کدخبر: 17163

انواع جوش صورت و بدن، علت، تشخیص و درمان آن را بشناسید!

 

 

تا چه حد با انواع جوش آشنا هستید!؟ ویژگی و عوارض آنها را میدانید؟! با آمدن فصل بهار، بافت پوست ما تغییر میکند. چرا که افزایش دما و آفتاب، بر پوست و هورمونهای بدن ما تأثیر میگذارد. همانطور که میدانید، علت اصلی آکنه و جوش صورت و بدن، تغییرات هورمونی میباشد.

آیا علت ایجاد انواع جوش صورت و بدن و بر روی شانه ها و یا پشت خود میدانید؟ آیا انواع جوش بدن و روشهای درمان جوش صورت را می‌شناسید؟

در این بخش از مجله سلامت، زیبایی و نگهداری از پوست وقت مد، کلیه نکات کلیدی و مطالب مهم در رابطه با انواع جوش و آکنه صورت و روشهای درمان (خانگی و پزشکی) آنها را به شما عزیزان آموزش میدهیم.

آکنه یا جوش صورت و پوست بدن چیست؟

10

آکنه؛ یک نوع بیماری پوستی است که با ظهور ضایعات پوست در نتیجه فولیکولیت (Folliculitis)، التهاب و عفونت منافذ فولیکولی (جایی که مو رشد میکند) به وجود می‌آید. آنها معمولاً به صورت جوش، دانه های سر سیاه و سر سفید، لکه های قرمز و ملتهب مانند کیست ظاهر میشوند. در مورد جوش های سرسیاه، در مطلب همه چیز در مورد جوش سرسیاه (Blackhead)، علت، پیشگیری، درمان به صورت کامل در https://vaghtemod.ir/، توضیح دادیم.

در بیشتر موارد، انواع جوش؛ در دوران نوجوانی ظاهر شده و حدود ۸۰ درصد از جوانان بین ۱۴ تا ۱۶ ساله را تحت تأثیر قرار میدهد. دلیل اصلی انواع جوش صورت؛ به بسته شدن منافذ پوست مربوط میشود.

اگر انسداد منافذ پوستی ناقص باشد، جوش های سرسیاه ایجاد میشوند، اما در صورت کامل بودن این انسداد، آکنه سرسفید به وجود می‌آید.

علت اصلی ایجاد جوش صورت چیست؟

11

به طور مشخص، هورمون‌ها؛ علت اصلی بروز آکنه و جوش هستند. نوجوانان در سنین بلوغ؛ به دلیل افزایش سطح آندروژن (هورمون جنسی مردانه)، باعث بزرگ شدن غدد چربی و تولید سبوم بیشتر و در نتیجه ایجاد آکنه میشود. برای آشنایی بیشتر یا این مطالب علمی آرایشی و زیبایی، این سری از مطالب را دنبال کنید.

در خانمها نیز تغییرات هورمونی مربوط به بارداری و استفاده از داروهای ضد بارداری؛ میتواند بر تولید سبوم (غدد چربی) تأثیر بگذارد. همچنین، مقادیر کمی آندروژن در خون شما گردش میکند که می‌تواند آکنه را بدتر کند.

علاوه بر این، علل خارجی دیگری وجود دارد که میتواند انواع جوش را هم در بزرگسالان و هم در نوجوانان بیشتر کند. یک مثال از این موارد؛ رژیم غذایی است. مطالعات مختلف نشان داده که برخی از مواد غذایی مانند محصولات لبنی یا غنی از کربوهیدرات و چربی، شدت جوش پوستی را بدتر میکند و باعث ایجاد تعداد بیشتری جوش میشود.

از طرف دیگر، غذاهایی غنی از چربیهای فرآوری شده و قندها از جمله کلوچه‌، شیرینی، غذاهای آماده یا فست فود و تخمه میتوانند آکنه یا جوش صورت را تحریک کنند.

با توجه به تردید بیماران در مورد علت انواع جوش صورت خود، چهار عامل اصلی ایجاد کننده جوش را میتوان شناسایی کرد:

  • تولید بیش از حد چربی
  • رشد بیش از حد کوتی باکتریوم آکنه
  • اختلال در بلوغ فولیکول مو
  • فعالیت بیش از حد هورمون

انواع آکنه براساس سن

 

در مطلب بهترین و سریعترین روش‎ درمان جوش زیر پوستی! همه حقایق مهم درمورد درمان جوش کیستیک همه آموزش های لازم را در این باره دادیم. جالب است بدانید برخلاف تصور بسیاری از مردم، آکنه میتواند در سنین مختلف، نه فقط در جوانان خود را نشان دهد. یکی از روشهای طبقه بندی آکنه؛ بر اساس سن میباشد.

در پایین انواع آکنه صورت را در رده های سنی و یا دوران مختلف زندگی بررسی میکنیم:

  • جوش نوزادی :

    آکنه و انواع جوش نوزادی در ۲۰ درصد نوزادان به خصوص در ناحیه گونه به صورت جوشهای سر سیاه، پاپول و پوسچول (جوش های ملتهب یا چرکی) دیده میشود.

  • آکنه یا جوش نوجوانی :

    درست است که این اختلال پوستی از تعامل بین هورمون‌ها، سبوم و باکتر‌هایی که روی پوست زندگی میکنند، به وجود می آید، اما دوران نوجوانی محل پرورش ایده‌آل برای جوش میباشد. در این مرحله فعالیت غدد چربی افزایش می‌یابد و باکتری ها در منافذ پوست جمع میشوند. (در صورت مسدود شدن جزئی، جوش های سرسیاه و در صورت مسدود شدن کامل جوش های سر سفید)

  • جوش یا آکنه مرحله بزرگسالی :

    نوع دیگری از آکنه با توجه به سن، جوش بزرگسالی (شایع در میان خانمها) است که بعد از ۲۵ سالگی ظاهر میشود. این نوع جوش، معمولاً با تغییرات هورمونی (قاعدگی، بارداری، یائسگی…) و یا استرس همراه است. عمدتاً آکنه بزرگسالی در گردن و صورت ظاهر میشود و می‌تواند کم و بیش شدید باشد.

روشهای پیشگیری از آکنه صورت

نواحی حساس صورت و یا یا مستعد جوش را دو بار در روز، با یک شستشو دهنده ملایم و آب ولرم بشویید. بنابراین از دستان برای شستشوی صورت خود با یک صابون و یا پاک کننده ملایم و آب گرم استفاده کنید. از برخی محصولات مانند اسکراب صورت، مواد قابض و ماسک اجتناب کنید. چرا که آنها تمایل به تحریک پوست دارند که میتواند آکنه را بدتر کند. همچنین، شستشوی زیاد صورت نیز میتواند پوست را تحریک کند. در این رابطه مطلب نحوه استفاده، مضرات و انواع اسکراب پوست و صورت را مشاهده کنید.

روش صحیح شستشو صورت برای پیشگیری از ایجاد جوش و آکنه در صورت

برای خشک کردن یا از بین بردن چربی اضافی پوست و ترویج لایه برداری از محصولات ضد آکنه بهره بگیرید. به دنبال محصولاتی باشید که حاوی بنزوئیل پراکسید به عنوان یک ماده فعال هستند.

همچنین محصولاتی را امتحان کنید که حاوی اسید سالیسیلیک، اسید گلیکولیک یا آلفا هیدروکسی اسید است. احتمالا، چند هفته طول بکشد تا از استفاده از یک محصول ضد جوش و آکنه به نتیجه برسید.

یک روش دیگر برای پیشگیری و جلوگیری از ایجاد آکنه بر روی صورت، این است که بعد از فعالیتهای شدید (مانند ورزش) دوش بگیرید. زیرا چربی و عرق روی پوست میتواند باعث ایجاد جوش شود. همچنین، از پوست خود در برابر نور خورشید محافظت کنید. به علاوه، برخی از داروهای ضد آکنه شما را بیشتر مستعد آفتاب سوختگی میکنند.

منبع: مجله علمی، سلامت و زیبایی و مراقبت از پوست وقت مد (https://vaghtemod.ir/cat/beauty-grooming/skin/)

 

ارسال نظر: