کدخبر: 16463

ورق سیاه

 

 

آهن یکی از مهم ترین و اصلی ترین فلزات در دنیا محسوب می شود که در صنایع مختلفی از آن استفاده می شود. زمانی که آهن را با فلزات دیگر ترکیب می کنیم، به ما محصولاتی متفاوت می دهد که می توان در صنعت های دیگر از آن استفاده نمود. یکی از ترکیباتی که از آهن و عناصر دیگر به وجود می آید، انواع ورق ها می باشد که در صنعت های خودروسازی و ساختمان سازی به وفور مورد استفاده قرار می گیرد. ورق سیاه یکی از این ورق ها می باشد که به عنوان یک کالای واسط به منظور ساخت کالاهای صنعتی آهنی با مصرف مستقیم مانند پروفیل ساختمانی، قطعات خودرو، مخزن تانگ و غیره نیز استفاده می شود. از همین رو برای مشتریان و کاربران گرامی انواع این ورق های سیاه و همچنین کاربردهای آن و در نهایت خرید و قیمت ورق سیاه را در این مقاله آورده ایم.

ورق سیاه چیست؟

به طور کلی ورق فولادی در دو  روش نورد گرم و سرد تولید و ساخته می شوند. محصولاتی که از روش نورد سرد تهیه می شوند شامل ورق های روغنی، رنگی و گالوانیزه می باشد. در مقابل در روش نورد گردم محصولاتی همچون شیت، رول در انواع ساده ساختمانی، ضدسایش و آجدار تولید می شوند. برای ساخت ورق سیاه، فولاد را در دمایی بالاتر از دمای تبلور مجدد فولاد قرار می دهند و همچنین در ضخانت بالای 5/1 میلی متر که ضخامت های گوناگون آن در تعیین قیمت ورق سیاه حائز اهمیت است.

این ورق به صورت صاف و صیقلی یافته اما با کیفیت سطحی کمتر از ورق سرد و البته ضخامت بیشتری تولید و ساخته می شود. این ورق گاهی نیاز به پرداخت دارد و همچنین قیمت آن از ورق سرد مثل روغنی کمتر است. در نهایت از این در صنعت هایی که ظاهر به نسبت کمتر اهمیت دارد، مورد استفاده قرار می گیرد. احتمالا برایتان سوال پیش آمده که چرا اسم این ورق سیاه است؟ این ورق در پروسه تولید در دمای بالا سطحی مات به خود می گیرد که به ان سیاه گفته می شود.

از این ورق سیاه در تولید قطعات صنعتی، ساختمانی و غیره مورد استفاده قرار می گیرد، که به عنوان ماده اولیه شناخته می شود. همچنین با توجه به دو گرید استاندارد ST37 و ST52 می توان گفت که این ورق و بررسی کیفی آن برای صنایع مختلف اهمیت بالایی دارد.

انواع ورق های سیاه

این ورق ها را می توان بر اساس ظاهر، نوع کاربرد و ترکیب آن به انواع مختلفی تقسیم بندی نمود. این طبقه بندی شامل موارد زیر است:

  • ورق های سیاه رول شده، کویل یا کلاف: در این مدل عرض بسته به ضخامت محصول که بین 5/1-15 میلی تر است، در اندازه های 100، 125، 150 و 200 سانتی متر و در نهایت طول بی نهایت عرضه می شود.
  • ورق سیاه فابریک یا شیت: ضخامت این مدل 15 میلی متر به بالا می باشد. این سری در هر سایزی قابل خرید و سفارش می باشد؛ اما سایزهای 1000 در 2000، 1250 در 2500، 1000 در 6000، 1500 در 6000، 2000 در 6000 و 2000 در 12000 بسیار رایج و پرکاربرد می باشند.

بررسی انواع ورق های سیاه بر اساس ترکیب فولادی و کاربرد:

  • ورق سیاه صنعتی
  • ورق سیاه معمولی

دو گرید معروف برای این ورق ها صنعتی و معمولی به ترتیب ST52 و ST37 می باشند. ST در این گرید ها به معنای Strength که خود معنای استحکام می دهد و عدد بعد از آن مقدار تنش نهایی یا همان سختی ورق بر حسب کیلوگرم بر سانتی متر مربع است. میزان سختی ورق نورد گرم را مقدار کربن در فولاد تعیین می کند.

2

کاربرد گسترده ورق های سیاه

همانطور که در بالا اشاره کردیم، از این محصول به عنوان ماده اولیه در تولید قطعات در خودرو سازی و ساختمان سازی و غیره استفاده می شود. صنایع مختلفی که از این محصول پرکاربرد استفاده می کنند، به شرح زیر است:

  1. تجهیزات کشاورزی
  2. صنعت کشتی سازی برای مخازن آب
  3. مصالح ساختمانی مانند آبگرمکن، انواع پروفیل ها (بسته یا باز در حالت های ستونی، قوطی، فرانسوی، چهارچوب و غیره) و تیرآهن ها
  4. ورق پانچ تسمه
  5. صنایع فلزی سنگین
  6. گاردیل و تجهیزات ترافیکی
  7. تانکر سازی و مخازن لوله های نفتی
  8. در صنعت خودرو به منظور ساخت رینگ چرخ و قطعات دیگر

همانطور که در بالا نیز گفتیم، در صنایع مختلف از گریدهای گوناگون استفاده می شود. برای مثال در صنعت های سبک برای ساخت تجهیزات ساده تر از گرید ST37 استفاده می کنیم. در صنعت های سنگین و برای تجهیزاتی که نیاز به قابلیت مقاوم پذیری بالاتری نیاز دارد از گرید ST52 استفاده می شود.

مراحل کلی تولید ورق های سیاه

به طور عمده تمامی کارخانجات تولید آهن آلات و فلز، از 4 روش برای تولید این ورق ها استفاده می نمایند. این روش ها به شرح زیر است:

  • تولید گندله (pellet) به وسیله فرآوری سنگ آهن و تبدیل آن به آهن اسفنجی
  • نورد گرم
  • تولید تختال (slab)
  • تولید فولاد مذاب

خرید انواع ورق سیاه از آهن هایپر

آهن هایپر یک مجموعه خرید و فروش انواع آهن آلات و پیش بینی هفتگی قیمت های آهن و فلزات مختلف در تهران می باشد. مجموعه آهن هایپر ارائه دهنده، انواع آهن‌آلات ساختمانی، صنعتی و سایر مقاطع فولادی از جمله میلگرد، تیرآهن، ورق سیاه، نبشی، ناودانی، پروفیل، ورق‌های آلیاژی و صنعتی، ورق‌های روغنی، گالوانیزه، انواع مقاطع استنلس استیل، مس و آلومینیوم است. همچنین آهن هایپر به خرید و فروش انواع ورق سیاه با گریدهای متفاوت مشغول می باشد. شما عزیزان می توانید انواع این ورق های سیاه را با قیمت مناسب در بازار از آهن هایپر تهیه نمایید.

 این مجموعه مرجع آهن آلات در تهران می باشد که می توانید برای ساخت قطعات در صنعت مورد نظر خود از این مجموعه خرید نمایید. علاوه بر خرید می توانید قیمت ورق سیاه را از کارشناسان فروش و بخش مشاوره و همچنین سایت به روز شده آهن هایپر دریافت نمایید. همچنین علاوه بر ورق های سیاه می توانید ورق های استیل و آلومینیوم را نیز با بهترین کیفیت و قیمت مناسب تهیه نمایید.

 

ارسال نظر: