کدخبر: 17296

آیا اسید فسفریک مضر است؟

 

 

آیا اسید فسفریک مضر است؟

آیا تا به حال به لیست مواد موجود در نوشابه مورد علاقه خود نگاه کرده اید؟ به احتمال زیاد، اسید فسفریک را خواهید دید. این ماده یک افزودنی رایج در بسیاری از غذاهای فرآوری شده است. تولید کنندگان از آن برای افزودن طعم و حفظ تازگی استفاده می کنند.

 

سید فسفریک چیست

به گفته منبع مورد اعتماد موسسه ملی ایمنی و بهداشت شغلی (NIOSH)، اسید فسفریک یک کریستال بی رنگ و بی بو است. برای افزودن آن به سایر محصولات، اغلب ابتدا در آب حل می شود.

به نوشابه‌ها طعمی تند می‌دهد و از رشد کپک‌ها و باکتری‌ها که می‌توانند به راحتی در محلول شیرین تکثیر شوند، جلوگیری می‌کند. بیشتر اسیدیته نوشابه از اسید فسفریک منبع قابل اعتماد حاصل می شود.

اسید فسفریک از ماده معدنی فسفر ساخته می شود که به طور طبیعی در بسیاری از غذاها یافت می شود. به گفته منبع معتبر مؤسسه ملی سلامت، این ماده با کلسیم برای تشکیل استخوان‌ها و دندان‌های قوی کار می‌کند. همچنین به حمایت از عملکرد کلیه و نحوه استفاده و ذخیره انرژی بدن شما کمک می کند.

فسفر به عضلات شما کمک می کند پس از یک تمرین سخت ریکاوری کنند. این ماده معدنی نقش مهمی در رشد بدن دارد و حتی برای تولید DNA و RNA، کدهای ژنتیکی موجودات زنده، مورد نیاز است.

فسفر ابتدا از طریق یک فرآیند تولید شیمیایی به پنتوکسید فسفر تبدیل می شود. سپس دوباره تحت درمان قرار می گیرد تا به اسید فسفریک تبدیل شود.

خطرات احتمالی

در واقع داشتن بیش از حد فسفر بیشتر از کمبود فسفر رایج است. فسفر به طور طبیعی در بسیاری از غذاها یافت می شود و از اسید فسفریک به عنوان یک افزودنی استفاده می شود، بنابراین بیشتر افراد در رژیم غذایی خود به اندازه کافی دریافت می کنند.

بدن شما به فسفر نیاز دارد، اما مقدار زیاد آن می تواند مشکلاتی را ایجاد کند. مطالعات منبع معتبر نشان می دهد که مصرف بیش از حد فسفر می تواند شما را در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان و بیماری قلبی قرار دهد. کلسیم و فسفر برای تشکیل و حفظ سلامت دندان ها و استخوان ها با هم کار می کنند. مواد معدنی باید متعادل باشند تا موثر باشند.

فسفر بیش از حد می تواند میزان کلسیم را در بدن کاهش دهد و منجر به تحلیل رفتن استخوان شود. همچنین می تواند توانایی بدن شما در استفاده از مواد معدنی دیگر مانند آهن، روی و منیزیم را مختل کند.

به عنوان مثال، تحقیقات مصرف زیاد نوشابه را با افزایش خطر شکستگی استخوان مرتبط می‌داند. در یک مطالعه مشاهده‌ای، افرادی که روزانه نوشابه می‌نوشیدند، خطر شکستگی استخوان را دو برابر می‌کردند.

برای خرید آب اکسیژنه به سایت بازرگانی پارسیان شیمی طهران مراجعه کنید 

کلیه های شما به بدن شما کمک می کنند تا از شر فسفر اضافی خلاص شود. برخی از افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیه ممکن است نیاز به نظارت بر میزان فسفر در رژیم غذایی خود داشته باشند، زیرا کلیه آنها ممکن است قادر به حذف فسفر اضافی نباشد.

اسید فسفریک در صورت تماس با آن به عنوان یک ماده شیمیایی خطرناک است. بخارات سمی می تواند پوست، چشم ها و سیستم تنفسی شما را تحریک کند.

ایمنی در حد اعتدال

مقدار توصیه شده روزانه (RDA) فسفر مورد نیاز برای عملکرد طبیعی بدن در بزرگسالان 700 میلی گرم منبع مورد اعتماد است. این مشکل را می توانید به راحتی از منابع غذایی طبیعی دریافت کنید.

غذاهایی که پروتئین بالایی دارند (مانند لبنیات، گوشت، لوبیا، تخم مرغ، مرغ و ماهی) معمولاً دارای فسفر بالایی هستند. نان و سایر محصولات نانوایی نیز حاوی این ماده مغذی هستند. این بدان معنی است که اسید فسفریک اضافی از غذاها و نوشیدنی های فرآوری شده احتمالاً بیشتر از نیاز بدن است. ففور اضافه شده به محصولاتی مانند نوشابه نیز برای بدن بسیار آسان است. این می تواند دریافت بیش از حد فسفر را آسان کند.

از آنجایی که بسیاری از ما نوشابه می نوشیم و غذاهای فرآوری شده می خوریم، برخی از کارشناسان در مورد رژیم غذایی در مورد فسفر اضافه نگران هستند. بر اساس تخمین ها، افزودنی های فسفر بین 10 تا 50 درصد منبع قابل اعتماد دریافت فسفر در یک رژیم غذایی معمولی غربی را تشکیل می دهند.

برخی تخمین ها نشان می دهد که یک قوطی کولا حاوی 50 تا 60 میلی گرم منبع مطمئن اسید فسفریک است. برخی از آب های طعم دار می توانند تا 85 میلی گرم فسفر در هر بطری داشته باشند.

برای خرید اسید بوریک به سایت بازرگانی پارسیان شیمی طهران مراجعه کنید 

برای اکثر بزرگسالان، مصرف فسفر در روز به عنوان حد بالایی مطمئن در نظر گرفته می شود. افرادی که بیش از این مقدار مصرف می کنند، در معرض خطر اثرات منفی سلامت مرتبط با فسفر هستند.

به بزرگسالان مبتلا به نارسایی حاد کلیه توصیه می شود که بیش از 800 میلی گرم فسفر در روز مصرف نکنند. کلیه ها به بدن کمک می کنند تا از شر فسفر اضافی خلاص شود، اما اگر به خوبی کار نکنند، فسفر بیش از حد می تواند در خون انباشته شود.

نوشیدنی های جایگزین

هنوز هم می‌خواهید نوشابه‌تان را بخورید؟ برخی از نوشیدنی های موجود در بازار از اسید فسفریک استفاده نمی کنند یا از مقادیر بسیار کمی استفاده می کنند.

نوشیدنی‌های گازدار شفاف مانند زنجبیل، نوشابه‌های لیمو و لیموترش و سلتزرهای طعم‌دار ممکن است کمتر حاوی اسید فسفریک باشند.

می توانید فسفر اضافه شده در غذاها و نوشیدنی های فرآوری شده را بررسی کنید. به دنبال اسید فسفریک و سایر افزودنی های فسفر مانند فسفات سدیم در لیست مواد موجود در بسته باشید.

 

ارسال نظر: