کدخبر: 18095

ارتودنسی پیش از کاشت ایمپلنت بهتر است یا بعد آن؟!

 

اگر شما هم بنا به دلایلی یک یا چند دندان خود را از دست داده اید و دچار بهم ریختگی های دندانی هم هستید ممکن است برایتان سوال پیش بیاید که ارتودنسی بهتر است یا ایمپلنت؟ آیا هر دو روش را میتوان به صورت همزمان انجام داد؟ ارتودنسی پیش از کاشت ایمپلنت بهتر است یا قبل از آن؟ ما به سوالات شما پاسخ می دهیم!

کاشت دندان به روش ایمپلنت چگونه انجام میشود؟

ایمپلنت دندان یک پایه از جنس تیتانیوم و سازگار با بدن انسان است که داخل استخوان فک قرار میگیرد. پس از جوش خوردن پایه ایمپلنت با استخوان فک، روکش ایمپلنت روی آن نصب میشود و در صورت نگهداری صحیح، سال های زیادی میتوانید از آن استفاده کنید. اطلاعات بیشتر مثل قیمت ایمپلنت دندان و … را در در مقاله ایمپلنت مشهد میتوانید بخوانید.

چه افرادی به درمان همزمان ارتودنسی و ایمپلنت احتیاج دارند؟!

برای اطلاع از این موضوع که آیا به انجام همزمان ایمپلنت و ارتودنسی نیاز دارید یا خیر باید توسط متخصص معاینه شوید. معمولا افرادی که یکی از شرایطی که در ادامه عنوان کرده ایم را داشته باشند واجد شرایط انجام همزمان ارتودنسی و ایمپلنت هستند:

  1. افرادی که از بد تولد یک یا چند دندان غایب دارند (این مورد بیشتر در افرادی که دارای شکاف لب و کام هستند دیده میشود)
  2. افرادی که به هر دلیلی دندان های دائمی خود را از دست میدهند.

در ادامه تمام شرایط موجود را برای افرادی که هم به ایمپلنت و هم به ارتودنسی نیاز دارند بررسی خواهیم کرد.

ارتودنسی بعد از کاشت ایمپلنت دندان

گاهی ممکن است فردی که قبلا ایمپلنت دندان انجام داده است دچار ناهنجاری و بهم ریختگی های دندانی شود و برای رفع آن به ارتودنسی نیاز داشته باشد این کار طبق تشخیص دندانپزشک محدودیت هایی دارد که دلیل آن جوش خوردن پایه ایمپلنت به استخوان فک و غیر قابل حرکت بودن آن می باشد؛ اما در برخی موارد هم قابل انجام است:

  • زمان هایی که بهم ریختگی جزئی است و ارتودنسی تاثیری به دندان های نزدیک ایمپلنت و یا خود آن نداشته باشد.
  • زمانی که ایمپلنت جایگزین دندان های آسیا شده باشد و بهم ریختگی در دندان های جلویی باشد.

با وجود اینکه اکثر دندانپزشکان و متخصصان توصیه میکنند ارتودنسی دندان پیش از کاشت ایمپلنت انجام شود اما موارد خاصی وجود دارد که در آنها بهتر است قبل از ارتودنسی حتما کاشت دندان(ایمپلنت) انجام شود. برای مثال زمانی که قصد دارید ارتودنسی انجام دهید اما تعداد دندان ها برای نصت براکت های ارتودنسی کافی نیست، بهتر است زیر نظر متخصص ارتودنسی و جراح ایمپلنت ابتدا کاشت دندان و پس از آن ارتودنسی صورت گیرد. موارد دیگری هم وجود دارد که از ایمپلنت به عنوان بخشی از روند درمان ارتودنسی استفاده میشود؛ به دلیل ثابت بودن ایمپلنت و حرکت نکردن آن، متخصص ارتودنسی از آن به عنوان یک لنگر برای براکت های ارتودنسی استفاده میکند.

مهارت و زمان بندی صحیح دندانپزشک اصلی ترین عامل موفقیت آمیز بودن نتیجه درمان ایمپلنت و ارتودنسی دندان به صورت همزمان می باشد.

 

 

13

ارتودنسی یکی از قدیمی ترین روش های دندانپزشکی برای اصلاح ناهنجاری های دندان ها می باشد که با توجه به شرایط هر شخص به دو روش ثابت و متحرک صورت میگیرد. هر یک از این روش ها نیز به شکل های مختلفی انجام میشوند که در مقاله ارتودنسی مشهد میتوانید از جزئیات کامل آن مطلع شوید.

تمام موارد ذکر شده در این مطلب برای انجام همزمان ایمپلنت و ارتودنسی به روش ثابت عنوان شده است.

ارتودنسی پیش از کاشت ایمپلنت دندان

در مواردی این امکان وجود دارد که بیمار به هر دو عمل ارتودنسی و ایمپلنت دندان نیاز داشته باشد. در چنین مواقعی رایج است که ابتدا ارتودنسی و بعد کاشت ایمپلنت انجام شود. اصلی ترین دلیل آن هم این است که بعد از کاشت ایمپلنت و جوش خوردن آن به استخوان فک، بر خلاف دندان های طبیعی امکان جابجایی ایمپلنت وجود ندارد.

زمانی که دندان های دائمی به هر دلیلی از دست می روند سایر دندان ها به سمت فضای خالی ایجاد شده حرکت میکنند و شرایط را برای کاشت ایمپلنت ناممکن میکنند؛ در چنین مواردی باید ابتدا دندان ها به وسیله ارتودنسی مرتب شده و در موقعیت صحیح قرار گیرند سپس برای پر کردن فضاهای خالی ایجاد شده در دهان، از ایمپلنت دندان استفاده شود.

ارتودنسی بهتر است یا کامپوزیت دندان؟

افراد زیادی هستند که ترجیح میدهند به جای ارتودنسی کامپوزیت دندان انجام دهند اما آیا واقعا کامپوزیت دندان جایگزین مناسبی برای ارتودنسی است؟

پاسخ این سوال منفی است! کامپوزیت مانند ارتودنسی جنبه درمانی ندارد و فقط برای نامنظمی های جزئی دندان مناسب است و آن ها را میپوشاند اما برای ناهنجاری های شدید تنها ارتودنسی چاره کار است.

امکان کامپوزیت کردن دندان ایمپنت شده وجود دارد؟

امکان چسباندن کامپوزیت روی دندان ایمپلنت شده وجود ندارد؛ اما چنانچه قبلا ایمپلنت انجام داده اید و تصمیم دارید کامپوزیت دندان هم انجام دهید میتوانید رنگ کامپوزیت سایر دندان ها و رنگ روکش ایمپلنتتان را مشابه به هم انتخاب کنید تا تفاوتی بین دندان ایمپلنت شده و مابقی دندان ها وجود نداشته باشد.

نمونه کامپوزیت های کلینیک بارانا را در صفحه کامپوزیت دندان مشهد  وبسایت بارانا ببینید.

14

 

کلام آخر

ایمپلنت دندان در مشهد به عنوان یکی از مهم ترین خدمات کلینیک دندانپزشکی بارانا، علاوه بر جنبه زیبایی برای درمان مشکلات دهان و دندان نیز کاربرد دارد و به دلیل حساسیت بالای فرآیند کاشت؛ باید توسط بهترین متخصص ایمپلنت انجام شود.

اگر متقاضی دریافت هر یک از خدمات دندانپزشکی با کیفیت بالا و تعرفه مناسب هستید یا احتیاج به مشاوره دارید می توانید از طریق شماره های 09157609009 و 05137609009 با مشاوران کلینیک بارانا تماس حاصل نمایید.

 

 

ارسال نظر: