کدخبر: 16073

انواع بتن در ساخت سازه ها

 

 

تقریباً به هر کجا که نگاه کنید می‌توانید بتن را پیدا کنید، از جمله ساختمان‌ها، پل‌ها، دیوارها، استخرهای شنا، جاده‌ها، باند فرودگاه، کف‌ها، پاسیو یا حتی خانه‌های سیمانی. همه این ساختارها به یک ماده ساخت بشر با فرمول ساده بستگی دارند. این همه بتن چگونه ساخته می شود؟

بتن چیست؟

بتن مصالح ساختمانی است که از اختلاط سیمان، سنگدانه های ریز (ماسه) سنگدانه های درشت (شن، خرده سنگ، سنگ و غیره) و آب به نسبت های معین به دست می آید.

تمام این مواد هنگامی که به درستی مخلوط شوند، سیمان و آب واکنشی را شروع می‌کنند تا به خود بچسبند و توده‌ای پلاستیکی تولید کنند که با گذشت زمان سخت می‌شود. این جرم پلاستیکی و سخت شده به بتن معروف است.

خواص بتن به مقدار و نسبت مواد تشکیل دهنده مورد استفاده در مخلوط بستگی دارد. با این حال، خواص را می توان بر اساس انواع مختلف سیمان مورد استفاده برای مخلوط نیز اصلاح کرد.

بتن در فشار بسیار قوی است اما کشش کمی دارد. بتن تازه را می توان در هر قالب یا قالب مناسب ریخت تا شکل و اندازه دلخواه را به دست آورد. بتن به طور گسترده در انواع کارهای ساختمانی مانند ساختمان، پل، سد، جاده، پل هوایی و غیره استفاده می شود.

. اینکه چه مقدار آب و سیمان استفاده می کنید، تعیین کننده خواص بتن است، مانند: استحکام، قدرت، ماندگاری و مقاومت در برابر گرما یا تشعشع

 

 

بتن تازه کاربردهای زیادی دارد و می توان آن را به صورت دایره، مستطیل، مربع و موارد دیگر ریخت. همچنین می توان از آن برای راه پله ها، ستون ها، درها، تیرها، عدس و سایر سازه های آشنا استفاده کرد. بتن در گریدهای مختلف از جمله عیار معمولی، استاندارد و با مقاومت بالا ساخته می شود. این نمرات نشان می دهد که بتن چقدر استحکام دارد و چگونه از آن در ساخت و ساز استفاده می شود. به چه نوعی نیاز دارید؟ راهنمای ما می تواند به شما در تصمیم گیری بر اساس نیازهای پروژه کمک کند.

2

1. بتن سیمانی ساده (PCC):

بتن سیمانی ساده یک مخلوط بتن پایه است که از سیمان، سنگدانه های ریز، سنگدانه های درشت، مواد افزودنی (اختیاری) و آب تشکیل شده است. PCC در فشرده سازی بسیار قوی است. اما به دلیل عدم وجود آرماتورهایی مانند فولاد، در کشش بسیار ضعیف است.

نسبت طراحی مخلوط کلی PCC 1:2:4 و 1:3:6 است. معمولاً در فونداسیون ساختمان استفاده می شود. پس از رسیدن به لایه های سخت، یک لایه ماسه و به دنبال آن بتن سیمانی ساده گذاشته می شود. در بالای بتن سیمانی ساده، قفس آرماتور پایه قرار می گیرد.

2. بتن سیمانی مسلح  (RCC)

بتن سیمانی تقویت شده یک ماده مرکب است که از سیمان، سنگدانه های ریز، سنگدانه های درشت، مواد افزودنی و تقویت کننده های فولادی تشکیل شده است. این بتن ساده سیمانی با وجود فولاد در آن است.تمام محدودیت های بتن سیمانی ساده را می توان با بتن سیمانی مسلح برطرف کرد. در بین تمام فلزات، فولاد به دلیل ضریب انبساط حرارتی تقریباً یکسان، مناسب ترین ماده تقویت کننده است.ضریب حرارتی بتن 14.5 /˚C و فولاد 12 /˚C است. فولاد به دلیل این خاصیت سازگاری بیشتری با بتن نسبت به سایر فلزات دارد.

3. بتن الیافی (FRC):

بتن تقویت شده با الیاف یک ماده مرکب است که از سیمان، آب، سنگدانه ها و الیاف مسطح یا گرد تشکیل شده است. انواع مختلفی از الیاف مانند الیاف فولادی، الیاف پلی پروپیلن، الیاف شیشه، الیاف آزبست، الیاف کربن و الیاف آلی به طور گسترده ای برای کاهش نفوذپذیری، خونریزی و ایجاد ترک های جزئی استفاده می شوند.

الیاف به نسبت 0.1٪ تا 3٪ از حجم کل بتن اضافه می شود. ابعاد الیاف با استفاده از عبارت "نسبت ابعاد" نشان داده می شود که نسبت طول به قطر الیاف است.

نسبت ابعاد فیبر به طور کلی 30 به 150 است. جهت الیاف عمدتاً تصادفی است اما بسته به معیارهای طراحی می توان آنها را به صورت موازی یا عمود بر هم مرتب کرد.

4. بتن تقویت شده با الیاف شیشه (GFRC)

بتن تقویت شده با الیاف شیشه یک ماده مرکب است که از سیمان، آب، سنگدانه ها و الیاف شیشه تشکیل شده است. الیاف شیشه دارای استحکام کششی بالایی در حدود 4080 نیوتن بر میلی متر مربع هستند.

الیاف شیشه نیز به دلیل خاصیت قلیایی بودن، دوام سازه را افزایش می دهند. با این حال، الیاف شیشه یکی از ارزان‌ترین تقویت‌کننده‌های موجود است که ساختار را مقرون به صرفه‌تر می‌کند.

خواص، کاربردها، مزایا و معایب بتن مسلح با الیاف شیشه مشابه بتن الیافی است که در بالا مورد بحث قرار گرفت.

5. فرو بتن:

فرو بتن که فروسمنت نیز نامیده می شود نوعی سازه بتن مسلح است که از سیمان، سنگدانه های ریز، توری سیم مرغی و آب تشکیل شده است.

ابتدا یک مش سیمی محکم بسته بندی شده نصب می شود که روی آن یک مخلوط ملات سیمانی غنی با نسبت های 1:2 یا 1:3 به دو طرف مش سیمی اعمال می شود.قطر سوراخ های مش سیم به 1 میلی متر محدود می شود. استفاده از ملات روی شبکه سیمی می تواند از طریق گچ کاری دستی، سانتریفیوژ کردن، ماشینی یا تفنگ زنی باشد.

6. بتن آماده

بتن آماده یک بتن کارخانه ای است که از سیمان، سنگدانه ها، آب و مواد افزودنی ساخته شده و به محل مورد نظر حمل می شود. بتن آماده زمانی ترجیح داده می شود که فضای کمتری برای ذخیره سازی و اختلاط مصالح ساختمانی وجود داشته باشد.

بتن کارخانه‌ای در کامیون‌های مخصوص حمل بار به نام میکسرهای ترانزیت بارگیری می‌شود که شرایط لازم برای چرخش مداوم و حرکت بتن و در نتیجه جلوگیری از گیرش را دارند.معمولاً کندکننده‌ها به مخلوط بتن اضافه می‌شوند تا فرآیند گیرش را کندتر کنند تا امکان حمل و نقل و زمان قرار دادن بتن فراهم شود. بررسی کیفیت هم در کارخانه و هم در محل انجام می شود. تفاوت در مقدار اسلامپ هر دو نباید بیش از 25 میلی متر یا 1/8 مقدار خاص هر کدام که بیشتر باشد متفاوت باشد.

7. بتن پیش ساخته

سازه های بتنی پیش ساخته ریخته گری، پخت، حمل و نقل به محل، و با استفاده از جرثقیل ساخته می شوند. سازه های پیش ساخته در سایت ها با استفاده از قالب هایی با قفس های تقویت کننده موجود در داخل آنها ساخته می شوند.آنها ممکن است بر اساس الزامات پیش تنیده شوند یا نباشند. اعضای بتنی خشک شده در شرایط کنترل شده برای رسیدن به مقاومت مورد نظر پخت می شوند. قلاب های مخصوصی در اختیار اعضا قرار می گیرد تا آنها را بلند کنند. در طراحی اعضای پیش ساخته، تنش های حمل و نصب که ممکن است در طول فرآیند ساخت و ساز ایجاد شود، در نظر می گیرد.

در این مقاله به معرفی انواع بتن در ساخت سازه ها پرداختیم. نوین صنعت سازه یکی از شرکت های فعال در ساخت سازه ها بتنی از جمله قالب سقفی وافل میباشد. برای اطلاعات بیشتر میتوانید به وبسایت به نشانی novinsanatsazeh.com مراجعه نمایید و با کارشناسان تماس بگیرید.

 

ارسال نظر: