه کسب کردم.

یادمه زمانی که اولین بار تولیداتم رو جمع کردم با اساتید صحبت کردم ارزشی که روی محصولاتم گذاشتن خیلی کم بود و منو نا امید کرده بود.

از بازاریابی هم خیلی خسته بودم ولی با خودم گفتم من کار تولید رو شروع نکردم که درآمد کم داشته باشم تصمیم گرفتم صفر تا صد کار و خودم دست بگیرم، با توکل به خدا شروع به تولید و بعد هم محصولی که تولید کردم رو از طریق فروش روی سایت گانودرما مارکت مستقیم به دست مصرف کننده دادم.

زهرا آقائی تولید کننده قارچ گانودرما

چه توصیه ای به کارآفرینان تازه کار دارید؟

هر موقع خواستین وارد تولید هر کاری بشین اول فکر فروش آن محصول رو بکنین اول بازار فروشش رو ایجاد بکنین چون تولید بدون فروش فقط از بین بردن وقت و سرمایه و اعصاب شماست.

رایج ترین اشتباهاتی که صاحبان مشاغل این حوزه مرتکب می شوند چیست؟

تولید محصول بدون پیش بینی بازار فروش محصول، این یکی از بزرگترین اشتباهات افرادی که وارد تولید قارچ میشن انجام میدن خیلی مهمه که بتونی بازار محصولت بشناسی و براش تولید کنی نه اینکه بدون بازار محصول تولید کنی.

فراز و نشیب های گذشته کسب و کار خود را چگونه ارزیابی می کنید؟

به نظرم اگر کاری فراز و نشیب نداشته باشه کاری نیست که ارزش زمان گذاشتن رو داشته باشه اگر آسون باشه همه میتونن انجامش بدن، هر فراز نشیب برای من این پیام رو داشته که اگر بتونی بری مرحله بعد پس این کاری کاریه که ارزش وقت و انرژی گذاشتن رو داره.

چگونه بودجه کسب و کار خود را تامین کردید؟

برای شروع واقعا بودجه ای زیادی نداشتم با یه حداقل پس اندازی که داشتم شروع کردم و اینو بدونید که مدت 2 سال هرچقدر درآمد داشتم خرج کارم میکردم.

کسب و کار شما در طول زمان چگونه تغییر کرده است؟

قطعا هر کسب و کاری تو اول کارش خیلی ناقصه اما رفته رفته کامل تر می شه منم اوایل خیلی مطالب و نمی دونستم اما الان خیلی از مسائل متوجه شدم و توی کسب و کارم رعایت میکنم و بازار کارم از فقط فروش در شهر خودم به اندازه کل کشور افزایش دادم.

بزرگترین چالش های تولید قارچ چیست؟

وقتی شروع به کار تولید می کنی خیلی ها میگن نکن نمیشه تو نمیتونی، با انرژی منفی دادن و صحبت هاشون، گفتن از شکست هاشون میخوان نا امیدت کنن در صورتی که اگر اونها موفق نشدن دلیل نمیشه توام نتونی موفق بشی.

 هیچ موقع نا امید نشید زمانی که یک کار شروع می کنید قدم های کوچیک بردارید و کم کم خودتون و کارتون توسعه بدید تا بتونید به موفقیت دست پیدا کنید و اصلا به تفکرات منقی اطراف تون توجه نکنید.

ایده تولید قارچ گانودرما از کجا آمد؟

بعداز اینکه خودم از خوردن این قارچ نتیجه گرفتم وارد کار تولید قارچ گانودرما شدم من ابتدا خودم مصرف کننده بودم و بعد تولید کننده شدم به همین خاطر برای تولید قارچ توجه زیادی میکنم.

چه چیزی باعث می شود که گانودرما مارکت نسبت به رقبا متمایز شود؟

اول کیفیت محصولی که تولید میکنم و بعد مشاوره دقیقی که به مشتری هام میدم باعث شده که روز به روز به تعداد مشتری هام اضافه بشه و این مشاوره ها بدون هزینه است که باعث شده بیشتر به برندم اعتماد بشه.

بزرگترین شکست شما چه بود و چگونه از آن نتیجه گرفتید؟

فردی که خودش رو خیلی همه کاره و دانا می دونست بهم گفت مقدار زیادی قارچ تولید کنم و خودش ازم میخره بعد از تولید هیچ خریدی انجام نشد بعداز اون هم تعداد نفرات زیادی گفتن تولید کنم خودشون میخرن ولی من متوجه شدم که نباید به حرف افراد مختلف اعتماد کنم و فقط باید با توجه به بازار محصولم بفروشم.

زهرا آقائی تولید کننده قارچ گانودرما

چند انتخاب سخت برای رسیدن به جایی که هستید باید انجام می دادید؟

چون مدت ها بود بازاریابی می کردم و از این کار خسته شده بودم دیگه نمی‌خواستم انجامش بدم ولی این بار برای کسب و کار خودم دوباره محصولم رو بازاریابی کردم و اولش کمی برام سخت بود ولی بعد متوجه شدم که بازاریابی برای محصولی که خودت تولید می‌کنی خیلی لذت بخشه و اصلا قابل مقایسه با بازاریابی برای محصول دیگران نیست.

کارآفرینی که بزرگترین نمونه و الهام بخش شماست کیست؟

به نظرم من بیل گیتس یکی از بزرگترین کارآفرینان حال حاضر جهانه اون معتقده 5 سال کار سخت و شبانه روزی می تونه شمارو به موفقیت دلخواهتون برسونه.

در حال حاضر چه تعداد محصول دارید؟

من 4 نوع محصول قارچ دارویی دارم که شامل قارچ گانودرما، قارچ شیتاکه و قارچ دم بوقلمونه که هر سه بصورت آسیاب شده و آسیاب نشده در دسترش مشتریانه و به تازگی قهوه گانودرما هم به این محصولات اضافه شده است.

لطفا کمی از خواص شیتاکه توضیح دهید؟

این قارچ یک قارچ فوق العاده است قارچ گانودرما به صورت وحشی در مناطق کوهستانی چین، ژاپن، اندونزی و تایوان رشد می کنه و رنگ کلاهک این قارچ، به رنگ زرد کم رنگ و گاهی تا قهوه ای تیره هم دیده می شود.

 خواص قارچ گانودرما میشه به رفع زگیل تناسلی اشاره کرد که یکی از موثرترین روش ها برای درمانه، قارچ شیتاکه کالری پایینی داره علاوه بر این به دلیل مقادیر قابل توجه فیبری که داره باعث کاهش اشتها شده و با جلوگیری از پرخوری به لاغری و کاهش وزن افراد کمک می کنه همچین قارچ شیتاکه در دیابت و قند خون، تقویت سیستم ایمنی بدن، پوکی استخوان، کم خونی و کاهش کلسترول خون موثره است.

اگر علاقمند به خرید قارچ گانودرما شدید می تونید از سایت مون به آدرس ganoderma-market.com این محصول تهیه کنید یا اسم گانودرما مارکت رو در گوگل جستجو کنید و مارو پیدا کنید.

ارسال نظر: