کدخبر: 17359

چگونه پول های خود را بیشتر پس انداز کنیم؟

 

واقعیت این است که پول در آوردن کار اصلا راحتی نیست، بنابراین برای این که بتوانید پس انداز بیشتری داشته باشید بایستی برخی از عادت های خود را تغییر دهید و استراتژی های جدیدی را پیش بگیرید.

در ابتدا بایستی تکلیف تان را با خودتان روشن کنید که چرا می خواهید پس انداز داشته باشید؟ یک نفر برای روزگار بازنشستگی خود و یک نفر دیگر برای مسافرت خود و خانواده اش در تعطیلات. اما مهم این است که حتما بایستی هدفی برای این کار وجود داشته باشد در غیر این صورت مطمعنا در ابتدای راه آن را رها می کنید.

در ادامه این مقاله 17 راهکار برای اینکه بدانیم چگونه پول پس انداز کنیم؟ بیشتر آشنا خواهیم شد.

در مورد عادت های بدتان با خودتان صادق باشید

مهم ترین کاری که بایستی یاد بگیرید این است که با حقیقت مواجه شوید. یکی از دلایلی که شما معمولا فرآیند پس انداز کردن را ادامه نداده و آن را رها می کنید این است که توانایی مواجهه با واقعیت ها را ندارید.

برای تان سخت است که قبول کنید به اندازه ی کافی پس انداز نکرده اید در عوض راحت تر است که تمام پول های تان را خرج کنید و به خودتان بگویید که نیاز دیگری ندارید. پس سراغ راه دوم می روید. اما پس از خواندن فال ماهانه ، از امروز شروع کنید و قبول کنید که تا کنون به خودتان دروغ گفته اید. با خودتان صادق باشید و شروع به اصلاح خودتان کنید.

از نظر ذهنی، پس انداز کردن را به رسمیت بشناسید

یکی از دلایلی که شما اقدام به پس انداز نمی کنید، داستان هایی است که در ذهن شماست و شما را بی خیال پس انداز کردن می کند. پس روی تقویم برای خودتان سر رسیدی را مشخص کنید و خود را ملزم کنید که تا فلان تاریخ باید این مقدار پس انداز داشته باشید.

نیاز ها و خواسته های خود را تعریف کنید

این خیلی خوب است که شما برند های گران قیمت را دوست دارید اما مشکل این جاست که شما هر چیز گرانی را بخرید تا جلوی دوستان و اقوام فردی خوش لباس با زندگی ای لوکس به نظر برسید.

بنابراین بایستی تعریف کنید که چه نیاز ها و خواسته هایی دارید. لیستی از چیز هایی که واقعا لازم دارید تهیه کنید. سپس ابتدا پولی را که برنامه ریزی کرده بودید کنار بگذارید بعد از آن لیست نیاز های تان را اولویت بندی کنید و به ترتیب اهمیت نیاز های تان، به مرور و به تدریج اقدام به تهیه ی آنها کنید.

حواس تان به گردش پول تان باشد

گردش پول خود را به طور منظم چک کنید تا هم وارد محدوده ی پس انداز تان نشوید و هم بدانید که چه میزانی پول در حسابتان برای رفع مایحتاج تان باقی مانده است.

یاد بگیرید که چگونه اهداف تان را هوشمندانه کنید

قبلا گفتیم که برای پس انداز کردن های تان هدفی بگذارید. الان می گوییم که این هدف گذاری را هوشمندانه کنید. مثلا شما می گویید که " می خواهم ثروتمند شوم" این یک هدف است ولی هوشمندانه نیست.

اما اگر بگویید " می خواهم ثروتمند شوم و ظرف 10 سال آینده، n تومان پس انداز داشته باشم" این یک هدف هوشمندانه است. پس روی اهداف تان قدری جزئی و دقیق تر شوید.

از برنامه هایی برای پیگیری هزینه های خود استفاده کنید

اگر نمی توانید پول خود را به خوبی مدیریت کنید، آن را خرج خواهید کرد.

هدف شما باید این باشد که ضمن داشتن درآمد بالا، هزینه های خود را تا حد ممکن پایین نگه دارید. مشکل این است که شما ممکن است منابع مالی خود را به طور مرتب بررسی نکنید.

توصیه می کنیم که با استفاده از یک برنامه، هزینه های خود را پیگیری کنید. این گونه برنامه ها مبلغی را که در هر ماه خرج می کنید به شما نشان می دهند.

هزینه ی سرویس های خدماتی را کاهش دهید

معمولا شما هزینه ی سرویس ها و خدماتی را که نیاز دارید، به صورت دوره ای پرداخت می کنید. سعی کنید با کمی تغییر در الگو های مصرف تان، این هزینه ها را نیز کاهش دهید. هرچه قدر که هزینه ی کم تری برای قبض های تان پرداخت کنید، می توانید پول بیشتری را پس انداز کنید.

به طور خودکار صرفه جویی کنید

تا اینجا که رسیدید، دیگر دست از اجبار کردن خود به پس انداز کردن بردارید. از اینجا به بعد سعی کنید که صرفه جویی به بخشی از الگوی رفتاری شما تبدیل شود. با این الگو، به طور اتوماتیک هر ماه مبالغ بیشتری برای پس انداز کردن دارید.

نسبت به پول تان ناامید باشید

این خیلی خوب است که بتوانید با پولتان هر چیزی را که می خواهید بخرید. اما با این روش خیلی زود پول تان به اتمام رسیده و دیگر قدرتی برای خرید نخواهید داشت. بهتر است که قدری نسبت به پول تان نا امید باشید در نتیجه آن را بهینه مصرف کنید.

فکر کنید که الان نمی توانید فلان خرید غیر ضروری را انجام دهید. یا اینکه پس اندازتان به اندازه ی کافی برای رسیدن به فلان هدف، نشده است. به این روش پول تان را هم صرف مخارج ضروری می کنید هم پس انداز بیشتری خواهید داشت.

کارت اعتباری تان را از خودتان دور کنید

خرید کردن با کارت های اعتباری که امروزه در همه جای جهان رواج دارد، در کنار محاسن بسیار زیادی که دارد این عیب را هم دارد که شما متوجه نیستید که چه اندازه از موجودی خود را در حال حاضر صرف امورات مختلف کرده اید. اگر قصد پس انداز کردن دارید، پیشنهاد ما به شما این است که کارت اعتباری خود را در خانه یا جایی دور از دسترس بگذارید و خرید هایتان را با پول نقد انجام دهید تا متوجه هزینه کردن پول هایتان باشید.

روزانه روند پیشرفت مالی خود را مرور کنید

شما نیاز دارید که روزانه پیشرفت مالی خود را ارزیابی کنید. برخی از برنامه ها در تلفن همراه به راحتی این کار را برای شما انجام می دهند. اگر هر روز هم امکان این کار را ندارید حتما به صورت هفتگی یا ماهیانه انجامش دهید.

از غذای منزل استفاده کنید

اگر از آن دسته افراد هستید که عادت دارید در محل کار، از یک رستوران یا آشپزخانه غذا سفارش دهید، پیشنهاد می کنیم که این کار را انجام ندهید و از منزل همراه خود غذا ببرید، با این کار هزینه ی قابل توجهی را در طول هفته صرفه جویی خواهید کرد.

کمتر تحت تاثیر تبلیغات قرار بگیرید

اگر شما هم مثل همه، روزانه دقایقی را در فضای مجازی سپری می کنید، سعی کنید کمتر تحت تاثیر تبلیغات قرار گرفته و حضور خود را در فضای مجازی منتهی به یک خرید نکنید. این تبلیغات معمولا سعی می کنند به شما احساس نیاز به کالای شان را تلقین کنند.

قانون "30 روز" را اجرا کنید

این قانون به این صورت است که اگر می خواهید چیزی را بخرید، 30 روز برای خرید آن دست نگه دارید اگر بعد از 30 روز همچنان به آن احساس نیاز داشتید اقدام به خرید کنید در غیر این صورت فراموشش کنید.

فقط روی کار های مهم تمرکز کنید نه روی هر چیزی

زمان تنها چیزی است که حتی با پول هم نمی توانید آن را بخرید. سعی کنید در مصرف وقت تان هم صرف جو بوده و رویکرد بهینه داشته باشید. وقت تان را برای امور بیهوده هدر ندهید و به جستجوی روش های مختلف رشد بپردازید.

سرمایه گذاری کنید

یکی از دلایلی که نمی توانید به خوبی پس انداز کنید این است که ارزش بالقوه ی هر ریال را نمی دانید و هم چنین نمی دانید که بایستی پول تان را در کجا هزینه کنید.

به طور مثال فردی که پول خود را در بازار سهام هزینه و در واقع سرمایه گذاری می کند، پس از ده سال سرمایه اش دو برابر می شود. پس حتی با موجودی اندک تان به دنبال یک سرمایه گذاری مطمئن باشید.

همواره بیاموزید

مطالعه کنید. به پادکست ها گوش کنید. فیلم های آموزشی ببینید. در کتاب ها، پادکست ها و فیلم ها می توانید اطلاعات بیشتری را از کارشناسان اقتصاد، تجارت و... دریافت کنید. بنابراین همواره بیاموزید و در فعالیت های خود نیز از این اطلاعات بهره بگیرید.

منبع:  lifehac

ارسال نظر: