کدخبر: 16334

پیش بینی چشم انداز اقتصادی جهان در سال 2022

 

به گزارش آر ام چارتس، صندوق بین‌المللی پول روز جمعه پیش‌بینی کرد که جهان در سال 2022 میلادی به دنبال فراگیری واکسیناسیون کرونا در برابر بیماری همه‌گیر کووید-۱۹و اجرای طرح‌های محرک اقتصادی در کشورهای مختلف جهان بیشترین رشد اقتصادی طی سه دهه اخیر را تجربه خواهد کرد که می تواند آینده جهان را روشن تر از شرایط فعلی کند.

آخرین گزارش این نهاد مربوط به سال 2020 میلادی بود که در آن رشد اقتصادی جهان را 5.5 درصد تخمین زده بود. با وجود تمام مشکلات موجود از جمله جنگ روسیه و اوکراین و شیوع ویروس کرونا، رشد اقتصادی سال 2022 را به 6.1 درصد افزایش داده است که می تواند امید را در مردم و سیاستمداران زنده کند.

در گزارش صندوق بین‌المللی پول، مستقر در واشنگتن، همچنین پیش‌بینی شده است که رشد اقتصادی جهان در سال 2023   به 6.3 درصد خواهد رسید. این در حالی است که این نهاد در ماه ژانویه رشد 4.3 درصدی را برای سال 2022 پیش بینی کرده بود.

اقتصاددانان صندوق بین‌المللی پول بر این باور هستند که اقتصاد جهان در سال 2020 به دنبال همه‌گیری ویروس کرونا 3.3 درصد کوچک شد. این رقم به این معنا است که جهان طی سالهای گذشته بدترین بحران رکود اقتصادی را از زمان ثبت آمارهای صندوق بین‌المللی پول تجربه کرده است. پیش از این احتمال داده می‌شد که اقتصاد جهان طی سال 2020 به جای 3.3 درصد، 3.5 درصد کوچک شده است.

به گفته اقتصاددانان صندوق بین‌المللی پول بحران اقتصادی سال گذشته در صورت عدم اختصاص کمک‌های گسترده اقتصادی به شرکت‌ها و مصرف کنندگان می‌توانست «سه برابر» بدتر از آنچه روی داد باشد.

چشم‌انداز رشد اقتصادی در آمریکا، چین و کشورهای حوزه یورو چگونه است؟

15

در گزارش روز جمعه صندوق بین‌المللی پول پیش بینی شده است که آمریکا به عنوان بزرگترین اقتصاد جهان در سال جاری میلادی رشد 6.4 درصدی را تجربه خواهد کرد. این رقم بیشترین میزان رشد اقتصادی در ایالات متحده از سال 1984 تاکنون خواهد بود. اما با توجه به مشکلات و شرایط فعلی، در ماه های آینده با شروع رکود در آمریکا، رشد اقتصادی به 3.5 درصد کاهش خواهد یافت.

اقتصاد چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان در سال جاری 6.5 درصد رشد خواهد داشت. صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده است که رشد اقتصادی چین در ماه های آینده به 4 درصد برسد.

از سوی دیگر رشد اقتصادی 19 کشور عضو حوزه یورو در سال جاری 4.4  درصد پیش بینی شده است. صندوق بین المللی پول تخمین زده است که رشد اقتصادی این کشورها در ماه های منتهی به 2023 به ، 1 درصد ماهش یابد باشد.

بر اساس آمار موجود ارزهای دلار آمریکا و یورو بیشترین نوسانات قیمتی در اثر کرونا را ثبت کرده اند.

چه کشورهایی همچنان با مشکل روبرو خواهند بود؟

16

صندوق بین‌المللی پول در برآورد خود آورده است که آهنگ رشد اقتصادی در کشورهای فقیرتر که قادر به اجرای طرح های محرک اقتصادی بزرگ نبودند آهسته‌تر از دیگر کشورها خواهد بود. این نهاد همچنین تخمین زده است که کشورهایی که اقتصاد آنها به گردشگری وابستگی زیادی دارد برای خروج از رکود اقتصادی و دست یافتن به رشد اقتصادی خود در دوران پیش از همه گیری کرونا با مشکل روبرو خواهند بود.

از سوی دیگر به گفته اقتصاددانان صندوق بین المللی پول پیامدهای اقتصادی همه گیری کرونا پیشرفت سال های اخیر در زمینه مقابله با فقر در سطح جهان را زیر سوال برده است. در گزارش این نهاد آمده است که سال گذشته 95 میلیون نفر از کسانی که تا پیش از همه‌گیری کرونا پیش بینی می‌شد دیگر در فقر مطلق نباشند در نهایت در این گروه قرار گرفتند.

صندوق بین‌المللی پول تخمین زده است که رشد اقتصادی در دوران پساکرونا به تدریج کند خواهد شد و به میزان خود در دوره پیش از همه‌گیری «کووید-۱۹» باز خواهد گشت. بنا به اعلام این نهاد بین المللی عواملی مانند پیر شدن نیروی کار که پیش از شیوع ویروس کرونا بر رشد اقتصادی کشورها تاثیرگذار بود به تدریج بار دیگر اهمیت خواهند یافت. معضل بالا رفتن سن نیروی کار در کشورهای ثروتمند و چین از جمله چالش‌های پیش روی اقتصاد و تورم این کشورها است.

آخرین آمار مبتلایان به ویروس کرونا در جهان

تعداد مبتلایان

621,986,797

تعداد بهبودیافتگان

601,943,497

تعداد جانباختگان

6,545,871

بیماران تحت درمان

13,497,429

 

آخرین آمار مبتلایان به ویروس کرونا در ایران

17

مبتلایان

7,547,968

فوتی‌ها

144,416

بهبود یافته‌ها

7,325,059

موارد فعال

78,493

مبتلایان امروز

n/A

فوتی‌های امروز

n/A

موارد بحرانی

161

مبتلایان در هر میلیون

87,363

 

ارسال نظر: