کدخبر: 16009

تفاوت بین کفپوش تاتامی و کفپوش گرانولی چیست؟

 

از انواع کفپوش‌ها در موارد مختلفی استفاده می‌شود. از پوشاندن کف خانه و پاساژ گرفته تا پارک‌ها و باشگاه‌های ورزشی. از کف پوش‌های تاتامی و گرانولی، بیشتر در باشگاه‌های ورزشی و یا در پارک‌ها استفاده می‌شود. از آنجایی که ساختار این کفپوش‌ها به گونه‌ای می‌باشد که اصطکاک مناسبی با سطح زمین و همچنین کفش برقرار می‌کند. هر دو مورد کفپوش تاتامی و گرانولی، گزینه مناسبی برای پوشاندن سطح باشگاه‌ها و اماکن ورزشی می‌باشد. اما تفاوت‌هایی در ساختار آن‌ها وجود دارد که باعث شده تا اختلاف قیمت و همچنین اختلاف در برخی ویژگی‌ها در این دو کفپوش به وجود بیاید.

در این جا قصد داریم در ابتدا به شکل جداگانه ویژگی و استفاده‌هایی که از هر کدام از این کفپوش‌ها دارند را بررسی کرده و به مقایسه کفپوش تاتامی و گرانول بپردازیم. پس از بررسی تفاوت‌های این دو کفپوش، این دو مورد را از نظر قیمتی مقایسه می‌کنیم تا اگر قصد خرید این گونه کفپوش‌ها را دارید، نیاز خود و قیمت محصول را در نظر گرفته و بهترین انتخاب را داشته باشید.

کف پوش تاتامی

کفپوش تاتامی، به شکل فوم تولید می‌شود و مواد اولیه آن، پلیمر‌های مرغوب می‌باشد که در اثر فشار و تغییرات محیطی، مقاومت زیادی از خود نشان می‌دهند. مشهودترین فرق کفپوش تاتامی و گرانول همین موضوع است. وجود فضای خالی در ساختار کفپوش تاتامی، باعث می‌شود مقاومت ضربه در آن، زیاد باشد. از ویژگی‌های منحصر به فردی که کفپوش تاتامی دارد این است که دارای وزن سبک و انعطاف بالایی می‌باشد. دور کفپوشهای تاتامی به صورت دندانه ای شکل تولید شده به همین دلیل، به راحتی می‌توان آن را جا‌به‌جا کرده و در محل مورد نظر قرار داد. از این کفپوش، بیشتر در ورزشگاه‌ها و باشگاه‌های ورزش‌های رزمی که نیاز به حرکات کششی دارند، استفاده می‌شود. برای مثال، در سالن‌ها ورزش‌های رزمی مثل تکواندو و کاراته، از این کفپوش زیاد استفاده می‌شود.

در تولید کفپوش تاتامی از مواد ضد حساست‌ زا و ضد باکتریال استفاده می‌شود تا مسائل بهداشتی آن، کاملا رعایت شود. از آنجایی که شکل ساخت این کفپوش، فوم می‌باشد، می‌تواند تا حد زیادی قابلیت ضربه گیری داشته باشد. از دیگر خواصی که کفپوش تاتامی دارد این است که قابلیت شست و شو داشته و نصب و برداشتن آن، به دلیل وزن سبکی که دارد، بسیار آسان است. به همین دلیل، در موارد دیگری مثل اتاق بازی کودک، شهر بازی کودکان و حتی مهد کودک، از این کفپوش استفاده می‌شود.

عمر مفید کفپوش تاتامی، تا 20 سال هم می‌باشد. البته به شرط این که از این کفپوش به شکل صحیح استفاده شده و زیاد آن را در معرض خیسی و رطوبت قرار ندهید. از معایبی که می‌توان به کفپوش تاتامی نسبت داد، عدم مقاومت آن در برابر اجسام سنگین است. به این معنی که در باشگاه‌های بدن سازی که ممکن است دستگاه‌ها سنگین بر روی کفپوش قرار بگیرد، استفاده از کفپوش تاتامی منطقی نیست. چرا که باعث خراب شدن این نوع کفپوش می‌شود. همچنین کفپوش تاتامی، مقاومت زیادی در برای اجسام تیز ندارد و در این شرایط، مستعد آسیب است. شاید همین مورد، بارزترین تفاوت بین کفپوش تاتامی و کفپوش گرانولی باشد.

9

کفپوش گرانول

کفپوش گرانولی یا پلاستیکی، همانطور که از اسمش هم پیداست، از گرانول‌های پلاستیکی به همراه چسب‌های قوی و مرغوب ساخته شده است. گرانول، به ذرات کوچک پلاستیکی گفته می‌شود که گاها از ضایعات و مواد غیر قابل استفاده پلیمری به دست آمده است. با ترکیب این ذرات، به همراه چسب و مواد پر کننده‌ای مثل کربن بلک، می‌توان یک محصول مستحکم، با اصطکاک بالا و همچنین مقاوم در برابر عوامل محیطی مثل نور خورشید و باران و برف به دست آورد. به همین دلیل، از این کفپوش در پارک‌های رو باز، باشگاه‌های ورزشی به خصوص باشگاه‌ها بدن سازی، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از دیگر مزایایی که می‌توان برای کفپوش گرانولی در نظر گرفت، این است که وزن سبکی دارد و پوشاندن کف یک محیط با آن، کار دشواری نیست. هر چند که خیلی این امکان را ندارید که از آن برای باشگاه‌ها سیار استفاده کنید. چرا که شاید برداشتن دوباره آن کار ساده‌ای نباشد. اما این کفپوش، در ابعاد‌ها مختلف، قابلیت ضربه گیری بالایی داشته و به علت مقاومت زیاد در برابر جسم سنگین و تیز، از آن در باشگاه‌های بدنسازی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. شاید اصلی ترین فرق کفپوش تاتامی و گرانول، همین موضوع باشد.

همچنین مقاومت بالای این کفپوش در برابر آب، باعث شده تا شست و شوی آن راحت باشد. وزن کفپوش گرانولی به نسبت تاتامی، بالا است و خیلی نمی‌توانید به عنوان کفپوشی که بتوان آن را جابه‌جا کرد، روی آن حساب کنید.  بیشتر این کفپوش، به عنوان کفپوش ثابت و دائمی استفاده می‌شود. به همین دلیل، از این کفپوش، علاوه بر باشگاه بدن سازی، در اماکن عمومی مثل برخی از نقاط محیط ایستگاه‌ها مترو، کناره‌ها استخر و ... مورد استفاده قرار می‌گیرد.

10

تفاوت بین کفپوش تاتامی و کفپوش گرانول

حال که با ویژگی‌ها و جزئیات هر کدام از این کفپوش‌ها آشنا شدیم، سوالی که باقی می‌ماند این است که فرق کفپوش تاتامی و گرانول چیست؟ هر دوی این کفپوش‌ها در ضخامت‌های مختلف تولید می‌شود. در ضخامت‌ها یکسان، به دلیل این که کفپوش تاتامی ساختار فوم دارد و فضای خالی درون آن وجود دارد، مقاومت و استحکام کمتری نسبت به کفپوش گرانولی دارد. در مقایسه کفپوش تاتامی و گرانول از نظر قیمت نیز باید گفت که معمولا کفپوش گرانولی، قیمت پایین تری از کفپوش تاتامی دارد.

وزن کفپوش تاتامی سبک‌تر از کفپوش گرانولی می‌باشد و همچنین مقاومت کفپوش گرانولی، بیشتر از کفپوش تاتامی است. اما مزیتی که فرق کفپوش تاتامی و کفپوش گرانولی را بارز می‌کند، راحتی کار و قابل جا‌جه‌جا بودن کف پوش تاتامی است.

از دیگر مزایایی که کفپوش تاتامی در ضخامت مناسب می‌تواند داشته باشد، این است که ضربه گیری بیشتری نسبت به کفپوش گرانولی دارد، به همین دلیل، در باشگاه‌ها ورزشی رزمی، این کفپوش، زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

11

سخن پایانی

تفاوت بین کفپوش تاتامی و کفپوش گرانولی در اینجا مورد بررسی قرار گرفت. گفته شد که از هر دوی این موارد، می‌توان در باشگاه‌ها ورزشی استفاده کرد اما به دلیل مقاومت بیشتر کفپوش گرانولی، از این کفپوش، برای مواقعی که وزن زیادی قرار است روی آن قرار بگیرد، بیشتر استفاده می‌شود. کفپوش تاتامی اما در مقابل، ضربه گیری بیشتری دارد و به علت وزن پایین آن، قابلیت جابه‌جایی برای آن وجود دارد. در حالی که جابه‌جایی کفپوش گرانولی چندان ساده نیست.

در کل اما بیشتر باشگاه‌ها، از ترکیب این دو کفپوش برای محیط باشگاه استفاده می‌کنند. در صورتی که قصد پوشاندن کفپوش را داشته باشید، با توجه به قیمت کفپوش تاتامی و همچنین قیمت کفپوش گرانول، می‌توانید از ترکیبی از این دو برای محیط باشگاه ورزشی و یا محیط بازی کودکان استفاده کنید. در کنار تمامی این موارد، می‌توان برخی از قسمت‌های کف را با کفپوش PVC پوشش داد. که باید با توجه به قیمت کفپوش pvc برای تعیین نسبت این موارد در یک محیط ورزشی و یا عمومی، اقدام کنید.

 

 

ارسال نظر: